וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב אישרה שימוש בשיטות חקירה אכזריות

טלי גולדשטין

2.4.2008 / 10:23

משרד המשפטים האמריקאי טען, כי עיתות מלחמה פוטרות את החוקרים מציות לחוק האוסר על יחס אכזרי כלפי נחקרים

משרד המשפטים האמריקאי העניק ב-2003 לחוקרים צבאיים אישור מקיף להשתמש בשיטות חקירה קיצוניות במהלך תשאול עצורים. כך עולה ממזכר שפורסם לציבור אתמול (שלישי). לפי דיווח ה"ניו יורק טיימס", טען משרד המשפטים כי עיתות מלחמה פוטרות באופן כללי את החוקרים מציות לחוק האוסר על יחס אכזרי כלפי נחקרים.

בתדריך המשפטי שחובר במרץ 2003, תקופה בה הפנטגון התלבט בשאלה אלו גבולות לשים לחוקריו, העניק משרד המשפטים למטה משרד ההגנה האמריקאי אישור זהה לזה שהעניק חודשים ספורים קודם לכן לסוכנות הביון המרכזית, ה-CIA. תוקפם של שני המזכרים בוטל לאחר מכן.

את המסמך בן 81 העמודים חיבר ג'ון סי. יו, בזמנו האדם השני בחשיבותו בלשכה לייעוץ משפטי במשרד המשפטים והיום פרופסור למשפטים באוניברסיטת ברקלי. מסמך זה צפוי להצית מחדש את המחלוקת הקיימת לגבי הגבולות המשפטיים לנוכח איום הטרור.

חוסר אחריות משפטי

המזכר של יו הוא המסמך האחרון בשורת מסמכים השופך אור על הבסיס המשפטי בו השתמשו עורכי הדין בממשל בוש לאחר התקפת הטרור ב-11 בספטמבר, 2001. זאת על מנת להעניק לבית הלבן את הכוח ללכוד, לעצור ולחקור חשודים בכל העולם. חלק הארי של המזכר כבר ידוע, אך הפרטים הספציפיים נחשפו אתמול לאחר שעורכי דין של הממשלה העבירו את המסמך לאיגוד האמריקאי להגנה על זכויות האזרח.

המזכר העניק לצבא חופש פעולה נרחב לשימוש בשיטות חקירה קשות במיוחד. לטענתו, החוקים הפדרליים האוסרים על שימוש בכוח מסוג זה בעת חקירה אינם ברי יישום כשמדובר בתשאול של חברים בארגון אל קאעדה, זאת על רקע מדיניות הבית הלבן בעת מלחמה. מסמך זה והמסמך הקודם, שחובר אף הוא על ידי יו, עבור ה-CIA באוגוסט 2002 בוטלו לאחר מכן, בטענה כי ההחלטה להעניק לסוכנויות הביטחון הלאומיות אישור חקירה בלתי מוגבל התבססה על טיעונים משפטיים חסרי אחריות.

משני המסמכים עולה כי ההגדרה להתעללות צרה למדי: "על הקורבן לחוש כאב עז או סבל המשתווים לכאב שחשים כתוצאה מפגיעה פיזית כה קשה העלולה לגרום למוות או לנזק בלתי הפיך לאיבר בגוף", כתב יו. למרות חופש הפעולה אותו מעניק המסמך, הפנטגון מעולם לא אישר שימוש בכמה משיטות החקירה האכזריות בהן משתמש ה-CIA, כגון טכניקת ההטבעה (waterboarding ), הכוללת שפיכת מים רבים על פיו ואפו של אדם כבול, כדי לדמות אצלו תחושה של טביעה.

בשנה שעברה, נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש העביר חוק המצמצם את רשימת שיטות החקירה המורשות. גורמים במודיעין האמריקאי אמרו כי שיטת ההטבעה אינה כלולה ברשימה הנוכחית, אך בוש יכול לאשר את השימוש בה בעת חירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully