וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג החירות של ברגותי

ניר יהב

19.4.2008 / 8:32

מרואן ברגותי, כנראה המנהיג הפלסטיני הבא, אופטימי לגבי רפורמות בהנהגת הרשות ושלום עם ישראל. עוד רגע מחוץ לכלא?

ב-12 בנובמבר האחרון נערכה בעזה עצרת זיכרון, לרגל יום השנה השלישי למות יו"ר הרשות יאסר ערפאת. בעצרת השנתית, הנחשבת לאחד ממפגני הכוח של ארגון פתח, השתתפו מאות אלפי בני אדם אלא שהיו"ר הנוכחי, אבו מאזן, נאלץ להיעדר ממנה בשל השתלטות חמאס על הרצועה. לאחר העצרת נפגש קדורה פארס, חבר הפרלמנט הפלסטיני ושר האסירים לשעבר, עם מרואן ברגותי. "למה אבו מאזן לא הגיע לעצרת הענק?", תמה ברגותי בפני פארס, "לו הייתי יושב ראש הרשות, הייתי בכל מקרה משתתף ומסתובב בין האנשים".

מי שמכיר את בכיר אנשי פתח הכלואים בישראל, מספר על מנהיג שהוא "חיית שטח". "אם ברגותי ייבחר לנשיאות הרשות הפלסטינית הוא לא יחשוש", מספר לוואלה! חדשות מקורבו פארס, "הוא יסתובב ברצועה, בשכם, בג'נין, ברמאללה, בטולכרם. כשהיינו צעירים יותר, היינו מסתובבים בכל האזורים הללו ונפגשים עם אנשים. אני הייתי מתעייף, אבל הוא רק היה נטען באנרגיות. תמיד הוא אמר שצריך להגיע לאנשים ולא לחכות שהם יגיעו אליך".

ברגותי, 50, יליד הכפר קובר מצפון לרמאללה, יושב כבר שש שנים בכלא הישראלי. ב-2004 הוא נדון לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים בגין חמישה מעשי רצח ועוד 40 שנות מאסר בגין ניסיון לרצח. ברגותי טען אז כי מדובר במשפט פוליטי וכי לבית המשפט אין סמכות לשפוט אותו. למרות שלא נעזר בהגנה משפטית, הוא זוכה מרוב האישומים נגדו. "ייתכן ואם היה נעזר בהגנה משפטית, היה מזוכה גם משאר האישומים ומרצה רק שנה בכלא", אומר פארס.

ברגותי שוהה באגף הפרדה כללית שבכלא "הדרים" בשרון. רוב יושביו הם אנשי חמאס. הוא חולק את התא עם עוזרו הנאמן אחמד ברגותי, המוכר לכל בכינויו "הצרפתי" ("אל-פרנסי"), ועם אסיר נוסף מטולכרם ששמו וג'יה אבו עון. אולם עד מתי באמת ישהה בתא ישראלי? האם המסלול שלו לצמרת ההנהגה הפלסטינית סלול, והכלא הוא רק תחנה זמנית במסלול שיועד לו ברשות?

האופטימיסט

סדר יומו של האסיר מרואן ברגותי נסוב בעיקר סביב קריאה של ספרים ועיתונים. הוא מתעורר בשש בבוקר, אוכל ארוחת בוקר ויוצא להתעמל בחצר. בשעה עשר הוא שב לחדרו ומתחיל לעבור על העיתונים הישראליים והעיתון הפלסטיני "אל-קודס". גם בשעות הערב, אגב, הוא ממשיך לעקוב אחר התקשורת ואינו מחמיץ את מהדורות החדשות בערוצים המרכזיים. הוא קורא בשקיקה גם ספרים שמעבירה לו משפחתו. בנוסף לעברית והאנגלית הרהוטות שבפיו הוא משפר את הצרפתית שלו. לא רבים יודעים כי ברגותי הוא בעל תואר שני ביחסים בינלאומיים הבוחן את היחסים בין הצרפתים לפלסטינים, ואף פרסם ספר בנושא זה.

"על אף השהייה בכלא והמרחק ממשפחתו, מצב רוחו של ברגותי טוב מאד", אומר עורך דינו ומקורבו אליאס סבאג. "ברור שאף אחד לא רוצה להיות בכלא, אבל ברגותי בטח שלא מתייאש. הוא עוקב אחר כל מה שמתרחש דרך התקשורת, מתעדכן בכל מה שקורה מהשטח, וממשיך להיות אופטימי באשר להסכם שלום עם ישראל".

פארס מספר שברגותי מפתיע אותו בנקודה זו: "הוא בן אדם כל כך חזק ואופטימי שלפעמים זה ממש מרגיז אותי. כשאני מגיע לבקר אותו אני פעמים רבות מתוסכל ומדוכא, והוא זה שמעודד אותי ואומר לי שיש תקווה".

לגבי מאוויו האישים, נדמה שלברגותי יש סיבה טובה לתקווה. מאז שנכלא פורסמו סקרים על גבי סקרים שכולם, בלי יוצא מהכלל, העלו כי הוא ברגותי מביס בנקל כל מועמד שיוצב מולו בבחירות לראשות הרשות: אבו מאזן, איסמעיל הניה, מחמוד א-זהאר, סלאם פיאד, אבו עלא.

לאחרונה החלו להבין גם מנהיגים ישראלים כי אם מרואן ברגותי לא יהיה זה שינהיג את העם הפלסטיני לאחר עזיבתו של אבו מאזן בתחילת 2009, מי שיקבל לידיו את המושכות יהיה חמאס. השר בנימין בן אליעזר עמד בראש האישים הקוראים לשחרורו של ברגותי. אט אט הצטרפו אליו גם אופיר פינס, עמיר פרץ, דני יתום, ראלב מג'אדלה, נדיה חילו ולא אחר מסגן ראש השב"כ לשעבר, השר גדעון עזרא. "ישנם אישים נוספים מהימין שאומרים לנו בשקט שצריך לשחרר את ברגותי אולם הם חוששים לומר זאת בקול רם", כך עו"ד סבאג.

הנה אני בא

"מרוואן הוא אדם חכם מאד ואמיץ מאד", מעיד פארס על חברו. עבור פארס העתיד כבר פרוס בפני המנהיג הבא: "הדבר הראשון שהוא יעשה לאחר שישתחרר, הוא לבצע רפורמה דרסטית בארגון פת"ח. לאחר מכן הוא צפוי לבנות מערכת יחסים פנים-פלסטינית חדשה: הוא מתכוון לצרף את חמאס והג'יהאד האיסלמי לאש"ף".

פארס מגלה עוד כי על מנת לגבש סביבו הסכמה רחבה ככל האפשר, אין בכוונתו של ברגותי לרוץ לבחירות כמועמד של פתח אלא כמועמד של תנועה לאומית שתייצג את פתח, את החזיתות, את המפלגות העצמאיות ואת הנוצרים. "רק מרוואן יכול ללכד את כולם".

ומה באשר לפצע המדמם ששמו עזה? "מרוואן סבור כי עזה היא חלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני ואסור לנתק בינה לבין הגדה המערבית", מדברר סבאג את ברגותי. "לאור זאת הוא מתנגד להפיכה שביצע חמאס ברצועה וקורא לו לחזור בו מהמעשה ולהגיע להסכמה על בחירות מוקדמות".

מקורביו מבהירים כי ברגותי אינו אנטי איסלמי, אלא אדם מודרני ודמוקרטי. "מרוואן חושב כי אם תיערכנה מחר בחירות, חמאס ופתח לא יעלמו מהמפה הפוליטית, ועל כן הוא מאמין שפתח צריך לבסס שיתוף פעולה עם חמאס שיבוסס על עקרונות דמוקרטיים, חופש דת, חופש ביטוי, חופש עיתונות ופלורליזם".

כתומך נלהב במשא ומתן עם ישראל, ברגותי מאמין כי יש לשכנע את ישראל שהסרת הכיבוש תביא לשלום, וכי מדינה פלסטינית היא אינטרס משותף לעמים. "מרוואן חושב שלאולמרט יש הזדמנות היסטורית להגיע להסכם שלום אם יקבל החלטה אסטרטגית להסיר את הכיבוש", אומר עו"ד סבאג, המבקר את ברגותי בכלאו מדי יום חמישי. "הוא תומך במהלכים של אבו מאזן. כל הפרסומים על מתיחות בין שני האישים אינם נכונים".

"בסופו של דבר הוא ישתחרר", אומרים בביטחון כל מקורביו. "לפניו השתחררו אלפי פלסטינים, ואחריו ישתחררו עוד אלפים". חבריו ובני משפחתו סבורים כי ברגותי ישוחרר במסגרת עסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. "ברגותי בהחלט חזק ובמצב רוח טוב", הם מסכמים, "אבל הוא גם מתגעגע להרבה דברים מחוץ לכלא: אשתו פדווא, הילדים שלו, כפר הולדתו קובר, תומכיו. יותר מהכול הוא מתגעגע לחירות שלו: את רוב חייו הוא העביר תחת הכיבוש, והחלום הוא שמרוואן ישחרר את בני עמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully