וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקה אומרת כן לזקן

רועי כ"ץ

23.3.2008 / 16:22

הדמוקרטים לא מבינים איך אחרי כהונה של נשיא רפובליקני כל כך גרוע, ג'ון מקיין מוביל על המועמדים שלהם בסקרים

הכי רחוק מבוש, הכי קרוב לבית הלבן

רבים במפלגה הדמוקרטית מגרדים את הראש במבוכה ושואלים עצמם איך הצליחו להסתבך בפריימריז מורכבים כל כך. אחרי שמונה שנים מחוץ לבית הלבן היו במפלגה רבים שחשבו כי אפילו חמור דמוקרטי יצליח לנצח כל מועמד רפובליקני. אחרי הכול, מעמדו הציבורי של הנשיא בוש ירוד במיוחד לאחר ההסתבכות בעירק ולאור קשיי הכלכלה האמריקנית. גם בבחירות אמצע הכהונה הצליחו הדמוקרטים יפה והשתלטו על הסנאט ועל רוב משרות המושלים בארה"ב. חסר היה רק הדובדבן בדמות חזרה נעימה וחלקה לאגף המערבי בבית הלבן בשדרות פנסילבניה.
אבל פנטזיות לחוד ומציאות לחוד. בפועל מתברר כי סנטור ג'ון מקיין מצליח לנהל מסע בחירות יעיל למדי ומנותק ממורשתו של הנשיא בוש – אם יש כזו. גם הסכומים אותם נאלצו להוציא עד עכשיו מהכיס הרפובליקנים צנועים בהרבה מטירוף המערכות במפלגה הדמוקרטית.

סקר גאלופ מהימים האחרונים מלמד שמקיין מוביל בפער קטן על שני המועמדים הדמוקרטיים. למעשה, קשה אפילו לקבוע מי מהם יצליח יותר מול הסנטור המבוגר מאריזונה. שיעור התמיכה במקיין הוא הגבוה ביותר בשמונה השנים האחרונות על אף תמיכתו החד משמעית במעורבות האמריקנית בעירק וגילו המתקדם. מקיין, שסבל בהתמודדויות הפנים מפלגתיות בעבר מול ג'ורג' בוש מהשמצות וחצאי שמועות על בריאותו הנפשית והפיזית, נהנה עכשיו מסלידתם של בוחרים רפובליקנים רבים מהנשיא המכהן. הם מקווים כי המפלגה יכולה להמציא עצמה מחדש באמצעות מועמד מתון יותר, שיכול לסחוף קולות ואהדה גם מהצד השני של המערכת הפוליטית.

כומר בלתי הפיך

סקרי סוף השבוע מגלים כי ברק אובמה הצליח לעצור את הירידה בשיעורי התמיכה בו בעקבות התבטאויותיו של הכומר ג'רמי רייט, מקורבו האישי, בנוגע לאחריות של ארה"ב לפיגוע במגדלי התאומים ובנושאים אחרים. בצד של קלינטון שמרו כל זמן על שתיקה ונהנו בשקט, בזמן שאובמה נאלץ להתמודד בתקשורת ולהסביר מה שמע ומה ידע על עמדותיו של האיש שהחזיר אותו לטענתו לחיק הנצרות ושימש לו כאב רוחני במשך שנים ארוכות.
אבל את הג'סטה התקשורתית הטקטית של קלינטון הרפובליקנים לא יחקו. איפשהו בארה"ב כבר עובדות מכונות השכפול ומדפיסות עותקים על גבי עותקים של נאומיו של רייט, בהם הוא קושר את מדיניות החוץ של אמריקה לטרור האיסלמי שמופנה נגדה בשנים האחרונות. גם תומכיו האדוקים ביותר של אובמה יודעים היטב כי בכל עצרת בחירות של המתחרים יושמעו דבריו של רייט ולמצביעים יוסבר הקשר האישי העמוק בין משפחת אובמה לכומר הפרובוקטיבי.

את הנזק של רייט אסור לבחון רק בטווח הקצר. אם אובמה יצליח לגבור על קלינטון בפריימריז יהפכו התבטאויותיו של רייט למוטיב חוזר בבחירות. האסטרטגים הרפובליקנים לא יתקשו להסביר למצביעים את הקשר הבעייתי לכאורה בין ברק חוסיין אובמה למטיף הדתי האישי, שחושב שטרור איסלמי הוא תוצאה של תמיכת ארה"ב בישראל בעימות נגד הפלסטינים.

והמספר הנוסף

בצד הפיננסי של הקמפיין, ממשיך אובמה לשבור שיאים. 55 מיליון הדולר אותם הצליח הסנטור מאילינוי לגייס בחודש פברואר מקבעים אותו פעם נוספת כגדול השנוררים הפוליטיים בתולדות מערכת הבחירות לנשיאות. הוכחה נוספת עד כמה מערכת הבחירות הזו עובדת בשיטת "אכול ושגול כי מחר תיפול" ניתן לקבל מהחלטת מטה אובמה להשקיע 31 מיליון דולר בבחירות המקדימות ולשמר "רק" 7 מיליון לבחירות לנשיאות. במטה קלינטון מאמינים ככל הנראה ביכולתם לנצח. זו אולי הסיבה שמתוך 35 מיליון הדולר שהצליחה קלינטון לגייס, 21 מיליון נשמרים לקרב על הנשיאות ורק 11 מיליון דולר הופנו למימון הבחירות המקדימות מול אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully