וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזה הסודית של מישל אובמה

שי אילן

31.3.2008 / 17:20

אוניברסיטת פרינסטון חסמה את הגישה לתזה של אשת המתמודד עד אחרי הבחירות. הקמפיין של אובמה פרסם את התוכן, התמים יחסית

עד לפני שבועות ספורים, מי שהתעניין בתזה שכתבה אישתו של ברק אובמה באוניברסיטת פרינסטון, הופתע לגלות שהיא חסויה. החיסיון הוטל עד ה-5 בנובמבר 2008, יום אחרי הבחירות. האוניברסיטה חסמה את הגישה לתזה כדי למנוע מבעלי עניין להשתמש בתוכנה נגד מועמדותו של ברק אובמה לנשיאות. כשגופים שונים ניסו להשיג את החיבור ולא הצליחו, התחילה כמובן חרושת שמועות בדבר תוכן פרובוקטיבי. במיוחד לאור העובדה שנושא העבודה, שזיכתה את מישל אובמה בתואר ראשון בסוציולוגיה, היה "בוגרים שחורים של אוניברסיטת פרינסטון והקהילה השחורה".

החיסיון הוסר אחרי שבסוף חודש פברואר פרסמו אנשי הקמפיין של אובמה את התזה במלואה באתר החדשות האמריקאי Politico. תוכנה, התברר, אינו פרובוקטיבי כל כך, אולם העיסוק בזהות שחורה וביחסים בין הגזעים, עלול לחזק אצל אחדים את התפיסה שאישתו של הנשיא המיועד שקועה בנושא הטעון יותר מכפי שהיא מודה.

פרינסטון לא ערוכה לשחורים

בתזה בחנה אובמה את השינוי שחל ביחסם של סטודנטים שחורים בפרינסטון לקהילה השחורה במהלך לימודיהם. היא שאלה האם תחושת השייכות שלהם לבני גזעם תתחזק או תיחלש תוך כדי הלימודים. היא מצאה שהזיקה נחלשת, משום ששחורים, כמו לבנים, מוצאים עצמם עסוקים בניסיונות להתקבל לתארים מתקדמים באוניברסיטאות יוקרתיות או לחיפוש משרות טובות.

עם זאת, יש לה גם מסקנות לא מחמיאות. לדבריה, אוניברסיטאות "לבנות" כמו פרינסטון ערוכות לשרת את צרכיהם של סטודנטים לבנים. בכל האוניברסיטה היו בשעתו רק חמישה פרופסורים שחורים, והמחלקה ללימודים אפריקאים-אמריקאים הייתה קטנה מאוד.

"מרגישה כמו אורחת בקמפוס"

לדבריה: "החוויה שעברתי בפרינסטון גרמה לי להיות מודעת יותר מאי פעם לעובדת היותי שחורה... לא משנה עד כמה הפרופסורים הלבנים ועמיתי הסטודנטים ניסו להיות ליברליים כלפיי, לפעמים הרגשתי כמו אורחת בקמפוס. כאילו אני לא ממש שייכת".

למרות הפרסום הגלוי של התזה, ניסו גורמים המתנגדים למועמדות אובמה להוציא חלקים מהתזה מהקשר ולהציג את אישתו כקיצונית. המשפט "שחורים צריכים להתאחד באופן סולידרי כדי להילחם במדכא הלבן" פורסם ללא הקשר. למעשה, הוא חלק מתיאור של חוויית הסטודנטים בשנות השבעים, בשיא הפופולריות של הפנתרים השחורים. אז, היא משערת, סטודנטים הרגישו "צורך להתחבר לשחורים אחרים בקמפוס בגלל התפישה שיש להתאחד נגד המדכא הלבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully