וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 שנה לדיר יאסין: "לחשוף תמונות הטבח"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.4.2008 / 15:04

בשנת 48' נהרגו יותר ממאה מתושבי הכפר הנמצא ממערב לירושלים מאש אצ"ל ולח"י. מחר יתקיים במקום טקס לזכר ההרוגים

היום לפני 60 שנה בוצע הטבח בכפר דיר יאסין, ממערב לירושלים, בו נהרגו למעלה ממאה גברים, נשים וילדים מתושבי הכפר. מחר (חמישי) בשעה 16:00 תקיים עמותת "זוכרות" טקס לזכר קורבנות דיר יאסין בסמוך לבית החולים הפסיכיאטרי "כפר שאול", הממוקם על חורבות הכפר.

ח"כ אחמד טיבי מסר כי "יש לחייב את צה"ל לחשוף בפני הציבור הרחב את התמונות שצולמו ב-9 באפריל לפני 60 שנה ותיעדו את טבח דיר יאסין על ידי כנופיות האצ"ל והלח"י בידיעת ההגנה". לדבריו, החוק מחייב חשיפת התמונות כבר אחרי 50 שנה. "הממשלה רומסת ברגל גסה את זכות הציבור לדעת על אחד הפשעים הקשים ב-48'", אמר.

ב-9 באפריל 1948, בשעה 4 לפנות בוקר, הותקף הכפר על ידי כוח משותף של לח"י ואצ"ל במסגרת מבצע מיוחד. מטרת הקרב היתה לפנות את תושבי הכפר ולכבוש אותו, אולם הקרב הסתבך ורבים מתושבי הכפר נהרגו, בהם נשים וילדים רבים.

לפי מספר גרסאות ועדויות מניצולי הטבח בכפר, לאחר הקרב נרשמו גם מקרים של התעללות בגופות ואונס נשים, אולם לפי גרסה אחרת, שמייצג ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין, סיפור הטבח הוא בדוי וכי הדברים שהתפרסמו עליו הם שקריים. לטענת מילשטיין ודומיו, כל המאה נהרגו בקרב ולא נרשמו כל התעללויות.

טבח דיר יאסין הוא אחד מאירועי המפתח בתולדות הנכבה הפלסטינית, היות והשמועות אודותיו גרמו לפאניקה וגל מנוסה של פלסטינים רבים, תושבי כפרים וערים אחרות. "הכיבוש הפיל מורא ופחד על הערבים בכל הכפרים מסביב. במלחה, קלוניה ובית איכסה החלה מנוסת הבהלה", נאמר בהצהרה של האצ"ל ימים ספורים לאחר הטבח. שידור רדיו האצ"ל מ-14 באפריל חיזק את הטענה: "במהלומה אחת שינינו את מצבה האסטרטגי של עיר הבירה", דווח בגאווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully