וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילרי לא הולכת לשום מקום

רועי כ"ץ

30.3.2008 / 17:35

הקריאות לפרישת קלינטון הן ספין של ברק אובמה, אבל לאור הסקרים בפנסילבניה אין סיבה שתעשה זאת. צבעי השלטון, טור שבועי חדש

ברק אובמה והספין האחרון מבית היוצר שלו הצליחו לשכנע את העיתונות, שהרוב המכריע במפלגה הדמוקרטית קורא להילרי קלינטון לנטוש את המרוץ, וכך להשאיר לאובמה סיכוי מול ג'ון מקיין הרפובליקני. למרות שבידיעות שהפיצו אנשי קמפיין אובמה לא צוטט אף גורם בעל מעמד או כוח ממשי במפלגה הדמוקרטית, ואף על פי שרוב הספין בוסס על טורים ובלוגים של בעלי עניין, הצליחו האסטרטגים של אובמה לייצר הייפ חזק, שהגיע לסוכנויות הידיעות ולעמודי החדשות בכל העולם (כן, גם לוואלה!).

אבל במציאות הדברים נראים ונשמעים קצת אחרת. הילרי קלינטון תעשה מניקור-פדיקור מושקע ומפנק למוניקה לווינסקי לפני שתנטוש את הקרב על 158 הנציגים של מדינת פנסילבניה, המדינה הבאה בה יתקיימו הפריימריז הדמוקרטים ב-22 באפריל. סקרי דעת הקהל חוזים לקלינטון ניצחון מוחץ, ובמטה של הסנטורית מניו יורק יודעים שזה בדיוק מה שהם צריכים כדי לצמצם את הפער מאובמה, ולהמשיך את המומנטום שנוצר בניצחונות בטקסס ובאוהיו בתחילת מרץ. רק כשלון בפנסילבניה, בנוסף להפסדים באינדיאנה ובצפון קרוליינה, שם יתקיימו הבחירות בתחילת חודש מאי, יביא את קלינטון לחשוב טוב טוב אם היא רוצה להתבזות בהפסד רשמי של מועמדות המפלגה, או להעדיף פרישה וצמצום נזקים. אבל לפני התוצאות של פנסילבניה, אין בכלל על מה לדבר. וקלינטון חורשת את השטח, כמו גדוד עובדי רס"ר לפני ביקורת מטכ"לית.

הקרב על נציגי העל

בסוף השבוע הצטרף לחגיגה גם הסנטור פטריק ליהי, שקרא לקלינטון לפרוש. ליהי, תומך מוצהר של אובמה, משתייך לקבוצת נציגי-על במפלגה הדמוקרטית, אותם אוליגרכים שקיים סיכוי רב שיכריעו את הקרב בין קלינטון לאובמה במהלך הוועידה הדמוקרטית, שתיערך בדנבר בחודש אוגוסט. בקבוצה המיוחסת יש 718 נציגים ומורכבת ממושלי מדינות (31), מסנטורים (48), מחברי בית הנבחרים (222), מראשי המפלגה (19) ומחברי הנהגת המפלגה בארה"ב (398). קריאתו של ליהי לקלינטון לנטוש את המרוץ אמנם קיבלה כותרות יפות, אבל בקרב נציגי-העל דווקא קלינטון היא שמובילה על אובמה במספרים יפים: 257 נציגי-על הצהירו על תמיכה בקלינטון לעומת 216 בלבד שעומדים לצדו של אובמה.

ההובלה של קלינטון ברורה, אך אף אחד מהצדדים לא מרגיש נוח מדי עם המספרים האלו. 246 נציגי-על שעדיין יושבים על הגדר וממתינים לראות לאן הרוח נושבת הם כאב ראש לא קטן. מקובל לחשוב שנציגי-העל לא ילכו נגד המצביעים ובסופו של דבר יתמכו במועמד המוביל, גם אם מדובר בהפרש קטן. אבל להנחת העבודה הזו צריך להוסיף את ההיכרות העמוקה של משפחת קלינטון עם המפלגה הדמוקרטית ומוסדותיה, את יכולותיהם הפוליטיות המופלאות ואת החשש שקיים בקרב דמוקרטים שמרנים (הגם שאינם מצהירים על כך בפומבי), כי תמיכת המפלגה במועמד אפרו-אמריקני ליברל משמעותה 4 שנים נוספות מהצד הלא נכון של טקס השבעת הנשיא.

שפן נוסף שיכול להישלף מהכובע, אם קלינטון ואובמה ינהלו את הסיבוב האחרון בשמש הקולורדית של סוף החופש, הוא זהות סגן הנשיא. במערכת בחירות שבה הרפובליקאים מציגים גיבור מלחמה עם אפיל שפוי וגיל מתקדם, שעוד לא הודיע מי ירוץ יחד איתו, סגנה של האשה הראשונה שרצה לתפקיד או סגנו של השחור הראשון יכולים לטרוף את הקלפים.

והמספר הנוסף

776 מיליון דולר - זה סכום התרומות שעד עתה גייסו כל המועמדים שרצו לנשיאות ארה"ב במערכת הבחירות הנוכחית. רבים מהמועמדים כבר מזמן לא במרוץ, אבל אלו שעדיין נאבקים צפויים להביא את סכום התרומות הכולל למיליארד דולר (!) עד נובמבר. מי אמר שאת תפקיד מנהיג העולם החופשי לא קונים בכסף?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully