וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: נגדיל פי 5 את העשרת האורניום

8.4.2008 / 23:01

אחמדינג'ד טען כי החלו ניסויים בטכנולוגיה חדישה. ארה"ב הביעה ספק בנכונות הדברים אך איימה כי בידודה העולמי של אירן יחמיר

"היום ערכנו ניסויים בטכנולוגיה חדשה להעשרת אורניום שתסייע לתכנית הגרעין להגדיל את התפוקה שלה פי חמש מהטכנולוגיה הנוכחית". כך אמר אמש (שלישי) נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד בנאום בטהרן לציון היום הלאומי לתכנית הגרעין.

לדבריו, "למרות כל המגבלות והסנקציות שהוטלו עלינו, אירן תצליח בקרוב להשיג את הטכנולוגיה הנחוצה על מנת להגיע ליכולת גרעינית". אולם אחמדינג'ד לא ציין באיזו טכנולוגיה בדיוק מדובר. בכירים בטהרן אמרו עם זאת, כי כוונתו של הנשיא האירני היתה לצנטריפוגות חדישות ומשוכללות יותר שיסייעו משמעותית לפיתוח הגרעין ולהעשרת האורניום במתקן בנתנז.

בתגובה הזהירה ארצות הברית את אירן כי פעולותיה יובילו להחרפת בידודה העולמי ולהחמרת הסנקציות נגדה אם לא תמלא את דרישות מועצת הביטחון לגבי תוכנית הגרעין שלה. שרת החוץ האמריקנית קונדוליזה רייס הביעה ספק בנכונות הצהרותיו של אחמדינג'ד.

קודם לכן אמר אחמדינג'ד כי אירן החלה להתקין 6,000 צנטריפוגות מתקדמות במתקן העשרת האורניום התת קרקעי 'נתנז' להעשרת אורניום שיאפשרו לה לייצר פצצות גרעינית בעתיד, אם תרצה בכך. ההכרזה מהווה התגרות נוספת במועצת הביטחון של האו"ם, שהטילה על אירן סנקציות שלוש פעמים מאז 2006 בגין סירובה לעצור את העשרת האורניום. לדברי אירן, הסנקציות לא פגעו במדינה.

בשנה שעברה: 3,000 צנטריפוגות

אורניום מועשר יכול לשמש כדלק במפעלי גרעין. אם הוא מזוקק יותר, האורניום יכול לשמש גם כחומר נפץ בכלי נשק. צנטריפוגות הן מכונות המערבבות רכיבים של אורניום במהירות על קולית על מנת להפרידם ולהתמקד באיזוטופ הרדיו אקטיבי של היסוד.

בשנה שעברה התקינה אירן 3,000 צנטריפוגות המשמשות כבסיס להעשרה תעשייתית ב'נתנז'. מכיוון שמדובר בגרסה ישנה של צנטריפוגות הנוטות להתקלקל, החלה אירן לבצע ניסויים במודלים מתקדמים יותר. הצנטריפוגות המתקדמות נרכשו על ידי אירן מהמערב באמצעות השוק השחור וביכולתן להעשיר אורניום במהירות גבוהה פי 2-3 לעומת המכונות הישנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully