וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילרי קלינטון, כל מחדלי הקמפיין

שי אילן

7.4.2008 / 13:52

קמפיין שלילי, גוזמאות ואנשי צוות לא מתאימים. למועמדת הדמוקרטית יש מה ללמוד ממסע הבחירות הממלכתי יחסית של אובמה

פרישתו של מרק פן, האסטרטג הראשי של הילרי קלינטון, אולי לא מבשרת מבחינתה את הסוף. אצל ג'ון מקיין, רוב היועצים הבכירים פרשו הרבה לפני שהפריימריז התחילו, והקמפיין שלו הוכרז ככישלון חרוץ. כולם יודעים כיצד זה נגמר. אבל קשה לא להרים גבה נוכח רצף השגיאות שעשתה הילרי בחודשים האחרונים. אפשר לומר בפה מלא שמסע הבחירות שלה הוא הצגת תכלית של "כיצד לא לנהל קמפיין".

עוד לפני שהילרי קלינטון הגיעה להתמודדות הראשונה באייווה, היא ידעה שהיא בצרות. הסקרים המוקדמים העניקו לה יתרון של כמעט 30 אחוז, שנמחק בגלל מסרים לא ממוקדים ואסטרטגיה שגויה של התמודדות עם עליית הפופולריות של אובמה. ביל שאהין, פעיל בכיר בצוות שלה נאלץ לפרוש בגלל שהוא טען שאובמה לא יכול לזכות, משום שהשתמש בסמים בצעירותו.

קמפיין שלילי בשלב כל כך מוקדם של ההתמודדות הוא טעות של טירונים. הכלל הבסיסי של התמודדות פוליטית: קודם כל מועמד חייב לבסס את תדמיתו כממלכתית, ורק אחר כך מותר לו להשמיץ. הילרי נאלצה להתנצל.

ביל קלינטון זעם, והדיווחים אז היו שהוא ומרק פן מתקוטטים מדי יום. הפרשן הפוליטי בן סמית' אמר מזמן שהטעות הגדולה של הילרי היא שהאסטרטג שלה הוא איש סקרים. זוהי טעות לבסס קמפיין על ניתוח מספרים ופילוח אוכלוסייה, וזה, אולי, החטא הקדמון של הילרי.

לא לומדים מהניסיון

אבל מסע הבחירות של קלינטון המשיך להראות אותם דפוסים פתולוגיים, ודבר לא נלמד מהניסיון. ההסתמכות שלה על אסטרטגיה שלילית ביחס לאובמה לא הפסיקה. אנשיה פרסמו את התמונה שלו בלבוש מסורתי מוסלמי בעת ביקור בקניה, הכהו את פניו בכוונה בצילומים וג'רלדין פרארו אמרה שהוא לא היה פופולרי אם הוא היה לבן. גם היא נאלצה לפרוש. אחרי המפולת ב"סופר טיוזדיי" גם פטי דויל, מנהלת הקמפיין נאלצה לפרוש.

קלינטון נסתה להדגיש יותר את חוסר הניסיון של אובמה מאשר את הניסיון שלה. זכורים למשל בתשדירי הבחירות בהם מצלצל הטלפון האדום בבית הלבן בלילה והאומה נשאלת מי עדיף שיענה לו, כשברור שעדיף שאובמה ימשיך לישון.

לעומת זאת, כשקלינטון התפתתה כן לספר על עברה ה"ביטחוני", היא המציאה נחיתה תחת אש בבוסניה, וריצה שפופה מהמטוס תחת אש צלפים. היה קל מאוד למצוא את הצילומים הרלוונטיים מאותו יום, כולל טקס ממלכתי נינוח בשדה התעופה. וזו כבר טעות שאי אפשר לייחס לאף אסטרטג, אלא לקלינטון עצמה בלבד.

אצל אובמה, הלכלוך מופיע באוטוביוגרפיה

בניגוד לה, ברק אובמה היה גלוי ושמר על קורקטיות יחסית. הוא לא ניסה לטייח את הקשרים שלו עם ג'רמיה רייט, הכומר המתלהם. את התזה של אישתו, מישל, שאוניברסיטת פרינסטון מנעה אליה גישה, הם פרסמו ברבים על אף שהיא עוסקת בנושאים בין גזעיים. לגבי השימוש בסמים, אובמה פרסם את הדברים כבר לפני שנים בספר אוטוביוגרפי. גם אם חלק מהאסטרטגיה שלו היא להתאונן על ההשמצות של קלינטון, הרי שלפחות בכך אינו משקר.

מה גורם להתנהלות השלומיאלית הזו, לא ברור. אולי אחיזתו של פן מלכתחילה הייתה מזיקה, ועכשיו יחול שיפור. מכל מקום, השיפור צריך להיות דרסטי, נוכח המשימה הקולוסאלית שלפניה: מחיקת יתרון של קרוב למאתיים צירים ונצחונות בהפרש ניכר ברוב ההתמודדויות הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully