וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לקרטר אין כלים לבצע את עסקת שליט"

פנחס וולף וניר יהב

21.4.2008 / 14:11

גורמים מדיניים אמרו כי המפתח לשחרור החייל החטוף מצוי בידי חאלד משעל. נשיא ארה"ב לשעבר אמר בפגישה עם אלי ישי, כי "שליט חש בטוב ובקרוב ישלח מכתב להוריו"

נטע גרנות

(צילום: רויטרס ונטע גרנות, עריכת וידאו: נטע גרנות)

מקורות מדיניים בכירים בירושלים אמרו בצהרים (שני) כי נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר לא יכול להשלים עסקה לשחרור גלעד שליט, משום שאין לו הכלים לכך ומשום שהמפתח הוא לדבריהם, בידי חאלד משעל. כך דווח בקול ישראל.

שר הקליטה יעקב אדרי אמר לוואלה! חדשות בתגובה לדברי קרטר כי "אין כאן שום התקדמות". לדבריו, "כשחמאס רוצה להשמיע משהו הוא יודע להשמיע זאת בכל במה ובכל פה. חמאס בסך הכל רצה למצוא חן בעיני קרטר, שפועל בצורה חד צדדית, ואמר לו דברים שהוא ביקש לשמוע". בנוגע למשא ומתן לשחרור שליט אמר אדרי כי "יש מושא ומתן דרך האנשים המוסמכים, שימשיכו ויפעלו לשחרור גלעד שליט והחיילים החטופים האחרים".

הבוקר אמר קרטר בפגישתו עם שר התמ"ת אלי ישי בירושלים, כי "מצבו של גלעד שליט טוב, וככל הנראה תינתן לו אפשרות לשגר מכתב להוריו בתקופה הקרובה". לדברי קרטר, חמאס יסכים לעסקה בתיווך צד שלישי, ולהעביר את שליט למצרים. ישי אמר בתגובה כי בהזדמנות הראשונה שיוכל, הוא יתאם נסיעה למצרים. את הדברים אמר קרטר לאחר שאמש נפגש בסוריה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל.

לדברי ישי, "בסיום הפגישה עם קרטר הוא עדכן את אביו של שליט, נועם, בהתפתחויות". לדבריו, "בקשתי מקרטר למסור לגורמי חמאס שהמכתב ישלח עוד בימי הפסח, אולם הוא ככל הנראה, יישלח לאחר מכן. שיגור המכתב הוא צעד חשוב מאוד, אך אני מקווה כי שליט ישוחרר בקרוב ונמתין להתפתחויות נוספות". בנוגע לחיילים החטופים אודי גולדווסר ואלדד רגב, הצוות האמריקאי שבראשו עמד קרטר אמר כי אין לו מידע חדש על השניים.

"אם יחתם הסכם עם ישראל חמאס לא יתנגד"

לפני הפגישה ביקר ישי את ארצות הברית בנוגע לסוגיית ג'ונתן פולרד ואמר, כי "זה מוזר מאוד. האמריקאים מצפים מאיתנו שנשב מול אויבנו ונשחרר מחבלים, בעוד שארה"ב שהיא המדינה הידידותית ביותר שלנו, לא עושה צעד בכיוון לשחרורו של פולרד לאחר 20 שנה". לדבריו, "הלחץ לשחרר את פולרד הולך וגובר ואני מקווה שתהיה תזוזה שבסופה ישוחרר".

קרטר, שדיבר לאחר הפגישה עם ישי, בוועידה של המועצה הישראלית ליחסי חוץ במלון המלך דוד בירושלים ציין, כי בחמאס אמרו לו בפגישתו עם בכירי הארגון, כי הם יקבלו מדינה פלסטינית בגבולות 67'. עוד אמר, כי בחמאס ציינו כי במידה שיושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן יגיע להסכם שלום עם ישראל וימולאו מספר תנאים, הוא לא יפעל נגדו.

"אנחנו יודעים שכמה מהפגישות שלנו עם חמאס והסורים עלולות להיתפס באופן שלילי על ידי מספר גורמים. מטרתנו הייתה להבין את כל צדדי הקונפליקט המזרח תיכוני. אנחנו מאמינים שהבעיה היא לא שנפגשנו אתם, אלא שהממשלות האמריקאית והישראלית לא מוכנות להיפגש אתם. חוסר הנכונות להידבר מקשה על השגת שלום", אמר קרטר. לדבריו, "אנחנו מעודדים את המשא ומתן עם מצרים על הפסקת אש בין חמאס לישראל ואנחנו מדרבנים את חמאס לפעול בנחישות כדי להביא את מסקנות מוצלחות מהמו"מ".

קרטר גילה עוד כי חמאס סרב להצעתו לכונן הפסקת אש הדדית ל-30 יום משום שחמאס אינו מאמין שישראל תפסיק את התקפותיה בגדה ובעזה.

הג'יהאד דחה את הפסקת האש

מקורות פלסטינים דיווחו אתמול כי בכוונת ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, לגלות גמישות רבה ביחס למסמך שהגיש לו קרטר. המקורות מסרו לעיתון "אל-חיאת", חמאס הציע לקרטר לשמש במתווך בעסקת שליט אולם הוא סרב בטענה שהמצרים עושים זאת. העיתון דיווח מסמך התשובה של חמאס עומד להבהיר כי חמאס מעוניין לנהל מגעים על מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67' וכי הוא מעוניין בהפסקת אש הדדית, כוללת ובו זמנית.

בכיר הג'יהאד האיסלמי חאלד אל-בטש אמר היום (שני) בתגובה, כי ארגונו דוחה את הצהרותיו של נשיא ארצות הברית לשעבר גקרטר בנוגע להפסקת אש ולמו"מ עם ישראל. "הפסקת אש תכונן רק אם היא תהיה כוללת, בו זמנית והדדית בעזה ובגדה, ורק אם תבטיח הסרה של המצור מעל עזה ופתיחה של המעברים", מסר.

באשר למשאל העם על הסכם שיושג עם ישראל הבהיר אל-בטש כי "עקרונות העם הפלסטיני לא נתונים למשאל עם".

עדכון ראשון: 10:18 עדכון אחרון: 14:11

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully