וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצגה הכי טובה בעיר

רועי כ"ץ

23.4.2008 / 16:21

קלינטון שניצחה בפנסילבניה עדיין לא יכולה לנוח על זרי הדפנה. התרומות לשני המועמדים ממשיכות לזרום והמאבק על אינדיאנה רק מתחיל

והסאגה נמשכת. הניצחון בפנסילבניה מלמד שוב עד כמה הילרי קלינטון דומיננטית במדינות הגדולות. הסנטורית ניצחה את אובמה בניו יורק, קליפורניה, טקסס, אוהיו ופנסילבניה והעניקה חומר למחשבה לנציגי העל במפלגה הדמוקרטית שמבינים היטב את הקושי הצפוי לאובמה במדינות אלו גם בבחירות הכלליות.

אך ההישג של קלינטון אינו שווה דבר ללא ניצחון נוסף באינדיאנה בעוד שבועיים והשגת תוצאה סבירה בצפון קרולינה. ובכל זאת, ההפרש בו ניצחה קלינטון כבר מביא תוצאות. במטה של המועמדת דיווחו על עלייה גדולה בהיקף התרומות מיד לאחר פרסום התוצאות, עדות ברורה לאמון של הציבור בסיכוי של אשת הנשיא לשעבר לחזור לבית הלבן.

שחור זה הלבן החדש?

הבאז סביב סוגיית הגזע אינו פוסק. בסביבתו של אובמה נהנים להעלות את הנושא וגם המועמד עצמו אינו פוסח על הזדמנויות להזכיר את הנושא. לפני כחודשיים פוטרה יועצת של קלינטון לאחר שאמרה כי דווקא צבעו של אובמה הביא אותו למצב המצוין בו הוא נמצא בבחירות.

לאט לאט מתברר שהדברים אמנם רחוקים מההגדרה במילון של תקינות פוליטית, אבל לא כל כך רחוקים מהמציאות. פילוח המצביעים בפנסילבניה, כפי שפרסמה רשת CNN, מלמד שאובמה נהנה מתמיכה יוצאת דופן של המצביעים האפרו-אמריקנים. למעשה, בלי תמיכת הקהל השחור בפילדלפיה, אובמה היה מובס אתמול בפער גדול.

מסורתית, הקהילה האפרו-אמריקנית מצביעה למפלגה הדמוקרטית. לכן המצביעים השחורים גם מחזיקים כוח גדול יותר בבחירות המקדימות למועמד המפלגה. במילים פשוטות, האם יכול להיות שהמצביעים האפרו-אמריקנים מצביעים לאובמה רק בגלל צבע עורו וללא קשר לעמדותיו? והאם זו אינה אותה גזענות מכוערת כמו של אלו שמסכימים עם עמדותיו אך לעולם לא יצביעו למועמד שחור עור?

האלף השלישי הוא האלף הנשי?

הפריימריס בפנסילבניה יכולים ללמד גם על כוחו של אובמה בקרב קהל צעיר, בעיקר קהל של גברים. קלינטון לעומת זאת, משגשגת בקרב נשים ובקהל מבוגר יותר, מעל גיל 45.

הבעיה של אובמה היא שצעירים בדרך כלל אינם באים להצביע בבחירות הכלליות ולרוב נשים מצביעות באחוזים גבוהים יותר מגברים. אפשר להניח במידה נמוכה של סיכון כי בקרוב אובמה יתחיל לפזול באגרסיביות לעבר הקהל הנשי ושמישל אובמה רעייתו תתפוס מקום בולט יותר בקמפיין.

אז הכסף באמת מדבר? לא בטוח בכלל. למרות הבליץ התקשורתי של אובמה, הסקרים מצביעים כי הבוחרים לא הושפעו במיוחד מהתשדירים היקרים. כמעט מחצית מהבוחרים טענו כי התשדירים כלל לא השפיעו על עמדותיהם ורוב הבוחרים טענו כי לא שינו את הצבעתם בגלל הפרסום הרב של המועמדים.

לא פחות מעשרים מיליון דולר בזבזו קלינטון ואובמה בימים האחרונים בפנסילבניה. היא עדיין יכולה להגיד שהכסף ביצר את ניצחונה, הוא תמיד יוכל לטעון שהכסף צמצם את הפער הסופי התוצאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully