וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה הפלסטינית פוזלת מזרחה

2.4.2008 / 11:23

מצבה העגום של הכלכלה הפלסטינית והתחרות שמציבה התוצרת הסינית הזולה, גרמה לאנשי עסקים פלסטינים להפנות מבטם למזרח

אנשי העסקים הפלסטינים, המתמודדים עם הכלכלה הפלסטינית המדשדשת, הגבלות על תנועה ועל סחר שהטילה ישראל והיבוא הזול מאסיה, החלו לחפש את מזלם בסין. הביקוש לויזות סיניות בקרב בעלי עסקים ברצועה הוא כה גבוה עד כי הקונסול הסיני מבקר בקביעות בחברון כדי לחתום על דרכונים וכדי לעקוף את המצור הישראלי האוסר על הגעת פלסטינים לשגרירות סין בתל אביב.

"כולם עושים עסקים בסין", אמר חאלד אוזיילי, ראש העיר חברון ואיש עסקים. "הקונסול הסיני מגיע לחברון ומהלך יום אחד מנפיק 700-600 ויזות לאנשי עסקים מקומיים". פלסטינים רבים החלו לעסוק ביבוא והם כעת נוסעים לסין ובחזרה ומייבאים בעצמם את המוצרים הזולים.

"התנאים הכלכליים בבית קשים מאד", אמר חאזם שיוחי, סוחר מתנות מחברון שעבר ב-2006 להתגורר בעיר הדרומית ייוו שבסין על מנת להקים עסק לייצוא. "בחברון ניהלנו את העסק לפי החדשות. נהגתי להקשיב לחדשות כדי לבדוק האם מוטל עוצר...עבדתי תחת לחץ רק כדי לשרוד, לכן החלטתי לעזוב", הוסיף.

לדברי הדיפלומט הפלסטיני אחמד חייד, המתגורר בבייג'ין, במהלך העשור האחרון מעל ל-200 אנשי עסקים פלסטינים עברו להתגורר בסין, אך אלפי פלסטינים ואנשי עסקים ערבים נוספים מבקרים במדינה בקביעות למטרות סחר. מסעדות ערביות, מסגדים ובתי ספר מוסלמים נפתחו עקב כך ברחבי סין.

"שווי היבוא הפלסטיני של מוצרים סינים מסתכם ביותר מ-2 מיליארד דולר, או באמצעות מסחר ישיר עםאנשי עסקים פלסטינים או דרך ישראל", אמר חייד, ראש הלשכה ליחסי סחר פלסטינים-סינים בשגרירות הפלסטינית בבייג'ין.

"מייד אין צ'יינה"

התחרות שהציב היבוא הסיני הזול הרסה כליל את תעשיית הייצור בשטחים, בהם התווית "מתוצרת סין" הפכה לתופעה פופולרית בכל החנויות. במשך חמישה עשורים, יאסר חיברווי היה היצרן היחיד של הכאפיות השחורות לבנות, סמל הלאומיות הפלסטינית שפורסם בעיקר בזכות יאסר ערפאת. כיום המפעל של חיברווי דומם. "לפני שנתיים סגרתי את המפעל מכיוון שלא יכולתי להתחרות בכאפיות מתוצרת סין, הזולות ב-40%", סיפר.

לדברי אוזיילי, התחרות של היבוא הסיני בשילוב עם ההגבלות הישראליות גרמו לסגירת 200 מפעלים לייצור נעליים בחברון ולפיטוריהם של 17 אלף פועלים. מעל ל-40% מתושבי חברון והסביבה הם מובטלים.

אלפי ק"מ מחברון, ייוו, שאוכלוסייתה מונה 2 מיליון בני אדם, הפכה למרכז עסקים סואן למכירת מוצרים ערבים מתוצרת סינית, כגון פרטי לבוש וחפצי אמנות ודת. "אני מקבל הזמנות לייצור דגלי פלסטין וכאפיות", אמר שיוחי. אנשי העסקים מחברון אף מדפיסים את כרטיסי הביקור שלהם באנגלית ובסינית, ורבים אימצו לעצמם שם סיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully