וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השב"כ מונע טיפול בחולי סרטן מרצועת עזה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

21.4.2008 / 12:31

12 חולים הזקוקים לטיפול ממתינים להיתרי כניסה לישראל, אולם עשרות חולים תקועים בעזה. השב"כ: לא ברורות הטענות על עיכוב

בשלושת השבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר חולי הסרטן שמעברם לישראל לצורך קבלת טיפול רפואי נמנע על ידי השב"כ. כך טוענים בעמותת "רופאים לזכויות אדם". אל העמותה הגיעו מאז תחילת אפריל 12 מקרים של חולי סרטן במצב קשה הממתינים בעזה לצאת לטיפולים בבתי חולים בישראל. בין החולים הממתינים בעזה ישנן חמש נשים, חלקן סובלות מסרטן השד, ושני גברים הסובלים מגידול ממאיר במוחם.

ביום חמישי שיגרה העמותה מכתב לסגן שר הביטחון, מתן וילנאי, בבקשה להתערב על מנת למנוע עיכובים נוספים ולזרז את מעבר החולים לישראל. במכתב נמסר כי "מענה השב"כ לבקשות רופאים לזכויות אדם בשם חולי הסרטן מסורבל, מתעכב ואורך זמן רב, תוך התעלמות בוטה מדחיפותן הרפואית". העמותה טוענת עוד כי העיכוב בתשובת השב"כ לפניות העמותה מתווסף להליך ארוך ממילא ולפיכך מהווה פגיעה משמעותית בסיכויי ההחלמה של אותם חולים.

חולים "תקועים" שבועות ארוכים

ב"רופאים לזכויות אדם" טוענים עוד כי מנגנון ה"שאטלים", שהיה אמור לתת מענה לאותם חולים שכניסתם לישראל נמנעה על ידי הסעתם לירדן ומצרים לצורך טיפולים רפואיים, אינו נותן מענה למצוקת החולים. "תדירות יציאת השאטלים נמוכה (אחת לחמישה שבועות) ומגבלת המקום על האוטובוסים, מאלצת חולים רבים להמתין שבועות ארוכים, פעמים רבות מתבטלות ההסעות ברגע האחרון וקיים חוסר וודאות לגבי הסעות עתידיות. בשבוע האחרון בלבד בוטלו שתי הסעות למצרים ואחת לירדן ונכון להיום לא ידוע מתי אמורות לצאת הסעות נוספות", נמסר מהעמותה.

"השב"כ והצבא מציגים את מנגנון השאטלים כפתרון אמיתי למצוקתם של חולים רבים, ביניהם חולי סרטן, וכתחליף ראוי לדרישתם להיכנס לטיפול רפואי בישראל", אומר רן ירון, מנהל מחלקת שטחים בעמותה. "כך הופך מנגנון לקוי וחסר לעלה תאנה להמשך מדיניותו הפוגענית של השב"כ כלפי אוכלוסיית החולים ברצועת עזה, ולכלי בידי המדינה להציג לכאורה מדיניות 'הומניטארית' כלפי תושביה".

יו"ר מרצ הנבחר, חבר כנסת חיים אורון, שלח היום מכתב לרות בר, עוזרת שר הביטחון, בבקשה לאפשר ל-12 חולי הסרטן לעבור לישראל.

שב"כ: בוחנים בכובד ראש

מהשב"כ נמסר בתגובה: "עם השתלטות חמאס על עזה, צמצמה ישראל את אישורי המעבר של הפלסטינים לצרכים הומניטריים בלבד. בתקופה האחרונה חלה עלייה בניצול המדיניות ההומניטרית, באמצעות זיוף אישורים רפואיים תמורת שוחד לרופאים ברצועה. האפשרות לזיוף אישורים רפואיים, כמו גם בקשות פעילי טרור להיכנס לטיפול בישראל מגבירים את הסכנה הנשקפת לביטחון המדינה.

למרות האמור, מערכת הביטחון בוחנת כל בקשה בכובד ראש תוך נטילת סיכונים לא מבוטלים במטרה לסייע במקרים הומניטריים קשים. הטיפול בסוגיה הינו תהליך כלל מערכתי שאינו באחריות שב"כ בלבד ובהתאם לכך מטופל על ידי הדרגים הבכירים ביותר במערכת הביטחון. שב"כ ימשיך להשקיע מאמצים לאזן בין הסיכונים הכרוכים באיזור כניסת הפונים לבין הרצון לאי מניעת טיפול רפואי לחולים הזקוקים לכך.

נבהיר כי עמדת השב"כ לגבי כל 12 הבקשות הועברה למת"ק זה מכבר, על כן לא ברורות הטענות על עיכוב טיפול מצד השב"כ. עוד נציין כי האחריות לזמינות ותפעול מנגנון ההסעות אינו של השב"כ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully