וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: מפלגת השלטון בסכנת פירוק

טלי גולדשטין

31.3.2008 / 14:40

העלית החילונית בטורקיה חוששת כי מפלגת AK, בעלת השורשים המוסלמיים, מסתירה אג'נדה איסלמית סמויה

בית המשפט החוקתי של טורקיה החליט היום (שני) לדון בתביעה לפירוק מפלגת השלטון "מפלגת הצדק והפיתוח" (AK ). תביעה זו עלולה לגרום חוסר יציבות פוליטי משמעותי במדינה המועמדת להצטרפות לאיחוד האירופי. התביעה, שהגיש התובע הכללי של טורקיה, טוענת כי המפלגה בעלת השורשים המוסלמיים, המכהנת בממשלה מאז נובמבר 2002, מאיימת על מערכת המשטר החילונית של טורקיה.

התביעה קוראת גם להרחיק 71 מבכירי המפלגה, לרבות ראש הממשלה טייפ ארדואן והנשיא עבדולה גול, מהפוליטיקה במשך חמש שנים. מפלגת AK הכחישה את הטענות שהיא מסתירה אג'נדה איסלמית, כינתה את התביעה "התקפה על הדמוקרטיה" ואמרה כי היא מונעת על ידי אינטרסים פוליטיים.

התביעה בת 162 העמודים נגד מפלגת AK כוללת רשימה ארוכה של ראיות, שלדעת התובע, מוכיחות את האג'נדה האיסלמית של המפלגה. מוקד התביעה הוא החלטת הממשלה להקל על החוקים לחבישת רעלות. באחרונה שינתה הממשלה את החוקה, כך שנשים יוכלו לחבוש רעלות באוניברסיטאות. חילוניים אדוקים חוששים כי זהו הצעד הראשון לקראת מדינה איסלמית.

העלית החילונית של טורקיה מנהלת מאבק ממושך נגד מפלגת ה-AK. שופטים וקציני צבא האשימו את המפלגה בניסיון להגביר את תפקידה של הדת במדינה. עם זאת, בבחירות האחרונות קיבלה המפלגה 47% מהקולות ומרבית סקרי דעת הקהל מצביעים על תמיכה חזקה בביטול האיסור על חבישת רעלות.

האפשרות כי בית המשפט יורה לפרק את המפלגה, האחראית לשגשוג הכלכלי ולרפורמות פוליטיות בטורקיה במהלך חמש השנים האחרונות, הרעידה את השווקים הפיננסיים הבוקר. בנוסף, הזהיר האיחוד האירופי כי תביעה זו עלולה להעמיד בסכנה את הצטרפותה של טורקיה לאיחוד.

למרות שיעברו חודשים עד שיתקבל פסק דין סופי, התהליך כולו צפוי לשתק את המערכת הפוליטית, להקפיא שורה של רפורמות ולהבריח השקעות זרות מטורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully