וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאט"ו תתמוך במערך הטילים באירופה

שי אילן

3.4.2008 / 18:49

נשיא ארה"ב, שספג מפלה ביחס ליוזמתו לצרף את אוקראינה וגיאורגיה לנאט"ו, הצליח להשיג תמיכה לתוכנית להצבת טילים במזרח אירופה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נועם ורטהיים)

יוזמתו של ממשל בוש להציב מערכת טילים נגד טילים במזרח אירופה זכתה היום לתמיכת מדינות נאט"ו, בפסגה ברומניה. הממשל האמריקאי מתכוון להציב את המערכת בפולין ולהתקין רדאר בצ'כיה, למורת רוחה הבולטת של רוסיה. התמיכה של נאט"ו היא בגדר זריקת מרץ לתכנית, ותסייע לשתי המדינות להתמודד עם האופוזיציה מבפנים להצבת הטילים. בפולין, שהשלטון בה היום פחות פרו אמריקאי מבתקופת הממשלה הקודמת, יש מתנגדים רבים לעימות עם רוסיה.

בעניינים אחרים לא נחל בוש הצלחה. בתחילת ביקורו הביע את תמיכתו בצירופן של אוקראינה וגיאורגיה לברית נאט"ו, צעד נוסף שהרוסים מתנגדים לו בחריפות. רוסיה רואה בהכללה בברית ההגנה של רפובליקות שבעבר היו חלק מברית המועצות פגיעה ישירה בכוחה. הדיונים בוועידת נאט"ו נמשכו שעות ארוכות, בניסיון לגבש נוסח מוסכם לדחיית החברות. לבסוף נמסרה ההודעה שנאט"ו רואה בחיוב את משאלתן של שתי המדינות להתקבל כחברות, ושהן יהיו חברות בעתיד.

קרואטיה ואלבניה בפנים, מקדוניה בחוץ

מדינות מערב אירופה הסתייגו מקבלת החלטה שתדרדר עוד את היחסים, המתוחים ממילא, בין נאט"ו לרוסיה. רוסיה בירכה על ההחלטה ואמרה שהיא בספק אם אוקראינה תצליח ליישב בתוכה את המחלוקת בין מתנגדי הקבלה לנאט"ו לבין מחייביה.

גם קבלתה של מקדוניה, שנתמכה על ידי ארצות הברית נדחתה. בעניין זה קיבלו מדינות אירופה את עמדתה של יוון, הדורשת ממקדוניה לשנות את שמה. לטענת יוון, השם "מקדוניה" מעיד על כוונות התרחבות טריטוריאלית של המדינה לחבל הנושא את אותו שם בתוך יוון. בוש הביע צער על דחיית חברותה של מקדוניה, אבל בירך על קבלתן של שתי חברות חדשות, קרואטיה ואלבניה.

מחר עתידה ועידת נאט"ו לארח את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. זהו ביקור חריג של נשיא רוסי בוועידה, במיוחד לאור המתיחות סביב נושא מערכות הטילים. לדברי בכירים רוסים, פוטין עתיד להתמקד בנושאים שאינם שנויים במחלוקת ולא לעסוק בעניינים שסביבם יש חילוקי דעות. רוסיה הבהירה שלא צפויה פריצת דרך בנושא הטילים. פוטין יציג בפני נאט"ו את החזון שלו לגבי המצב הגלובלי וידבר על הצורך לשפר את היחסים בין רוסיה למערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully