וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת הילד הבדואי חיברה את הבית לחשמל

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

20.3.2008 / 14:59

הודות למערכות חשמל סולאריות חדשות, יוכלו ילדים בדואים בכפרים הלא מוכרים לקבל טיפול רפואי בבית כתחליף לאשפוז

בנו בן השמונה ואחייניתו בת הארבע עשרה של איברהים אל-הוואשלה סובלים ממחלה כרונית בשם CIPA הגורמת לחוסר ויסות חום הגוף ולחוסר תחושת כאב. המחלה מצריכה טיפולים רפואיים ומתקנים המופעלים על ידי חשמל, ומאלצת את החולים ליטול כמות גדולה של תרופות המצריכות קירור. אולם משפחת אל-הוואשלה מתגוררת בכפר הבדואי הבלתי מוכר קסר אלסר, וככזה הוא אינו זוכה לאספקת תשתיות בסיסיות, כגון חשמל.

מהשבוע, שני הילדים הקטנים של משפחת אל-הוואשלה יכולים לחיות בתנאים מעט יותר טובים. ארגון "בוסתן", בשיתוף חברת אינטרדן בע"מ, השיקו את פרויקט "כוח לילדים", שבמסגרתו הותקנו מערכות סולאריות בבתיהם של ילדים בעלי צרכים רפואיים מיוחדים, המתגוררים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב. איברהים לא ידע את נפשו מרוב התרגשות. "זה לכאורה דבר קטן, אולם כשילדה וילד קטנים זוכים לקרר את התרופות שלהם במקרר – עבורנו זה דבר גדול. זה גם ההבדל בין הישארותם של הילדים במשך שלושה חודשים בבית החולים לבין קבלת טיפול ראשוני במשך שבוע בבית החולים והגעה להמשך טיפול בבית".

הכל החל לפני ארבע שנים, כשבג"ץ דחה את עתירת הוריה של פעוטה בדואית חולת סרטן לחבר אותם לחשמל, כדי שניתן יהיה להעניק לבתם את הטיפול שלו היא נזקקת, ועל מנת לשמור בקירור את התרופות. עד אז חובר הכפר בו גרה הפעוטה לגנרטור שפעל במשך שלוש-ארבע שעות ביום. פסיקת השופטים הדהימה באטימותה. "הייתה זו החלטת העותרים לקבוע את ביתם ביישוב לא מוכר, מתוך ידיעה שעקב כך לא יוכלו להתחבר לתשתיות בסיסיות", נכתב. ארגון "בוסתן" החליט להתערב, ואנשיו התחילו לגייס כספים על מנת לסייע לילדים חולים אחרים. תורם פרטי אנונימי מימן עשר מערכות סולאריות שנקנו וכעת פועלים להתקנתם בבתיהם של ילדים חולים.

ביישוב בדואי סמוך, בלתי מוכר גם הוא, אום בטין שמו, הותקנה השבוע מערכת כזו. אביהם של אחד הילדים שקיבל את המערכת, עטייה אבו כף, אמר שמדובר בסיוע שלא סופק להם על ידי המוסדות הממשלתיים מזה שנים ארוכות. "אנו מאוכזבים מהשלטונות וכועסים על הממשלה. הם הפקירו אותנו", אמר בעצב. מנהל ארגון "בוסתן", ראיד אל-מכאווי, הביע גם הוא אכזבה מהשלטונות. "אנו רואים במדינה כאחראית למצב עגום זה, ומאמינים שאספקת תשתיות בסיסיות ליישובים אלה, כגון חשמל, היא חובתה החוקית והמוסרית של המדינה, שנוהגת להתעלם באופן מזעזע מצרכיה של אוכלוסייה שלמה, ובכך היא בעצם מפרה באופן חמור ובמגמתיות זכויות יסוד של האדם. כל זאת אמור לבוא בסתירה לשאיפתה של ישראל להציג את עצמה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

"הבדואים מתים יותר מיהודים"

"בבית החולים אנו מטפלים בתינוקות בדואים רבים שאנו לא יכולים לשחרר הביתה להמשך טיפול", אומר פרופ' שאול סופר, דיקן הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון ומנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים סורוקה. "ילדים רבים מקבלים תרופות שצריכות להישמר במקרר או שהם צריכים להשתמש בכל מיני עזרים רפואיים כמו הנשמה מיוחדת, אך הם אינם יכולים לעשות זאת משום שאין להם חשמל בבית".

לדבריו, מי שחי בצפיפות, ללא מים זורמים, ללא מערכת ביוב, ללא חשמל, ללא כבישי גישה, ורחוק משירותי רפואה – עומד בפני סיכון בריאותי גדול בהרבה מכל אוכלוסייה אחרת. "נוסיף לכך את בעיות העוני, התזונה, הצפיפות ותנאי היגיינה רעים, אשר מגבירים את הסיכון לתחלואה של מחלות זיהומיות. כשבודקים מדדי בריאות פשוטים רואים כי תמותת התינוקות בקרב הבדואים גבוההב הרבה מאשר אצל היהודים. בנוסף, הילדים הבדואים חולים הרבה יותר, מתאשפזים הרבה יותר במחלקות ב'סורוקה' ומגיעים לטיפול נמרץ".

פרופ' סופר מספר כי ילדים בדואים רבים מגיעים לבית החולים גם עקב התנאים הקשים שבהם הם מתגוררים. "תינוקות בדואים רבים נהיים חולים או מתים כתוצאה מטביעה בשלוליות או בביוב. ילדים רבים גם מגיעים לבית החולים בגלל הרעלות. איפה שלא תשים את האצבע, אצל ילדים בדואים יש אחוז גבוה יותר של מחלות ותאונות".

"האנשים האלה קיימים ואי אפשר להתעלם מעובדה זו", אומר לוואלה! חדשות פרופ' סופר במרירות. "המדינה יכולה להגיד שהיא אינה מכירה בכפרים שלהם ומבחינתי זו טענה לגיטימית, אולם היא חייבת לתת להם אלטרנטיבה משום שהם אזרחי המדינה והם חיים פה. המדינה חייבת לספק להם תשתיות אלמנטריות, כמו חשמל ומים".

"המשפחות שקיבלו את המערכות הסולאריות מאושרות ונרגשות", מספר ראיד אל-מכאווי. "אצל אחת המשפחות לא רק הילד חולה בסכרת אלא גם אמו, וזאת בנוסף לסבו הלוקה באסטמה קשה ביותר". לכן, הוא אומר, המערכת הסולארית מהווה במקרה זה ובמקרים רבים פתרון כוללני לכל המשפחה. "אם לפני כן היה הילד החולה עול כבד על משפחתו והצריך משאבים רבים, הרי שלאחר התקנת המערכות המצב השתנה לחיוב. אפשר לומר שבאופן אירוני המחלה הקשה הובילה לברכה לבית - המחלה הובילה לחיבור הבית לחשמל".

לפניות, דיווחים וסיפורים הקשורים למגזר הערבי: nir_yah@hotmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully