וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין מספיק מידע על החומר המסרטן במטוסים"

יהושע בריינר

24.3.2008 / 1:10

בעקבות גילוי חומר מסרטן במטוסי קרב של חיל האוויר, אומר בכיר בחיל כי "את המשמעויות האמיתיות נדע רק בעוד 15 שנה"

"את המשמעויות האמיתיות של החשיפה לחומר המסרטן במטוסים נדע רק בעוד 15 שנה", כך אמר אמש (ראשון) קצין בכיר בחיל האוויר לוואלה! חדשות בעקבות גילוי חומר מסרטן בתא הטייס של מטוס אף 16 "איי" ("סופה"). על פי ההערכות, רוב טייסי החיל נחשפו לחומר, מסוג פורמלדהיד, בריכוזים גבוהים. "תחושת הבטן שלי היא שאנחנו לא על סף פרשת קישון נוספת", הוסיף הבכיר, "אך לצערי אין לנו עדיין מספיק מידע. אנחנו ממשיכים לבדוק את הנושא וגם את הטייסים, ונמשיך להיות עם האצבע על הדופק. למרבה הצער, נהיה חכמים יותר רק בעוד 15 שנה - הזמן שבו סרטן הלוע עלול להתפרץ אצל החיילים". לדבריו, אין כיום בדיקה שמאפשרת לדעת האם מישהו בחיל חלה. עוד אמר הבכיר, כי מדובר בתופעה שאיש בעולם לא נתקל בה בעבר.

ביום שישי האחרון החליט מפקד חיל האוויר האלוף אליעזר שקדי לקרקע את כל מערך המטוסים, לאחר שמבדיקה שנערכה בארבעה מטוסים התגלה חומר מסרטן בריכוז גבוהה באחד מהם. אמש כינס חיל האוויר במטהו בבסיס הקריה בתל אביב את כלל אנשי צוות האוויר, לרבות חלק מאנשי הגף הטכני של המטוס, שהשתמשו במטוס בארבע השנים האחרונות. בכירים בחיל, בהם האלוף שקדי, ראש להק ציוד תא"ל קובי בורטמן, מפקד בסיס חיל האוויר בחצרים תא"ל חגי טופולנסקי וקצין הרפואה החילי אל"ם ארז בירנבוים שוחחו עם האנשים וניסו בעיקר להרגיעם.

לדבריהם, מערך הסופה יהיה מקורקע לפחות שבועיים נוספים. "אנחנו פשוט לא יודעים מספיק", הודו בכירי החיל לאנשי צוות האוויר שהיו באולם, "בסך הכל נחשפתם לחומר במינון נמוך, אבל המערך יהיה מקורקע עד שהבדיקות במטוסים יסתיימו". על פי התכנון, לבדיקות הרפואיות של הלוחמים תצטרף בדיקה נוספת של הריאות, ובחיל מקווים שעל ידי כך יתגלה האם מישהו מהטייסים נפגע. "בגלל חומרת המקרה החלטתי לעצור את טיסות האימונים", אמר לנוכחים שקדי, "יחד עם זאת, אם מחר יהיה צורך מבצעי, אז כולכם תקראו לדגל ותטוסו במטוסים הללו".

"הייתה מגמה להרגיע את האנשים", סיפר אחד מאנשי צוות המטוס לוואלה! חדשות, "מצד אחד זה נשמע כאילו באמת רוצים לרדת עומק העניין, אבל מצד שני הבנו שלחיל פשוט אין מספיק ידע כדי לענות על השאלות שלנו". לדבריו, "כבר תקופה ארוכה שחלקנו הרגשנו בריח רע בתא הטייס, ואצל אחרים זה התבטא בדמעות ובשיעול. בסך הכל אפשר לומר שאנחנו רגועים. רובנו רוצים להמשיך ולטוס, אבל יש גם כאלה שלחוצים יותר, ואפשר בהחלט להבין אותם", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully