וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: תושבי שדרות יחכו לממשלה

נתיב נחמני

14.4.2008 / 17:25

ביהמ"ש העליון דחה היום את עתירת תושבי שדרות והכריע שלא להתערב בתוכנית המיגון הממשלתית, אך קרא לממשלה להזדרז

בג"ץ דחה היום (שני) את עתירת תושבי שדרות נגד המדינה וקבע כי תושבי העיר יאלצו לחכות לתוכנית המיגון של הממשלה. בעתירה שהגישו שלושים מתושבי העיר, הם ביקשו מבית המשפט להורות לממשלה לפעול למיגונם של כ-800 בתים צמודי קרקע שגגותיהם אינם מוגנים מפגיעת טילי הקסאם. עוד ביקשו העותרים, שבית המשפט יורה על הכנסת תקציב המיגון כבר לתקציב של השנה הנוכחית ושיכלול החזרי כספים לאלו שמיגנו את בתיהם בעצמם.

לטענת התושבים, הנושא אינו בראש סדר עדיפויותיה של המדינה והיא אינה פועלת במהירות מספקת למיגון העיר. לטענתם, הם פנו לגורמי הממשלה השונים פעמים רבות וקבלו הבטחות בכתב או בעל פה, אך עד כה לא נעשה דבר.

לטענת המדינה, "הוקם מטה מקצועי שבו מעורבים גורמים שונים, הבוחנים את סוגיית מערך ההתגוננות הכללי הראוי של תושבי שדרות והאזור. הבחינה נעשית בפרישה רחבה ביותר, כשנושא המיגון הוא אחד המרכיבים הנדונים במסגרת זו". לטענתה, כשיושלם תכנון מערך ההגנה הוא יועבר לממשלה באמצעות ראש הממשלה, לצורך דיון והחלטה.

לפי התוכנית השלב הראשון במיגון העיר אמור להסתיים רק בשנת 2009, "אין ספק כי מימד משך הזמן לביצוע פעולות המיגון בישובים החשופים לסיכון הבטחוני הממשי ביותר הוא בעל חשיבות קרדינלית", קבעו השופטים אילה פרוקצ'יה, סלים ג'ובראן ויוסף אלון.

"שיקול הדעת הנתון לממשלה בנושאי מדיניות שונים הוא רחב ביותר, אולם הוא אינו חסום לחלוטין לביקורת שיפוטית. ואכן, במבט לא-מקצועי מן הצד, מדובר בפרק זמן ארוך לביצוע פעולות נדרשות להגנה על החיים", טענו השופטים, אך למרות זאת לא מצאו עילה להתערב בהחלטת הממשלה, בשל העובדה שהיא פועלת על פי "המומחיות, הידע והנתונים המצויים ברשות גורמי הביצוע במסגרתה".

"שגרת חיים קשה ורווית סכנות"

"קיימנו מספר דיונים בעתירה, ושמענו בהרחבה את טיעוני בעלי הדין. במסגרת הטיעונים בפנינו, העלו העותרים את מצוקתם הקשה, ומצוקת תושבי העיר כולה נוכח מתקפות הטילים הפוקדות את האזור מזה זמן רב", כתבו השופטים בהחלטתם.

"יש לקוות כי הנסיבות המיוחדות בהן חיים תושבי העיר שדרות ויישובי קו העימות, יביאו להאצה, ככל הניתן, של מועדי ביצוע פעולות המיגון, ובכך יהא כדי לתרום לא רק לביטחונם האישי-פיזי של תושבי קו העימות, אלא גם לחיזוק רוחם ואמונתם בשגרת החיים הקשה ורווית הסכנות והמתחים שבה הם חיים", אמרו השופטים ודחו את העתירה.

ועדת הכספים אישרה לפני כחודש תוספת של 400 מיליון שקל למיגון ובניית בתי ספר ממוגנים בשדרות ויישובי עוטף עזה, ו-34 מיליון שקל לצורך הנחות בארנונה ליישובי עוטף עזה. זאת, לאחר שפורום שרים בראשות ראש הממשלה אהוד אולמרט אישר לפני כחודשיים תקציב של 350 מיליון שקלים למיגון 3,600 יחידות דיור ביישובי עוטף עזה שבטווח 4.5 ק"מ מגבול רצועת עזה. זהו השלב הראשון בתוכנית אותה הציע סגן שר הביטחון מתן וילנאי (עבודה). בשלב זה, שייארך כשנתיים, ייבנו חדרי ביטחון בצמוד לבתים. עם תום התהליך תיערך הערכה מצב מחודשת לפני המעבר לשלב ב'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully