וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קתוליות והעיר הגדולה

טלי גולדשטין

15.4.2008 / 12:58

ביקור האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בארה"ב צפוי לגעת בנושאים רגישים, כגון המלחמה בעירק וניצול מיני בשורות הכנסייה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ביקורו של האפיפיור בנדיקטוס בארצות הברית, הביקור הראשון של אפיפיור במדינה מאז התקפת הטרור ב-11 בספטמבר, 2001, אמור להחדיר רוח חדשה בהנהגת הכנסייה הקתולית האמריקאית, ובמקביל להציג את עצמו בפני אומה פרוטסטנטית שגילתה תמיכה גדולה בקודמו יוחנן פאולוס השני.

במהלך הביקור בן חמשת הימים, יחגוג האפיפיור את יום הולדתו ה-81, ייפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש – הפעם השניה בהיסטוריה בה מבקר אפיפיור בבית הלבן, ויערוך מיסה באצטדיון ה"נשיונלס" שבוושינגטון הבירה בפני למעלה מ-40 אלף בני אדם. אך מוקד הביקור יהיה הנאום שיישא בפני האו"ם ביום שישי. בנאום זה צפוי האפיפיור לנגוע בנקודה רגישה ביחסיו עם ארצות הברית – המלחמה בעירק. האפיפיור יחזור וידגיש את חששותיו מפני האלימות הנמשכת בעירק ויקרא לארצות הברית לתמוך בהסכם שלום נרחב במזרח התיכון.

בהופעותיו בציבור צפוי האפיפיור להבהיר שוב את מדיניות הכנסייה הקתולית בנושאים חברתיים, כגון הפלה, גירושין, נישואים חד מיניים וחקר תאי גזע. בחלק גדול מנושאים אלו, הקתולים האמריקאים חולקים על עמדת הוותיקן. לפי סקרים של העיתון "וושינגטון פוסט" ורשת "איי.בי. סי", 63% מהקתולים בארצות הברית סוברים כי זוגות מאותו מין צריכים לקבל את אותה הגנה משפטית שמקבלים זוגות הטרוסקסואלים. 62% חושבים שיש להפוך את ההפלה לחוקית.

אך הגורם העיקרי למתיחות ביחסים בין הוותיקן לכנסייה הקתולית האמריקאית היא סירובה של זו לטפל בנושא פרשיית הניצול המיני של אנשי כמורה בקטינים, שנחשפה ב-2002 ומסגרתה למעלה מ-5,000 כמרים הואשמו בהתעללות מינית ב-12 אלף קורבנות וחמישה הגמוניות פשטו את הרגל.

"תרבות הזוהמה"

חודשים ספורים אחרי מינויו, החל האפיפיור להתייחס למה שכינה "תרבות הזוהמה" בכנסייה. גברים המראים נטייה חזקה להומוסקסואליות אינם יכולים לכהן ככמרים, טען הוותיקן עוד ב-2006. מאז נחשפה הפרשיה, פוטרו כמרים רבים והסכמי פיצויים בסך למעלה מ-2 מיליארד דולר הושגו עבור הקורבנות. עם זאת, קתולים רבים עדיין סוברים כי האפיפיור לא עשה מספיק בנושא. יש הטוענים שעליו להיפגש עם קורבנות ההתעללות ולפעול למען שקיפות גדולה יותר בהיררכיה של הכנסייה.

נושא אחר שיכול להוות סיבה למתיחות במהלך ביקורו של האפיפיור בארצות הברית הוא אמירותיו לגבי האיסלם. בספטמבר 2006, הצית האפיפיור מחאות בעולם המוסלמי לאחר שטען כי האיסלם מעודד לאלימות. לאחר מכן התנצל האפיפיור ותמך בהקמת הפורום המוסלמי-קתולי, אך הביקור בארצות הברית יכול להוות את ההזדמנות המושלמת להפיג את "מלחמת הציוויליזציות" בין העולם המוסלמי לנוצרי.

ארצות הברית היא ביתה של הקהילה השניה בגודלה של קתולים מאמינים בעולם – למעלה מ-60 מיליון. עם זאת בעשור האחרון קהילות כנסייתיות רבות ברחבי ארצות הברית נאלצו להתמזג או להפסיק את פעילותן והסיבות לכך משולבות עם האתגרים הגדולים עמן מתמודדת הכנסייה: מחסור בכמרים, מימון לא מספק, שינויים דמוגרפיים ומספר קטן של מתפללים שאינו מצדיק את המשך פעילות הכנסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully