וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למורים בבריטניה נמאס משכרם הזעום

טלי גולדשטין

24.4.2008 / 13:51

מאות אלפי עובדי המגזר הציבורי בבריטניה, מתוכם 200 אלף מורים, פתחו בשביתה נרחבת עקב מחלוקות שכר עם הממשלה

400 אלף עובדי המגזר הציבורי בבריטניה פתחו היום (חמישי) בשביתה בת יום, הגדולה ביותר מאז עלתה ממשלת הלייבור לשלטון לפני כעשור. כ-200 אלף מורים פתחו אף הם בשביתה הראשונה מזה 21 שנים, על רקע מחלוקת עם הממשלה לגבי שכרם. כמיליון ילדים נשארו בבית עקב שביתת איגוד המורים הלאומי (NUT ) ופעילות שליש מבתי הספר באנגליה ובוויילס שובשה.

ארגון המורים, המייצג מחצית מהמורים באנגליה ובוויילס, דורש העלאה של 4.1% בשכרם. הממשלה הציעה העלאה של 2.5% בלבד. לדברי חברי האיגוד, שכרם נשחק עקב האינפלציה הגואה בשנתיים האחרונות והעלייה ביוקר המחייה.

"לאחר שלוש שנים של העלאות שכר נמוכות משיעור האינפלציה, הרעיון של שלוש שנים נוספות דומות הוא הקש ששבר את קו הגמל", אמרה מזכ"לית האיגוד כריסטין בלואר.

לאיגוד המורים הצטרפו כ-27,500 מרצים מאיגוד האוניברסיטאות והמכללות, הנמצאים בעיצומו של עימות נפרד עם מעסיקיהם. בנוסף, שובתים גם עובדי משמר החופים, עובדי לשכות התעסוקה, בוחני נהיגה ועוד. לפי דיווח ה"טלגרף" הבריטי, 1,200 עובדי בית הזיקוק "גריינג'מאות'" בסקוטלנד צפויים לפתוח שביתה בת יומיים ביום ראשון עקב מחלוקת בין איגוד העובדים ומנהלי המפעל לגבי פנסיות. צעד זה יגרום לשיבושים גדולים באספקת הדלק באזור. מחירי הדלק בסקוטלנד רשמו עלייה על רקע הציפייה למחסורים.

מרד נגד בראון

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון קרא לשביתה "אירוע מצער" ודחק במורים לשקול מחדש את צעדיהם. בראון, שהחליף ביוני את טוני בלייר בתפקיד ראש הממשלה לאחר 10 שנים בהן כיהן כשר האוצר, עד באחרונה לירידה באחוזי התמיכה בו על רקע משבר האשראי העולמי, שפגע בתדמיתו כקובע מדיניות כלכלית מוצלח.

בראון מתמודד גם עם חוסר שביעות רצון הולך ומתפשט בקרב מפלגתו, בעיקר בגין רפורמת המס אליה חתר. הודעתו המפתיעה של בראון במרץ 2007 על הפחתת שיעור מס ההכנסה, כמעט והפכה השבוע למוקש רציני בדרכו הפוליטית, לאחר שעשרות מחברי מפלגתו הכריזו על מרד ואיימו להתנגד להצעת התקציב שלו. אתמול נודע כי בראון יתקן את הרפורמה והמרד נגדו בוטל.

המרד במפלגת הלייבור החל לאחר שהתברר כי הרפורמה במס ההכנסה, שהוכנה על ידי בראון בתקופת כהונתו כשר אוצר ובמסגרתה יירד מס ההכנסה מ-22% ל-20%, כוללת גם ביטול של הנחה במס בגובה 10% בעבור מגוון של אוכלוסיות, ובעיקר אלו בעלות ההכנסה הנמוכה.

הרפורמה במס נכנסה לתוקף החודש, וחברי הפרלמנט החלו לקבל תלונות עקב ביטול ההטבה. בתחילת מאי ייערכו בבריטניה בחירות מקומיות מכריעות, ובתוך מספר ימים חתמו 45 חברי פרלמנט של הלייבור על מכתב שקורא להעניק פיצוי לאלה שאיבדו את ההטבה בעקבות הרפורמה במסים, ואיימו להתנגד להצעת התקציב, בצעד שהיה עלול להפיל את הממשלה ולהעמיד בספק את עתידו הפוליטי של בראון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully