וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשוד בריגול הודה: "רציתי לעזור לישראל"

גיל קדרון ופנחס וולף

23.4.2008 / 2:30

קדיש בן עמי, האזרח האמריקאי החשוד בריגול למען ישראל שוחרר בערבות של 300 אלף דולר. "זו אינה התנהגות שאנו מצפים מבעלות בריתנו"

בן עמי קדיש, האמריקאי שחשוד בריגול למען ישראלי, שוחרר הלילה (רביעי) לביתו בערבות של 300 אלף דולרים. בית המשפט הפדרלי במנהטן הורה לקדיש שלא לעזוב את ניו ג'רזי. במהלך הקראת סעיפי האישום, הודה קדיש במיוחס לו וטען כי ביצע זאת "כדי לעזור לישראל". לדבריו, הוא לא קיבל עבור המידע שמסר תמורה כספית אלא רק מתנות קטנות וארוחות.

אמש (שעון ישראל) נעצר קדיש, מהנדס מכונות אמריקאי בן 84 בחשד שהעביר מידע צבאי סודי לישראל במהלך שנות השמונים. בכתב האישום שהוגש נגדו, הואשם קדיש כי העביר לישראל מידע על נשק גרעיני, מטוסי קרב ומערכות טילי הגנה אוויריים בין השנים 1979-1985. עד השנה, הוא אף שמר על קשר עם מפעילו הישראלי, שהיה אותו אדם שהפעיל גם את ג'ונתן פולארד.

לפי כתב האישום, הצליחו החוקרים האמריקאים לצותת לשיחה של קדיש עם מפעילו בחודש מרס האחרון, לאחר שנחקר ב-FBI. בשיחה האחרונה הציע לו המפעיל לשקר לרשויות האמריקאיות. "אל תגיד דבר... מה קרה לפני 25 שנה? אתה לא זוכר שום דבר", צוטט. על פי כתב האישום, המפעיל עבד כנספח המדעי בקונסוליה הישראלית בניו יורק בשנים 1980-1985.

לדברי האמריקאים, קדיש הודה בריגול בחקירת ה-FBI, וטען שפעל כך מתוך אמונה שהוא מסייע לישראל. הוא לא קיבל שכר עבור המידע שמסר, אלא מתנות קטנות וארוחות בלבד.

"נעדכן את הישראלים במעצרו של קדיש", אמר דובר משרד החוץ האמריקאי טום קייסי. "לפני יותר מעשרים שנה אמרנו כי זו איננה ההתנהגות לה אנו מצפים מחברינו ומבעלות בריתנו, והתחושה הזו עודנה נכונה היום".

לקדיש היה סיווג ביטחוני, ולפי כתב האישום הוא לקח בין 50 ל-100 מסמכים מסווגים ממקום עבודתו, העביר אותם למפעיל שלו, המכונה CC-1, שצילם אותם והחזירם. בכתב האישום נטען, כי אחד המסמכים שקדיש העביר "מכיל מידע הנוגע לנשק גרעיני". מסמך נוסף קשור "לשדרוג של מטוס ה F-15 שארה"ב מכרה למדינה זרה". זהותה של המדינה הזרה לא צוינה בכתב האישום. מסמך שלישי נוגע למערכת טילי ההגנה האווירית "פטריוט".

בישראל לא מכירים את הפרשה

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לידיעה, כי "איננו מכירים את האירוע ואת הפרטים". דובר משרד החוץ, אריה מקל, מסר כי "איננו יודעים פרטים על הפרשה, וגילינו עליה לראשונה בכלי התקשורת". גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר היום לרויטרס, כי קשה לו להאמין שאחרי פרשת פולארד ישראל תגייס מרגל נוסף.

משלכתו של השר לענייני גמלאים רפי איתן, שהיה ראש הלשכה לקשרי מידע במשרד הביטחון (לק"מ) בתקופה בה נחשפה פרשת פולארד, נמסר כי אינו מכיר את הנושא ולכן מסרב להגיב.

ג'ונתן פולארד נעצר ב-1985, ונדון למאסר עולם לאחר שהעביר לישראל מידע סודי ומסווג, בין היתר, על ייצור נשק להשמדה המונית במדינות ערב. מזכיר ההגנה האמריקאי כתב במסמך שמסר לבית המשפט שדן בעניינו, כי פולארד גרם "לנזק הגדול ביותר שנגרם לביטחון הלאומי האמריקאי אי-פעם".

פולארד, שהודה במסירת עשרות אלפי מסמכים סודיים לישראל, ביקש מארה"ב פעמים רבות לשחררו, בטענה שהעונש שנגזר עליו חמור מדי ומפר עסקת טיעון שנערכה בינו לבין התביעה, במסגרתה הובטח לו כי לא ייגזר עליו מאסר עולם.

(עדכון ראשון: 18:17 עדכון אחרון: 02:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully