וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בכנסת: הטבות לתורמי איברים

פנחס וולף

24.3.2008 / 19:06

הכנסת אישרה חוק המעגן את נושא השתלת האיברים, וקובע כי אדם שייתן או יקבל תמורה כספית עבור איבר יהיה צפוי לעונש מאסר ולקנס

אדם שייתן או יקבל תמורה כלשהי בעד איבר שנלקח או שהושתל באדם אחר, שאינו קרובו מדרגה ראשונה - יהיה צפוי לעונש של שלוש שנות מאסר או לקנס של 202 אלף שקלים. כך לפי חוק שאישרה הערב (שני) הכנסת בקריאה שניה ושלישית. ברשימת הנענשים נמצאים גם המתווכים בסחר האיברים והרופאים המשתילים.

לפי הצעת החוק, החל ממאי 2008 התמורה היחידה שתותר עבור תרומת איברים תהיה איבר אחר, החזר הוצאות לתורם ומימון הוצאות קבורה והטסת גופת המת שאיבריו נתרמו.

בעקבות הצעת משרד הבריאות, המדינה תשלם פיצוי של 18 אלף שקלים לתורם בשל ההפסד הכספי הנובע מנטילת האיבר מגופו. המדינה גם תעניק לתורם החזר על הוצאות ביטוח רפואי, ביטוח מפני פגיעה בכושר העבודה, ביטוח חיים, החזר על הוצאות פסיכולוגיות והחזר הוצאות חופשת החלמה.

עוד קובע החוק החדש, כי בכל מרכז רפואי העוסק בהשתלות תפעל ועדת הערכה שתבדוק את כשירות התורמים מבחינה פיזית ונפשית. במידה שהוועדה תאשר את התרומה, ההחלטה תועבר למנכ"ל משרד הבריאות. רק לאחר אישורו יינתן אישור למרכז רפואי מורשה לביצוע תרומת האיבר. לטענת הוועדה, ההליך הביורוקרטי נועד לצמצם תופעות של מכירת איברים מאנשים במצוקה.

"נוסח החוק כפי שהתקבל היום הוא שביל הזהב בין הצורך לעודד תרומת איברים להכרח להמנע מסחר באיברים", הסביר ח"כ אריה אלדד (איחוד לאומי-מפד"ל) שהוביל את הצעת החוק הממשלתית. "החוק נאבק בתופעה הפסולה של סחר באיברים ומאידך יוצר מעטפת הגנה ביטוחית בחייו, ומעודד תרומת איברים לאחר המוות. הנוסח שאושר בוועדה הוא גם ניצחון על הקואליציה שהייתה מוכנה להשתמש בחוק הזה לצרכי המו"מ הקואליציוני".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) התנגדה לחוק: "החוק להסדרת השתלות איברים מסדיר הלבנת סחר באיברים בחסות הממשלה", אמרה. "רק עניים שנמצאים במצוקה כלכלית ימכרו את איבריהם בכסף. גוף האדם העני הופך למחסן לחלקי חילוף. מכירת איברים אינה ביטוי לחירות הפרט, אלא לשיעבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully