וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מציין: חמש שנים למשבר בדרפור

13.4.2008 / 18:48

בעוד ארגונים לזכויות האדם מתכוננים לציין את יום השנה , התחדשו בסוף השבוע העימותים בין הצבא למורדים באזור

איריס דומאני

(צילום: איריס דומאני. עריכת וידאו: נועם ורטהיים)

העימותים בין כוחות הביטחון הסודנים ובין המורדים בגבול דרפור-צ'ד התחדשו במהלך סוף השבוע. היום (ראשון) מציינים פעילים ברחבי העולם חמש שנים ללחימה בדרפור שגבתה את חייהם של מאות אלפי בני אדם. לפי הערכות, 100 בני אדם נהרגו בפברואר לבדו במערב דרפור, אזור שהיה עד לעימותים עזים במיוחד בין ארגון המורדים "התנועה לשוויון ולצדק" (JEM) לצבא. סודן מאשימה את שכנתה צ'ד בתמיכה במורדים.

"המורדים ירו במסוק צבאי ושרפו אותו כליל. הם פגעו במסוק נוסף ועדיין לא ידוע מה עלה בגורלו", דיווחה JEM בהצהרה. עוד נמסר בהצהרה כי ההתקפה אתמול נמשכה מספר שעות ובמהלכה הרגו המורדים מספר גדול של חיילים והצליחו להחרים נשק וכלי רכב צבאיים.

מושל מערב דרפור אבו אל-גאסים אישר כי נערכו עימותים בין המורדים לצבא, אך סרב למסור פרטים נוספים. קצין בכיר בצבא הסודני, שסרב להזדהות, אמר כי נרשמו אבדות כבדות בקרב המורדים והכחיש את הדיווח לגבי פגיעה במסוקי הצבא. "כל מסוקינו חזרו בשלום", אמר.

לפי הערכות ארגונים בינלאומיים, הלחימה בדרפור גבתה את חייהם של כ-200 אלף בני אדם מאז תחילת העימותים ב- 2003. 2.5 מיליון סודנים נעקרו מבתיהם והפכו לפליטים. ממשלת סודן דיכאה את המרד באמצעות הפצצות מן האוויר וכן על-ידי חימוש ומימון של מיליציות המכונות "ג'נג'וויד". בחסות הממשלה אנשי המיליציות רצחו אלפים, שדדו ושרפו כפרים ואנסו עשרות אלפי נשים וילדות.

הממשל האמריקאי גינה את הלחימה המתמשכת במדינה האפריקאית וכינה אותה "רצח עם". המשבר בדרפור לכד את תשומת ליבו של המערב ובמהלך השנים שחקנים בהוליווד, ספורטאים ואנשי רוח העלו על נס את הצורך להביא לסיומו. ממשלת סודן מכחישה כי מתקיים במדינה רצח עם. היא מציבה את מניין הקורבנות על 9,000 הרוגים בלבד ומאשימה את התקשורת המערבית בניפוח המשבר.

יום הזיכרון הבינלאומי, שמצוין גם בישראל, מאורגן על ידי פעילים וארגוני זכויות אדם בינלאומיים ובתמיכת סלבריטאים כגון מחברת ספרי "הארי פוטר" ג'יי. קיי. רולינג והשחקן ג'ורג' קלוני. "ימים מסוג זה חשובים מאחר והם לא נותנים למתרחש בדרפור לרדת מהכותרות. אנו זקוקים למעורבות בינלאומית בלתי פוסקת אם אנו רוצים לראות איזושהי התקדמות", אמר קלוני, שגריר השלום של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully