וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: השסע בין יהודים לערבים מעמיק

קובי מנדל

1.4.2008 / 19:46

62% מהיהודים חוששים ממרד ערבי, ו-76% מהערבים חוששים מאלימות מצד המדינה. עורך המחקר: "אין מגמה של הקצנת העמדות"

62% מהיהודים חוששים מהאפשרות כי ערביי ישראל יפתחו במרד עממי ו-64.6% נמנעים מלהיכנס ליישובים ערביים בישראל - כך עולה ממדד יחסי יהודים-ערבים לשנת 2007 שיוצג בשבוע הבא בכנס חיפה לאחריות חברתית באוניברסיטת חיפה. גם לציבור הערבי חששות משלו: 62% חוששים מטרנספר ו-76% חוששים מאלימות מצד המדינה.

מהמחקר שערך פרופ' סמי סמוחה, דיקן הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת חיפה וחתן פרס ישראל לסוציולוגיה לשנת תשס"ח, עולה כי למעלה ממחצית מהציבור היהודי והציבור הערבי סבורים כי היחסים בין יהודים וערבים אינם טובים והם אף יורעו בעתיד. 62.2% מהיהודים חוששים כי האזרחים הערבים מסכנים את ביטחון המדינה בגלל ילודה גבוהה, ו-80% חוששים מתמיכת ערביי ישראל במאבקו של העם הפלסטיני. 80% מהערבים, לעומת זאת, חוששים מפני פגיעה בזכויות האזרח שלהם, וכ-83% מודאגים מהפקעות אדמה המוניות.

שיעור הערבים השוללים את זכות הקיום של ישראל כמדינה יהודית-ציונית, עלה במעט מ-62.6% בשנה שעברה ל-64% בשנה זו. התמיכה באלימות לקידום ענייני המיעוט הערבי עלתה מ-9.5% בשנה שעברה ל-10.8% השנה. 18% מהציבור היהודי שוללים את זכות הקיום של הערבים כמיעוט בישראל לעומת כ-16% בשנה שעברה.

הרוב: ישראל - מקום טוב לחיות בו

למרות החששות של שני הצדדים, 86% מהציבור היהודי ו-75% מהציבור היהודי סבורים שישראל היא מקום שטוב לחיות בו ו-85% מקרב הציבור היהודי ו-71% מקרב הציבור הערבי מעדיפים את ישראל על כל מדינה אחרת בעולם. 58% מקרב הציבור הערבי מאמין שישראל היא דמוקרטיה גם עבורם.

"המדד חושף את מימדי השסע העמוק בין ערבים ויהודים, שלשם איחויו יש צורך ליישב את השאלה הפלסטינית ולאזן בין אופייה היהודי לאופייה הדמוקרטי של המדינה. עם זאת, בראייה פרספקטיבית ובהשוואה למדדים שנערכו לאורך השנים, חשוב לציין שלא קיימת מגמה של הקצנת העמדות של הציבור הערבי או התחפרות של הציבור היהודי", אמר פרופ' סמוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully