וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטרים שירו אש חיה בפקיעין לא יועמדו לדין

נתיב נחמני

17.4.2008 / 14:47

המחלקה לחקירת שוטרים החליטה לסגור את תיקי החקירה נגד 5 שוטרים שירו לעבר מפגינים במהומות האלימות בכפר. הסיבה: חוסר ראיות

המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) החליטה היום (חמישי) לסגור את תיקי החקירה נגד שוטרי מרחב צפון, שהיו מעורבים באירועים האלימים בכפר פקיעין באוקטובר האחרון. חמשת השוטרים שירו אש חיה לעבר המפגינים לא יועמדו לדין בשל חוסר ראיות או חוסר אשמה.

המהומות בפקיעין פרצו באוקטובר 2007, במהלך עימות בין המשטרה לתושבי הכפר על רקע הקמת אנטנות סלולריות במקום. במהלך המהומות נפצעו 29 שוטרים ו-13 מתושבי הכפר. נגד השוטרים התלוננו ארבעה תושבים שטענו כי הופעלה כלפיהם אלימות: סטירות, בעיטות, אגרופים ושימוש באלות.

המחלקה לחקירות שוטרים הגיעה למסקנה כי לא ניתן לקשור באופן ישיר בין האירועים הספציפיים עליהם התלוננו המתלוננים פצועי הירי, לבין ירי ספציפי של מי מהשוטרים המעורבים. כמו כן טוענת מח"ש כי גם אם אחד השוטרים פעל שלא כשורה, לא ניתן לאתר אותו. לדבריה, ההנחיה לשוטרים היתה שאין לפתוח באש חיה.

"השוטרים עמדו במצבי סכנה ולחץ קשים"

מהעדויות בדבר התנהגות המפגינים עולה, כי השוטרים עמדו במצבי סכנה ולחץ קשים. בהחלטת מח"ש צוין, כי במהלך ההתפרעות הושלכה אבן על שוטר שאיבד את הכרתו ורימון הושלך לעבר שוטר אחר והביא לקטיעת אצבעו.

הכוח שפינה את השוטר הפצוע נקלע למארב באחת הסמטאות ולא יכול היה להתקדם בשל יידוי אבנים אינטנסיבי. מפגינים, חלקם רעולי פנים, השליכו לעבר הכוחות אבנים, בלוקים ורימוני גז והלם. בשלב מסוים השוטרים הותקפו על ידי רעולי פנים שאחזו מקלות עץ, צינורות ברזל, סכינים, ומשטחי בטון. לדבריהם, הם חשו בסכנת חיים. אז נעשה שימוש בירי חי על ידי שוטר, שכתוצאה ממנו נפצעו שלושה מתושבי הכפר.

לפני כחודשיים פרסמה ועדת הבדיקה המשטרתית לארועי פקיעין את מסקנותיה כלפי 12 השוטרים שהשתתפו בארועים. בין הליקויים שנמצאו: פער בהבנת המשימה והתנהלות לוקה בחסר. את עיקר הביקורת ספג מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון קורן, עליו כתבה הוועדה כי הוא "לקה בהיבטים השונים של מילוי תפקידו". עם זאת, מפכ"ל המשטרה, רב ניצב דודי כהן, החליט להסתפק רק בהערה פיקודית לניצב קורן.

הוועדה החמירה גם עם מפקד מרחב גליל בזמן האירועים, תנ"צ ניר מריאש, וקבעה כי הוא "אחראי לכשלים מהותיים הן בשלב ההכנות למבצע והן במהלכו". הוועדה המליצה להרחיק את מריאש מתפקידים פיקודיים למשך שנתיים.

אושרה אסף, יו"ר עמותת זכויות השוטרים, אמרה היום בעקבות ההחלטה, "זה רק מוכיח את טענותנו לאורך כל השנים שהשוטרים עובדים נאמנה ובמח"ש מחפשים רק לבנות תיקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully