וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד שכולו ניצחון

ד"ר מתיו סילבר

22.4.2008 / 11:01

סביר להניח שאובמה יישאר הפייבוריט במרוץ במפלגה הדמוקרטית, גם אם יפסיד את הפריימריז שייערכו מחר בפנסילבניה

בשבועות שעברו מאז סיבוב הפריימריז הקודם במיסיסיפי, צימצם ברק אובמה את הפער בינו לבין הילרי קלינטון, והסימנים מעידים שהוא יפסיד בבחירות הדמוקרטיות במדינת פנסילבניה בהפרש קטן של מספר אחוזים בלבד. קלינטון לא תצליח להשיג מספר צירים גדול הרבה יותר מאובמה בפנסילבניה. המשמעות היא, שאובמה יישאר הפייבוריט במרוץ במפלגה הדמוקרטית גם לאחר הפריימריז מחר.

בנוגע ל- 3253 צירים שנבחרים בפריימריז במדינות ארה"ב, אובמה יגיע לוועידת המפלגה הדמוקרטית בקיץ הקרוב עם יתרון ברור. ובכל זאת, תוצאת הוועידה תוכרע על ידי הצירים המיוחדים – ה"סופר צירים" -- שהם פעילים ותיקים במפלגה שאינם נבחרים בפריימריז ברשימת מועמד זה או אחר ושמגיעים איפוא לוועידת המפלגה כבעלי זכות הצבעה חופשית.

במחנה קלינטון אומרים שניצחון בהפרש משמעותי בהצבעה הפופולרית בפנסילבניה עשוי להשפיע על אותם הצירים המיוחדים. תוצאה טובה להילרי קלינטון תשדרג את הטענה שלפיה רק לה יש סיכוי סביר לגבור על המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין בבחירות לנשיאות בנובמבר 2008.

אולם דומה כי תקוותם של אוהדי הילרי לא תתממש. במהלך עונת הפריימריז, הפגין אובמה יכולות שחסרות לקלינטון. הוא עורר אנרגיה חיובית כמעט בכל מקום, והתלהבות זו באה לידי ביטוי במפעל מרשים של גיוס כספים. מפליאים אומנם הישגיו של אובמה בגיוס משאבים (שזה הפרמטר החשוב ביותר לאותם הסופר-צירים שאמורים לדאוג לאינטרסים של מפלגתם). איש נטול ניסיון של ממש , אשר הגיח משולי הפוליטיקה הממוסדת , הצליח במהלך הפריימריז לקטוף דולרים בשיעורים שפשוט חומקים מידיה של הילרי קלינטון, עד כדי כך שיתרונה של קלינטון בפנסילבניה צומצם באופן דרמטי בזכות אותם תשעה מיליון דולר שהשקיע אובמה בתשדירי טלוויזיה במדינה חשובה זו, לעומת "רק" ארבעה מיליון דולר שהשקיעה קלינטון.

בקו הזינוק בפריימריז נהנתה קלינטון מיתרונות מובהקים בזכות קרבתה לממסד המפלגה, אך נכון לעכשיו גבר אובמה על כל מכשול שעמד בדרכו, בזכות כושרו היוצא-דופן כנואם, ובגלל האמונה שהוא עורר בליבם של אמריקנים בעלי רקעים שונים, לבנים ושחורים, גברים ונשים, אשר רוצים וחייבים להאמין שהם חיים במדינה בה כל אחד ואחת יכולים להיבחר כנשיא.

2008 קרבה את אמריקה לעבר חציית מחסום הגזע

בהשאלה מתחום הכדורסל, אפשר לומר שקלינטון ביססה את הקמפיין שלה על הגנה עם מתפרצות אגרסיביות פה ושם. לעומתה, הפיץ אובמה מסרים אופטימיים, חיוביים. הוא מעז להבטיח לאנשים תקווה. לפני כמה ימים, בהופעה במכללה בעיר פילדלפיה, נשאלה קלינטון מה לפי דעתה צריכים להגיד תומכיה כשהם דופקים על דלתות המצביעים בפינסילבניה, בחיזוריהם אחרי קולות. "שיגידו לאנשים שהילרי פחות רעה ממה שהם חושבים," השיבה קלינטון.

אין לדעת מה בדיוק גרם לתופעה זו של אפולוגטיקה מפותלת והתגוננות מתוחכמת, אם-כי קשה שלא לזהות בסטריאוטיפים אודות הילרי קלינטון מידה כזו או אחרת של שובניזם. כך או כך, קלינטון נאבקת מיום ליום , מדלת לדלת, כדי להוכיח שהיא לא כל כך מפלצתית, ואילו אובמה, האדם השחור הראשון בתולדות ארה"ב שעומד כחצי שנה לפני הבחירות הכלליות כבעל סיכוי טוב להיבחר כנשיא, משתקף כאביר לבן שלוחם בשיתוף סינרגטית עם אזרחי ארה"ב במסעם אל ממלכת התקוות.

אין להמעיט מגודלו של המהפך שמתחולל בימים האלה. גם התומכים בעמדותיו של אובמה בסוגיות היומיום וגם המתנגדים להן - צריכים להודות כי עלייתו של האיש כבר משנה את פני אמריקה. יש לקוות כי נצחונו או הפסדו של אובמה יוכרע על ידי מצביעים באמצעות בחינה ממשית של עמדותיו בכל הנוגע לסוגיות כמו מערכת הבריאות או המשך המאמץ המלחמתי בעירק. אך אין כל ספק שעלייתו של האיש החכם והמוכשר הזה כמועמד ריאלי לנשיאות אינה אלא ניצחון של הדמוקרטיה המודרנית.

אני נולדתי בבירת ארה"ב והייתי בגן הילדים בשנה שבה נחקק חוג זכויות האזרח שאסר על מדיניות סגרגציה בתחומים ציבוריים שונים. אי-שם בדמדומי זכרוני אני נזכר בשילוט שהוצב בבתי שימוש במבנים אשר היו כ- 3 קילומטרים מהבית הלבן. יש לדאוג להפרדת החדרים של לבנים מאלה של שחורים – כך, בערך, נכתב שם. התנערותה של אמריקה מדפוסי הגזענות הללו מקודמת היטב בימים הללו, וההיסטוריה עוד תגיד שמועמדותו של אובמה לנשיאות ב-2008 קרבה את אמריקה לעבר חציית מחסום הגזע הרבה יותר מכל מסע בחירות שנערך מאז בחירתו של אברהם לינקולן ב- 1860.

*ד"ר מתיו סילבר הוא ראש החוג ללימודים רב-תחומיים במכללה האקדמית עמק יזרעאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully