וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל צופה האטה עמוקה במשק

מירב ארלוזורוב

31.3.2008 / 8:39

חוזה צמיחה של 2% ב-2008. צבי אקשטיין, המשנה לנגיד אומר כי אם תתממש התחזית להאטה - ייתכן כי המהלך להפחתת הריבית יימשך

המשנה לנגיד צבי אקשטיין אמר ל-TheMarker כי בנק ישראל מעריך כי במהלך 2008 יצטמצם שיעור הצמיחה של המשק הישראלי ל-2% בלבד - לעומת צמיחה של 5.5% ב-2007. מכיוון שהעלייה במספר התושבים בישראל היא בשיעור דומה, מדובר בשיעור צמיחה אפסי לנפש.

התחזית של בנק ישראל להאטה עמוקה מסבירה את צעדיו האגרסיביים האחרונים של הנגיד: התערבות בהיקף נרחב בשוק המט"ח, והפחתת הריבית הדרמטית בשיעור של 0.5% לרמת הריבית הנמוכה בישראל אי פעם - 3.25%.

על אף שמדובר בצעדים מרחיבים מאוד - המגבירים את הלחצים האינפלציוניים - בנק ישראל אינו חושש מהתפרצות אינפלציונית. זאת מכיוון שההאטה של המשק תקזז את כל הלחצים הנובעים מהורדת הריבית או מהתערבות במסחר במט"ח.

"אנחנו לא חוששים מהתפרצות אינפלציונית", אמר אקשטיין, "ואפילו לא מחריגה זמנית מהגבול העליון של יעד האינפלציה - 3%. להיפך, אנחנו מעריכים שעד ספטמבר ניכנס בחזרה אל תחום יעד האינפלציה של 1%-3%, ונסיים את 2008 עם אינפלציה הקרובה מאוד למרכז היעד".

נבלמה העלייה במחירי הסחורות

בנק ישראל צופה גם התמתנות ניכרת בלחצים לאינפלציה שמקורם מחוץ לישראל. לדברי אקשטיין, קצב האינפלציה בישראל הוא כיום 3.6%, אבל חלק גדול ממנו נובע מההתייקרויות במחירי הסחורות והמזון בעולם. בלי ההתייקרות החיצונית, שיעור האינפלציה בישראל היה 2% בלבד.

ואולם בהסתכלות קדימה, ההערכה היא כי העלייה במחירי הסחורות והמזון בעולם נבלמה בשל היחלשות הדולר. בנוסף נרשמת שחיקה במחירי המוצרים המיובאים, בשל ההתחזקות הדרמטית של השקל. לפיכך, גם ההשפעות החיצוניות כיום מובילות למגמה של הורדת האינפלציה, ולא לעלייה באינפלציה כפי שהיה עד כה. "יש כאן סדרה של תופעות", אמר אקשטיין, "שמפעילות לחץ לירידת מחירים".

אקשטיין הדגיש כי לו היה בנק ישראל חושש שצעדיו בתחום הריבית או ההתערבות במט"ח מסכנים את העמידה ביעד באינפלציה, לא היה נוקט בהם. לדבריו, "זה נכון שהנגיד נותן כיום יותר משקל להשפעה של האירועים בעולם על הצמיחה במשק. אבל צריך לזכור שאנחנו לא במצב בו היינו באינפלציה בשיעור של 18% - והנה ירדנו ל-2% ויש חשש בכל רגע שנאבד שליטה על האינפלציה".

נמצאים ביעד האינפלציה

אקשטיין אמר כי "ההישג הגדול של המדיניות המוניטרית הוא שישראל נמצאת כבר שנים ארוכות בתוך יעד האינפלציה של 1%-3%, המאפשר לנו להיות חופשיים יותר בטיפול בצרכי הצמיחה של המשק".

אקשטיין הוסיף כי "יעדי בנק ישראל לא השתנו, ונותרו כפי שניסחנו אותם גם בהצעת חוק בנק ישראל החדשה: בכפוף לשמירה על יציבות מחירים, ניסיון לסייע לצמיחה ולתעסוקה". בעניין ההשפעה של התחזית להאטה עמוקה של המשק על האפשרות של בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית גם מהשפל ההיסטורי של 3.25%, אמר אקשטיין כי "לא כרגע. אנחנו צריכים קודם לראות שהציפיות שלנו לגבי ההאטה והאינפלציה אכן מתממשות. ההערכה היא שמדד מארס יהיה נמוך מאוד, אבל מדד אפריל צפוי להיות גבוה ויש עוד אי-ודאות לגבי מדד מאי".

לדברי אקשטיין, "רק אם נראה, בחלוף החודשים האלו, כי ההאטה והאינפלציה אכן עומדות בקנה אחד עם התחזית שלנו, תהיה לנו אפשרות לשקול הפחתה נוספת של הריבית. בינתיים, ההורדה שנקטנו בה היא משמעותית מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully