וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב בין אובמה וקלינטון הגיע לרגע האמת

גיל קדרון וטלי גולדשטין

22.4.2008 / 21:28

אחרי שישה שבועות של קמפיין אינטנסיבי זקוקה קלינטון נואשות לניצחון גדול בפריימריז בפנסילבניה. אובמה יסתפק בהפסד בכבוד

הפריימריז לראשות המפלגה הדמוקרטית במדינת פנסילבניה שבארצות הברית נפתחו היום (שלישי). במהלך הלילה יופנה אור הזרקורים אל את תושבי המדינה שיילכו לקלפיות ויבחרו במועמד המועדף עליהם לייצג את הדמוקרטים בבחירות הכלליות, שיתקיימו בנובמבר, ועשויים לקבוע את המועמד הסופי.

בששת השבועות האחרונים הלך והפך הקמפיין של ברק אובמה, ובעיקר זה של הילרי קלינטון, לנוקשה ותוקפני יותר ויותר. קלינטון מפגרת במספר הצירים על פני הסנאטור מאילנוי, ויודעת שרק ניצחון משכנע, בפער דו ספרתי, ישאיר אותה במירוץ. פנסילבניה שולחת 158 צירים לוועידת המפלגה.

תקוותה של קלינטון היא שיתרון במספר המצביעים הכלל-ארצי (popular vote) יספיק כדי לשכנע את 800 "צירי העל" של המפלגה להעניק לה את המועמדות, למרות שלאובמה היתרון במספר הצירים. לפי נתונים בלתי רשמיים, אובמה צבר עד כה 1,654 צירים לעומת 1,504 לקלינטון. כדי לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות, יש לצבור 2,025 צירים.

אולם על פי דיווח סוכנות הידיעות "בלומברג", לאחר למעלה מ-40 התמודדויות ואסיפות בחירה, הסנטור מאילינוי מוביל על קלינטון בלמעלה מ-800 אלף קולות בוחרים. אפילו אם קלינטון תנצח מחר בלמעלה מ-20 אחוזים - סיכוי קלוש לפי הערכות – היא תתקשה להדביק את הפער.

יש הסבורים כי צבירה של מספר קולות בוחרים גדול יותר, בנוסף לניצחונות הקודמים במדינות גדולות כגון קליפורניה ואוהיו, יהוו הוכחה לכך שקלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית החזקה יותר מול ג'ון מקיין הרפובליקני בבחירות לנשיאות בנובמבר. על מנת להוכיח זאת, על קלינטון לנצח בפער של 25 אחוזים בפריימריז בפנסיבלניה, ובפער של 20 אחוזים ומעלה בפריימריז הבאים בתור במערב ווירג'יניה, קנטאקי ופוארטו ריקו. זאת בהנחה שבפריימריז באינדיאנה, צפון קרוליינה, דרום דקוטה, מונטנה ואורגון יסיימו שני המתמודדים בתיקו – תרחיש המוטל בספק, לאור יתרונו של אובמה בסקרים במדינות אלה.

טקטיקות הפחדה, טקטיקות איחוד

למעט הניצחון הגדול שעליה יהיה לרשום לזכותה, זקוקה קלינטון גם למספר שיא של מצביעים בפריימריז. בפנסילבניה, קלינטון זקוקה לשני מיליון מצביעים, המהווים כמחצית מהבוחרים הדמוקרטים הרשומים במדינה. מגמה זו תצטרך להימשך גם במדינות הבאות בהן קלינטון צפויה להוביל.

לפי הערכות פרשנים, בפנסילבניה – פריימריז בהן צפויה לנצח קלינטון לפי סקרים בפער של 5 אחוזים בלבד – על הסנטורית לנצח ברוב גדול בקרב הבוחרים מאזורי הפרברים, ב-50 אחוזים מהקולות בקרב המצביעים הגברים, ב-75 אחוזים בקרב הבוחרים מאזורי הכפר וב-70 אחוזים בקרב הקול הלבן. עליה יהיה גם לרשום יתרון על אובמה בקרב הקול השחור וקולות הסטודנטים.

ואת כל זאת עליה להשיג במצב של גירעון תקציבי לעומת אובמה. לפי נתונים שפירסמו שני המחנות אתמול, אובמה החל את חודש אפריל עם תקציב בסך 42.5 מיליון דולר, פי 5 לעומת קלינטון.

ב"מעט" הכסף שגייסה קלינטון הפיק הקמפיין שלה פרסומת חדשה, בה מוזכר אוסמה בן לאדן והתקיפה היפנית בפרל הארבור, במטרה לערער את בטחונם של מצביעי פנסילבניה ביכולתו של יריבה לקבל החלטות תחת לחץ.

"אל תשגו באמונה עיוורת, אל תעסקו בניחושים", ביקשה קלינטון, והשוותה את חוסר ניסיונו של אובמה לזה של ג'ורג' וו. בוש, "היה לנו מספיק משני הדברים הללו". בראיון עם לארי קינג ב-CNN הסבירה כי "הנשיא החדש יקבל בירושה כמה מההחלטות הקשות והמסוכנות ביותר שהיו על שולחנו של נשיא מזה זמן רב. אני רוצה שאנשים יקחו את נושא המנהיגות ברצינות, וזה מה שאני מציעה בקמפיין הזה".

המחנה של אובמה ענה במסר חלופי, "מי יאחד בינינו בזמני מבחן, ולא ישתמש בפחד וחישובים אישיים על מנת לפלג?". דוברו, ביל בורטון, הוסיף ל"ניו יורק טיימס" השוואה משלו, "כבר יש לנו נשיא שמשתמש בטקטיקות הפחדה, איננו זקוקים לאחד נוסף".

אובמה חזק בסקרים

בסקר כלל ארצי חדש, משותף לעיתון USA Today ולגאלופ, אמרו 50 אחוזים מהנשאלים שנוטים להצביע לדמוקרטים בבחירות הכלליות, כי אובמה הוא המועמד המועדף עליהם. 40 אחוזים בלבד נתנו את אמונם בקלינטון. פער זה גדול בשלושה אחוזים מזה שבסקר הקודם.

כשנשאלו למי יצביעו בבחירות הכלליות בין הדמוקרטים והרפובליקאים, זכה אובמה ביתרון של 47 מול 44 של המועמד הרפובליקני מקיין, בעוד שקלינטון גרפה 50 אחוזים לעומת 44 של מקיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully