וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל מטייח את החקירה, בני לא התאבד"

29.3.2008 / 19:27

אביו של טוראי פדיל הייב, שגופתו נמצאה בש"ג בבסיסו באפריל 2007, דורש להעביר לידיו את חומר החקירה של המשטרה הצבאית

התפתחות בפרשת מותו של החייל הבדואי טוראי פדיל הייב, מהכפר טובא-זנגריה, שגופתו נמצאה בש"ג בסיס גדוד הסיור המדברי באפריל 2007. אביו של החייל מחמוד פנה אל הפרקליטות בבקשה למנות שופט צבאי חוקר לפרשה, שפרטיה נחשפו בוואלה! חדשות לפני מספר שבועות. האב דורש כעת לקבל לידיו את כל חומר החקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, שכן לדבריו החקירה הייתה רשלנית ולא חקרה כיוונים נוספים. בנוסף מתברר כי מפקדו של הייב, סא"ל ואספי סואעד, שנתן להייב נשק על אף שידע כי אינו מוסמך להשתמש בו נשפט עוד בטרם הוגש למשפחה דו"ח הפרקליטות הצבאית.

"עם קבלת הדו"ח מידיה של קצינת הנפגעים דרשתי להיות נוכח במשפט של המג"ד", אמר מחמוד הייב, "אחרי כמה שבועות צלצלתי לשאול את הקצינה מה התחדש בבקשה שלי והיא סיפרה לי שכבר שפטו אותו וכי הוא קיבל נזיפה בלבד. היה לי באותו הרגע 'חושך בעיניים'. האיש הזה הביא למותו של הבן שלי וכל מה שהוא מקבל זה 'נו נו נו'?"

כזכור, גופתו של פדיל הייב נמצאה ירויה בש"ג של הבסיס כשנשקו לצידו. דו"ח של המשטרה הצבאית החוקרת קבע כי החייל התאבד, אולם בפועל מתברר כי לאורך כל שירותו של הייב המערכת הצבאית לקתה בכשלים, שהמשיכו אף לאחר פינויו לבית החולים.

שני קליעים בזירה - התאבדות?

הייב עצמו לא עבר טירונות מלאה ולא הוסמך להשתמש בנשק, מה שלא הפריע לסא"ל סואעד לקבל אותו ליחידתו כמאבטח מתקנים ולהעניק לו רובה M-16. מיד עם פינויו לבית החולים באופן תמוה החלו החיילים בבסיס לנקות את זירת האירוע, זאת מבלי לחכות לאנשי מצ"ח שיגיעו למקום. על אף הניקוי היסודי שגרם לאיבוד ראיות קריטיות לחקירה, הצליחו אנשי מצ"ח למצוא בזירת האירוע שני קליעים, שלטענת הייב מעולם לא נבדקו. אביו של פדיל מתעקש שבנו לא התאבד.

"אני דורש שיפתחו את תיק החקירה מחדש וששופט צבאי יגיד לי בדיוק איך הבן שלי נהרג", הוא אומר, "הבן שלי לא התאבד, עוד באותו יום דיברתי איתו והוא סיפר לי כמה שהוא שמח לחזור הביתה ואפילו דיברנו על החאפלה שנעשה לו כשיחזור. יש כאן משהו מסריח ואני דורש שייבדקו את האירוע מחדש".

מי שמלווה את מחמוד מאז המקרה הוא יורם אלפר, אביו של עידן אלפר ז"ל שנהרג באסון המסוקים. השניים נמצאים בקשר קבוע, ואלפר, כמי שהקים קול צעקה בזמן חקירת האסון ובעקבות מחאתו התפרסמו הפרוטוקולים של "ועדת עברי" שבדקה את האירוע מחזק את דבריו של מחמוד.

"במרכז הסלון של המשפחה יש תמונה של הסבא עם כפייה, שבמרכזו סמל של צה"ל. זה רק מראה לך מאיזה רקע פדיל הגיע לצבא", אומר אלפר. "חקירת המוות של פדיל הייתה בדיחה אחת גדולה. החייל הגיע עם עברית ברמה נמוכה, אבל קיבל מאה בבוחן בטיחות בנשק, המפקד התרשל בתפקידו והביא למוות של פדיל אבל קיבל רק נזיפה, ועד היום לא בדקו את עניין שני הקליעים שנמצאו בזירה. נו באמת, מה הולך כאן?".

במערכת הצבאית ממשיכים לטאטא

לדברי אלפר, כאב שכול הוא רואה את פרשת מותו של הייב בצורה שונה. "מה שהכי כואב כאן זה היחס למותו של החייל", הוא קובע, "אחרי שהילד מת בצבא, פתאום עניין הענישה הוא כבר לא רלוונטי. המג"ד הזה התרשל בתפקידו אבל עדיין נמצא בצה"ל במקום לקחת אחריות וללכת. גם אני למדתי את זה על בשרי במקרה הפרטי שלי, במקרה שלי וגם במקרה הזה רואים בבירור שבמערכת הצבאית עושים הכל על מנת לנקות את האשמים".

בתגובתם מודים בדובר צה"ל כי סא"ל סואעד נשפט עוד בטרם הגיע דו"ח הפרקליטות לאב. "בעניין מותו של החייל, טוראי פדיל הייב ז"ל", כותב דובר צה"ל, "נערכה חקירה מקיפה ע"י המשטרה הצבאית החוקרת ועם סיומה הועברו הממצאים לעיון וחוות דעת הפרקליטות הצבאית. ב-26 בדצמבר 2007 נמסרה חוות דעתה המקיפה והנרחבת של הפרקליטות הצבאית למחלקת הנפגעים ולאחר מכן נמסרה לידי המשפחה על-ידי קצינת הנפגעים, כמקובל.

"באותו מועד ביקש האב לעכב את ההליכים המשמעתיים, ובעקבות הבקשה נערך בירור, שממנו הסתבר, כי ההליכים המשמעתיים כבר הסתיימו עוד טרם מסירת חוות הדעת לאב. עם זאת, כפי שהוסבר לאב על ידי גורמי צבא שונים, בדיקת השגותיו תימשך. לפני מספר שבועות נפגשה קצינת הנפגעים ושוחחה עם אביו של החלל. השגותיו הועלו על הכתב והועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית. האב יקבל תשובה על השגותיו לאחר בחינה יסודית ומדוקדקת שלהן. צה"ל משתתף בצערה של המשפחה ונמצא בקשר רציף ותומך עם משפחת החלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully