וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קלינטון צריכה לוותר לטובת המפלגה?

טלי גולדשטין

30.3.2008 / 12:33

יש הטוענים שהמאבק בין קלינטון לאובמה פוגע בסיכויי הדמוקרטים לזכות בנשיאות ולכן עליה לפרוש. קלינטון: "לא מאמינה בפרישה"

המתמודדת על ראשות המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, הילרי קלינטון, דחתה במהלך סוף השבוע את הקריאות מצד תומכי יריבה ברק אובמה לפרוש מהמרוץ למועמדות המפלגה לנשיאות. ביום שישי, דרש הסנטור מוורמונט פטריק ליהי, אחד מתומכיו החשובים ביותר של אובמה, שקלינטון תפרוש מאחר והיא מסבה נזק לאובמה "יותר מכל נזק שיכול להסב לו ג'ון מקיין". קלינטון אמרה בתגובה כי אינה מתכוונת לפרוש.

"ישנם כמה אנשים הסבורים שעליי לעצור", אמרה קלינטון, המבקרת בימים אלה באינדיאנה לקראת הפריימריז ב-6 במאי. "לא חשבתי שבאמריקה, אנו מאמינים בפרישה. חשבתי שאנחנו, יותר מכל, יודעים כמה חשוב לתת לכל אחד את ההזדמנות להשמיע את קולו... איני מתכוונת לעצור עד שלא אשלים את מה שהתחלתי ועד שלא נראה מה יקרה בעשרת הפריימריז הבאים", הוסיפה.

ביל קלינטון, נשיא ארצות הברית לשעבר ובעלה של הילרי, קרא לאלו שתומכים בפרישת אשתו "להירגע". "בכל מקום שאני נמצא, אנשים אומרים לי שלא אעיז לתת לה לפרוש – אל תקשיבו לאלו שבוושינגטון", אמר קלינטון הנמצא בפנסילבניה.

אובמה מיהר לומר כי אינו מסכים עם הערותיו של ליהי. "עמדתי בנושא היא כי הסנטורית קלינטון יכולה לרוץ כמה זמן שהיא רוצה. היא יריבה מרשימה ורבת עוצמה...יש לאפשר לה להתמודד ועל תומכיה לתמוך בה", הוסיף.

ליהי אמר ביום שישי כי זכותה של קלינטון להישאר במרוץ, אך אין לה שום סיבה טובה לכך. לדבריו, על סמך מספר הצירים שצברה קלינטון ושאיפתה של המפלגה הדמוקרטית לזכות בנובמבר, יש לקלינטון סיכוי קלוש לנצח.

הכל עניין של מתמטיקה פשוטה

לטענת פרשנים, המאבק המחריף בין שני המועמדים הדמוקרטים עלול לפגוע בסיכויי המועמד שייבחר להביס את יריבו הרפובליקני ג'ון מקיין בבחירות לבית הלבן. לדבריהם, נראה כי ככל שהמרוץ במפלגה הדמוקרטית הופך לצמוד יותר, ממושך יותר ועז יותר, כך גובר גם החשש בקרב הדמוקרטים כי המתיחות בין שני המחנות וחילופי הדברים בין המתמודדים עלולים לפגוע בסיכויי המפלגה לנצח בבחירות לנשיאות בנובמבר.

הווארד דין, יו"ר הוועידה הדמוקרטית הלאומית, ששמר עד כה על פרופיל נמוך בכל הקשור לפריימריז, דחק בשני המחנות לעדן את הרטוריקה בה הם משתמשים כנשק. לדבריו, חילופי הדברים עלולים לפגוע באחדות המפלגה גם לאחר שייבחר מועמד סופי. "התחרות נהפכה לטעונה ורגשית ברמות לא בריאות. אם הוועידה הדמוקרטית תתאפיין בפילוג, נפסיד, למרות שג'ון מקיין אינו מועמד חזק לנשיאות", הוסיף.

טענה נוספת בעד פרישתה של קלינטון מהמרוץ היא העובדה המתמטית הפשוטה שהיא לא תוכל לצבור מספיק צירים על מנת לנצח את אובמה. קלינטון מפגרת אחרי אובמה במספר הצירים ויש הסוברים שגם ניצחון מרשים בפנסילבניה ב-22 באפריל, מדינה שבה המנצח יזכה ב-158 צירים, לא יעזור לה בסופו של דבר לזכות במועמדות הנכספת. כמה מתומכיה של קלינטון רואים כעת את אינדיאנה כמדינה שתכריע את הכף בעבור קלינטון. תבוסה באינדיאנה תהפוך את הסיכוי לניצחונה במועמדות לבלתי אפשרי מבחינה מתמטית. לאור כך אמר ליהי כי על קלינטון לפרוש ולתמוך באובמה לטובת המפלגה.

"אני מאד מודאג מהעובדה שמקיין הוא המרוויח הגדול מהמצב במחנה הדמוקרטי ומכך שקלינטון ואובמה נאלצים להיאבק זה בזו", אמר ליהי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully