וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפריסין: נפתח הרחוב שחילק את האי 34 שנים

3.4.2008 / 10:31

המחסום ברחוב לדרה חילק את הצד היווני והטורקי של האי מאז שנת 1974. הרחוב נפתח כצעד מקדים לשיחות לקראת איחוד האי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

תושבי בירת קפריסין ניקוסיה היו עדים הבוקר (חמישי) לאירוע היסטורי - פתיחת רחוב לדרה. כוחות טורקים ויוונים הרסו את המחסום שחילק את הצד היווני והטורקי של האי מאז שנת 1974 והכריזו על הרחוב, הנמצא בלב האזור המסחרי של העיר, פתוח להולכי רגל.

"כולנו יודעים שפתיחת רחוב לדרה אינה מהווה פיתרון לבעיה הקפריסאית. אך היא מעניקה שביב תקווה", אמרה אליזבת ספהר, ראש משלחת האו"ם בקפריסין. הרחוב נפתח כצעד מקדים לשיחות שלום בין מנהיגי הטורקים והיוונים ולאיחוד האי. זאת לאחר בחירתו של דימיטריס כריסטופיאס, הנשיא החדש של קפריסין ותקוותיה של טורקיה להצטרף לאיחוד האירופי. מנהיגי שני הצדדים הסכימו לפתוח במו"מ המחודש עד יוני.

האיחוד האירופי מכיר בממשלה היוונית השלטת בצד הדרומי של האי כמייצגת את האי כולו. הצפון הוא מדינה נבדלת טורקית קפריסאית המוכרת רק על ידי אנקרה, בירת טורקיה. הממשלה היוונית בקפריסין מחזיקה בזכות להטיל וטו על ניסיונה של טורקיה להצטרף לאיחוד. המגעים להצטרפות טורקיה לאיחוד אכן מושהים באופן זמני לנוכח הקיפאון בשיחות השלום בקפריסין.

קפריסין מחולקת מאז 1974, כשצבא טורקיה פלש לאי בתגובה לניסיון הפיכה של התושבים היוונים. עם זאת, רחוב לדרה, למעשה, שימש קו מפריד לסירוגין מאז שהקימו בו הכוחות הטורקים בקפריסין מחסום זמני בשנת 1958. מחסום קבוע יותר הוקם ברחוב ב-1963.

קפריסין קיבלה עצמאות מבריטניה ב-1960 במסגרת הסכם חלוקת השלטון בין הרוב היווני למיעוט הטורקי המאכלס את האי. הפלג הטורקי עזב את הממשלה ב-1963 בטענה כי הוא אינו מצליח להשמיע את קולו. כוח של האו"ם נשלח לקפריסין ב-1964 כדי לשמור על הרגיעה. ב-1974, פלשה טורקיה לאי, לאחר הפיכה ביוזמת הצד היווני, בטענה כי זוהי זכותה כאחת הערבות לריבוניות קפריסין. שתי הערבות האחרות היו בריטניה ויוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully