וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש: סגן מושלם למועמדים בעייתיים

רועי כ"ץ

13.4.2008 / 14:10

מקיין זקן, חולה וליברלי מדי, אובמה שחור וחסר ניסיון וקלינטון לא מנהלת. לאנשים שיבחרו כסגניהם חשיבות עצומה. צבעי השלטון, מדור שבועי

דן קוויל הוא ככל הנראה סגן הנשיא הנלעג ביותר בהיסטוריה האמריקנית. סגנו הצעיר של ג'ורג' בוש האב הצליח לגרוף לגלוג וארס מתומכים ומבקרים כאחד. זכור במיוחד העימות בין קוויל לכוכבת הטלוויזיה קנדיס ברגן, שגילמה אם חד-הורית וקרייריסטית בסדרה "מרפי בראון". קוויל טען שמרפי בראון מסמלת ירידה ערכית ומוסרית באמריקה, הציבור חשב שסגן הנשיא יצא מדעתו. כמה שנים לפני הפיאסקו הזה היה קוויל סנטור צעיר ומבטיח מאינדיאנה, שהיה אמור להעניק לבוש המשעמם מעט גלאם וחינניות בעיני קהלים צעירים יותר. זכורה עדיין אמירתו המפורסמת של ג'ון מקיין כי "לא יכול להיות שלבחור נאה כל כך לא תהיה השפעה כלשהי על הקמפיין". מצד שני, מקיין תמיד הותקף בידי חבריו הרפובליקנים על יחס מתון להומוסקסואליות. הבדיחה האכזרית ביותר שסופרה על חשבונו של קוויל עסקה בהוראה שניתנה לסוכני השירות החשאי, כי בכל מקרה של התנקשות בנשיא בוש, הם נדרשים לירות מיד בסגן הנשיא, כדי להיות בטוחים שקוויל לעולם לא ישב בחדר הסגלגל.

הבדיחה המרושעת והמשעשעת מסתירה את האמת על תפקיד סגן הנשיא בארה"ב. לא משנה עד כמה סגן הנשיא יהיה מעורב או מרוחק מגיבוש מדיניות או בפעילות מדינית וכלכלית משמעותית, מדובר כל העת בנשיא פוטנציאלי, המרוחק כדור אחד או דום לב בודד מתפקיד מנהיג העולם החופשי. זו סתירה מעניינת ובאג אמיתי במבנה השלטון האמריקני, שהרי היו נשיאים שהפכו את סגניהם ללא רלוונטיים לחלוטין לעומת אחרים שהעניקו למספר שתיים שלהם סמכויות רבות וראו בהם שותפים מלאים בהנהגה. הדוגמה הבולטת והעדכנית ביותר היא סגן הנשיא המכהן ריצ'רד צ'ייני, שהביא ללשכת סגן הנשיא ניסיון מדיני ובטחוני אדיר. בעיני רבים נחשב צ'ייני לאיש החזק בבית הלבן ולסגן הנשיא הדומיננטי ביותר בעידן המודרני.

צבע עור: לבן. ניסיון בניהול: חובה

חזרה למרוץ הנוכחי. עוד לא הספיקו הספקולנטים לדון במועמדותה של קונדוליזה רייס לתפקיד סגניתו של מקיין, וכבר הודיעה מזכירת המדינה כי היא כלל אינה מעונינת בתפקיד. נצחונו של מקיין בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית מפנה הרבה זמן - אולי אפילו יותר מדי זמן - לדיון במי יזכה להיות מספר שתיים במבנה של הטייס המהולל בדרך לבית הלבן. מקיין הוא מועמד עתיר ליקויים. בגיל 71 הוא נחשב ובצדק למועמד קשיש הסובל מבריאות לקויה מאוד ובעל דעות חריגות במגוון רחב של נושאים, המציבות אותו בקו תפר בעייתי בין השמרנים לליברלים. סגן הנשיא של מקיין יצטרך "לתקן" את תמיכתו האדוקה של המועמד לנשיאות במלחמה בעירק, את חוסר ניסיונו הניהולי ואת עמדותיו האנטי-מפלגתיות בנושאי הגירה וזכויות אדם. עם רקורד מדאיג של שלושה אבחוני סרטן בשנים האחרונות ובעיות בריאותיות מפליגות, מקיין חייב לבחור סגן נשיא שישדר חוסן ובריאות ולהעלים את התדמית הזקנה והפצועה של גיבור המלחמה.

היבט נוסף ומעניין: לאחר עשורים בהם נבחרו לבית הלבן "מנהלים" בדמות מושלים לשעבר (קרטר מג'ורג'יה, רייגן מקליפורניה, קלינטון מארקנסו ובוש מטקסס) הקרב הנוכחי על הנשיאות מתאפיין במתמודדים סנטורים "מחוקקים" (אובמה מאילינוי, קלינטון מניו יורק ומקיין מאריזונה) בעלי ניסיון ניהולי אפסי. כל המועמדים זקוקים למספרי שתיים בדמות מושלים או מנהלים בכירים במגזר הציבורי או העסקי.

לא במקרה מדברים במטה של אובמה על אפשרות למינוי של ראש עיריית ניו יורק המיליונר מייקל בלומברג לתפקיד סגן הנשיא. אולי בלומברג יצליח להסתיר את העובדה המצערת שאובמה ניהל בעיקר את עצמו בשנים האחרונות - ולמען האמת בהצלחה לא מבוטלת. קלינטון, שניהלה צוותי עבודה קטנים בזמן כהונת בעלה בבית הלבן, משחקת היטב על חוסר ניסיונו של אובמה בתשדירי התעמולה שלה. כל המועמדים חייבים מספרי שתיים משכמם ומעלה, שיתקנו את בעיות המועמדים לנשיאות בעיני קהל הבוחרים. השאלה האם ימצא מישהו לבן מספיק כדי להעלים את צבע עורו של אובמה מעיניהם של הגזענים בלב ארה"ב?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully