וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מאה: בהוטן מתכוננת לבחירות

טלי גולדשטין

24.3.2008 / 11:33

בהוטן, שהיתה נתונה במאה האחרונה תחת שלטון מלוכני אבסולוטי, תערוך היום בפעם הראשונה בחירות לפרלמנט

צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק

במדינת בהוטן נערכות היום (שני) בחירות לפרלמנט לראשונה, לאחר מאה שנים של שלטון מלוכני. ההצבעה ל-47 מושבים במועצה הלאומית היא השלב האחרון במעבר המדינה ממלוכה אבסולוטית למלוכה חוקתית.

שתי המפלגות היחידות המתמודדות בבחירות אימצו מצע דומה, המבטיח את צמצום העוני ושיפור תשתיות. שתי המפלגות מונהגות על ידי ראשי ממשלה לשעבר של בוטאן. בראשות מפלגת העם הדמוקרטית (PDP ) עומד סנגיי נג'דאפ, אחיהן של ארבע נשות המלך – כולן אחיות.

לג'יגמי תינל, מנהיג מפלגת ההרמוניה של בוטאן (DPT ) אין קשרים לבית המלוכה. לטענתו, הוא מייצג את האדם הפשוט. לפי דיווח רשת BBC, היענות ציבור הבוחרים גבוהה. רחובות עיר הבירה טימפו ריקים מאדם לאחר שרוב התושבים שבו לכפריהם כדי להצביע ותורים ארוכים משתרכים מחוץ לתחנות הקלפי. לפי דיווח בעיתון מקומי, אישה צעדה 600 ק"מ במשך שבועיים כדי להגיע הביתה להצביע.

הממלכה הבודהיסטית הזעירה הכינה עצמה לדמוקרטיה מאז שהמלך הקודם ג'יגמה סינגיי וונגצ'וק החליט להעביר את הכוח לממשלה נבחרת. כיום המדינה נשלטת על ידי בנו בן ה-28, המלך ג'יגמה קסאר נמגייל וונגצ'וק. עם זאת, שלטון המלוכה נותר פופולרי מאד בבהוטן על רקע התמקדותו ברעיון כי צמיחה כלכלית צריכה להיות מאוזנת עם כבוד למסורת ולסביבה.

בהוטן אינה נקייה מבעיות. 20% מהתושבים במדינה חיים בעוני ושיעור האבטלה בקרב הצעירים עלה בחדות בשנים האחרונות. עשרות אלפי נפאלים שהתגוררו בבוטאן נאלצו לעזוב אותה בתחילת שנות ה-90 כאשר הממשלה חוקקה חוקי אזרחות נוקשים. הפליטים חיים כיום בנפאל הסמוכה, אך מרביתם דורשים לשוב לבהוטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully