וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: מוגאבה מסרב לוותר על הכסא

טלי גולדשטין

31.3.2008 / 9:51

מספירה של 50% מהקולות עולה כי נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה הפסיד בבחירות. הוא איים להתייחס לתוצאות כ"ניסיון הפיכה"

למרות תבוסתו הניכרת בבחירות לנשיאות, המשיך אתמול (ראשון) נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה לנסות ולהיאחז בכיסאו. לפי דיווח העיתון הבריטי ה"גרדיאן", אסר מוגאבה על ועדת הבחירות מלפרסם תוצאות רשמיות של ההצבעה ואיים להתייחס לטענת האופוזיציה לניצחון כנסיון הפיכה.

מפלגת האופוזיציה "התנועה לשינוי דמוקרטי" (MDC ) אמרה כי ניצחונו הגורף, לטענתה, של מועמדה מורגן צוונגיראי נמצא בסכנה, למרות התמיכה הגוברת מצד משקיפים חיצוניים. המפלגה העלתה גם חששות בטיחות על רקע הפשיטה שערכה אתמול המשטרה על משרדי הבחירות. צוונגיראי עצמו עדיין לא הופיע בציבור מחמת חששות לביטחונו.

דוברו של מוגאבה ג'ורג' צ'ראמבה הזהיר את צוונגיראי לא להכריז על עצמו כנשיא. "זוהי הפיכה וכולנו יודעים כיצד יש להגיב להפיכה", אמר.

קבוצות משקיפים עצמאיות אמרו כי ספירת הקולות הסתיימה כבר בשני שליש מתחנות הקלפי ולפי התוצאות, קיבל צוונגיראי 55% מהקולות לעומת 36% למוגאבה. לדברי המשקיפים, אין שום סיכוי שמוגאבה ינצח בבחירות בדרך חוקית. מוגאבה אף הפסיד בחצר האחורית שלו – מחוז מאשונלנד. המועמד השלישי בבחירות ושר האוצר לשעבר סימבה מקוני, קיבל עד כה 9% מהקולות.

פגיעה בדמוקרטיה

מפלגתו של מוגאבה Zanu-PF הפסידה גם בבחירות לפרלמנט בזימבבואה, שנערכו בשבת. לפחות תשעה חברי פרלמנט איבדו את מושבם, לרבות סגנית הנשיא ג'ויס מוג'ורו ושרי ההגנה, החינוך והמידע.

מזכ"ל מפלגת "התנועה לשינוי דמוקרטי" טנדיי ביטי אמר כי מפלגתו מודאגת מאד מהעובדה שלא פורסמו תוצאות רשמיות של ההצבעה. "נראה כי המשטר אינו יודע כיצד להגיב...אנו מאד מודאגים מהפגיעה בדמוקרטיה", הוסיף. יו"ר וועדת הבחירות ג'ורג' צ'יוושה סרב להסביר מדוע לא פירסם את התוצאות יממה אחרי שהקלפיות נסגרו.

משקיפים דרום אפריקאים תמכו אף הם בסברה כי האופוזיציה ניצחה בבחירות, אך נמנעו מלפרסם הצהרה רשמית עד שהתוצאות הרשמיות יפורסמו אף הן. משלחת המשקיפים מטעם הפרלמנט הפאן-אפריקאי הזהירה מפני דחייה נוספת בפרסום התוצאות. מארק מאלוץ'-בראון, בכיר במשרד החוץ הבריטי, אמר כי ככל הנראה מוגאבה הפסיד בבחירות, למרות הזיופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully