וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון ואובמה מבקשים את ברכת האפיפיור

טלי גולדשטין

16.4.2008 / 14:00

האפיפיור מסרב להתערב בפוליטיקה האמריקאית, אך המועמדים הדמוקרטיים, המתכוננים לפריימריז בפנסילבניה, מחזרים אחריו במרץ

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ביקורו של האפיפיור בארצות הברית בתקופה רגישה פוליטית מעסיקה את המדינה והמועמדים לראשות המפלגה הדמוקרטית. בעוד שמאות אלפי מצביעים קתוליים מתכוננים להצביע בשבוע הבא בפריימריז הדמוקרטיים בפנסילבניה, דאג הוותיקן מבעוד מועד להכריז כי המנהיג הרוחני אינו מתכוון להתערב בפוליטיקה הפנימית של ארצות הברית. הוותיקן אף הזהיר את המועמדים לנשיאות, ברק אובמה, הילרי קלינטון וג'ון מקיין לבל ינסו לנצל את האפיפיור ולהשתמש בו ככלי פוליטי.

לפי דיווח ה"טיימס" הבריטי, הקתולים צפויים להוות למעלה מ-33% מהמצביעים בפריימריז בפנסילבניה, שככל הנראה יקבעו סופית את זהות המועמד הדמוקרטי בבחירות לנשיאות בנובמבר. המצביעים הקתולים יהוו באופן כללי קבוצת יעד עיקרית בעבור הדמוקרטים והרפובליקנים גם יחד בבחירות.

הילרי קלינטון, שעל פי הסקרים צפויה לנצח את יריבה הסנטור ברק אובמה בפריימריז הקרובים בפנסילבניה, מסתמכת מאד על התמיכה שהיא מקבלת מקהילות הקתולים וההיספנים האמריקאים ממעמד הפועלים. הסנטורית המתודיסטית מיהרה לנצל את הביקור המתוקשר ופירסמה הצהרה, בה נכתב שלכבוד הוא לאמריקה לארח את האפיפיור. "האפיפיור אינו רק המנהיג הרוחני של הקהילה הקתולית האמריקאית, הוא גם קול חזק ורב השפעה בנושאים כגון השלום, החופש והצדק והמאבק נגד עוני ומגפות", אמרה קלינטון.

בפריימריז באוהיו בחודש שעבר, קיבלה קלינטון את קולם של 63% מהמצביעים הקתולים והיא מקווה לפער דומה בפנסילבניה. זאת במיוחד לאחר שאובמה נתפס בהקלטה, באירוע התרמה בסן פרנסיסקו, כשהוא מדבר בצורה לא ממש מכובדת על דתיותם של אנשי העיירות והכפרים של מדינות המערב התיכון, לרבות פנסילבניה. "המצב הכלכלי הקשה וההזנחה מקשים על חיי האנשים הללו", אמר, "ואין פלא שהם הופכים למרירים. הם נצמדים לנשק, או לדת, או לעוינות למי ששונה מהם, או מאמצים רגשות נגד המהגרים, או נגד סחר".

אובמה מנסה לכפר על חטא

בימים האחרונים, ניסה אובמה ככל יכולתו לתקן את הנזק שנגרם בעקבות אמירותיו המצערות. לדבריו, הוא לא התכוון להמעיט בערך הדת, "המפלט אליו פונים כשהכל כבר הכזיב", לדבריו. אתמול, לקח אובמה דוגמה מקלינטון ופירסם הצהרה משלו לכבוד ביקור האפיפיור.

לדבריו, מסע האפיפיור מציע נחמה וברכה, כמו גם אתגר לקהילות המאמינות הקורא להן להתחיל וליישם את אמונתם למען מטרה צודקת. "לא רק הקתולים יקשיבו למסר התקווה והשלום של המנהיג הרוחני; כל האמריקאים יקשיבו".

הקול הקתולי, פעם חלק בלתי נפרד מהמחנה הדמוקרטי, הפך בשנים האחרונות למגוון יותר, שיקוף אולי של הדרך בה העמדות בהן תומך הוותיקן מתעלות מעל למצעי מפלגות. הכנסייה הקתולית תומכת בסיום המלחמה בעירק ובביטול עונש המוות, אך היא גם מתנגדת להפלות, מחקר תאי הגזע ולנישואין חד מיניים.

ראיה לכך היא העובדה שבבחירות ב-1992 וב-1996 זכה ביל קלינטון הדמוקרטי בקול הקתולי, אך ב-2000, אל גור הוביל על יריבו הרפובליקני ג'ורג' בוש ב-3% בלבד בקרב המצביעים הקתולים. ארבע שנים לאחר מכן, בוש המתודיסט זכה ב-52% מהקולות הקתוליים לעומת 47% של ג'ון קרי, דמוקרט וקתולי בעצמו, המתנגד להפלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully