וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס ופתח גיבשו הסכם לחידוש המגעים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים, ופנחס וולף

23.3.2008 / 13:58

לאחר מספר ימי דיונים, חתמו שני הארגונים על הסכם בחסות תימנית, בו סיכמו לחדש את הדיאלוג ביניהם בתחילת אפריל

נציגי פתח וחמאס חתמו היום (ראשון) על הסכם בחסות תימנית שבו הוחלט לחדש את הדיאלוג ביניהם. בנוסף סיכמו הארגונים לדון בהשבת המצב בעזה "למצב ששרר לפני השתלטות חמאס עליה". הבוקר חודשו המגעים בצנעא בין נציגי הארגונים במטרה להגיע לפשרה ביניהם, ולמצוא פתרון לסוגיית רצועת עזה והגדה המערבית.

בנוסח ההסכם, שעליו חתמו ראש משלחת חמאס ד"ר מחמוד א-זהאר וראש משלחת פתח עזאם אל-אחמד, נמסר: "אנו, נציגי פתח וחמאס, מקבלים את היוזמה התימנית כבסיס לחידוש הדיאלוג בין שני הארגונים על מנת להשיב את המצב לכפי שהיה לפני 'אירועי עזה'". דובר חמאס, ד"ר איסמעיל רדואן, מסר כי ההסכם קובע את חידוש המגעים ללא תנאים, החל בחודש אפריל.

ח"כ אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) אמר בתגובה כי "זו חתימה על הצהרה בלבד. אני בעד שתהיה אחדות פלסטינית, אבל אני לא יודע עדיין מה המשמעות, כי זו חתימה על הצהרה וכנראה שלצערי איננו קרובים להסכם מושלם. אל לה לישראל להתערב בנעשה בין החמאס לפתח מפני שזהו עניין פנים פלסטיני. מדינת ישראל היא חלק מהבעיה, לא חלק מהפתרון".

ח"כ אפי איתם (איחוד לאומי-מפד"ל) הגיב אף הוא להסכם ואמר כי "ההסכם בין חמאס לפתח הוא כמו צעד תימני - פתח וחמאס, שני ארגוני טרור, הולכים צעד קדימה בשיתוף הפעולה ביניהם, אך הביטחון של מדינת ישראל הולך שני צעדים אחורה". לדבריו, "הדבר מעיד על ארגון הפתח אף יותר ממה שמעיד על חמאס - שהוא נשאר ארגון טרור וחובר לטרוריסטים. מדינת ישראל צריכה להבין שפתח הוא פרטנר מאוד מפוקפק, אם בכלל, אם הוא חוזר לסורו ומנהל מו"מ עם הטרוריסטים".

מחלוקות קשות בדרך

ההסכם נחתם לאחר מחלוקות קשות שהתגלעו בין הצדדים, שכללו ויכוחים אודות הסעיף הראשון ביוזמה, הדן בשליטה ברצועת עזה. אתמול הביע ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה תקווה כי השיחות יובילו לתוצאות חיוביות. במסיבת עיתונאים שקיים לאחר שביקר בביתו של המנהיג הרוחני של חמאס שחוסל בידי ישראל, השייח' אחמד יאסין, הבהיר הניה כי חמאס "תומך ללא תנאי בדיאלוג עם פתח".

שר החוץ התימני אבו אל-בכר אל-קרבי הודיע אתמול, כי משלחת פתח מסרה שהיא מקבלת את יוזמת הפיוס התימנית ומוכנה לחתום עליה, ואילו משלחת חמאס ביקשה ארכה על מנת לדון עם מנהיגי הארגון טרם החתימה.

היוזמה, הכוללת שבעה סעיפים, קובעת כי המצב בעזה ישוב לקדמותו כפי שהיה טרם ההפיכה שביצע חמאס בחודש יוני. במסגרת זו, תוחזר השליטה במוסדות הרשות ובמטות הביטחוניים לידי הרשות, וייקבע תאריך לבחירות מוקדמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully