וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיא בגזענות נגד ערביי ישראל"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

19.3.2008 / 14:57

לפי דו"ח של מרכז "מוסאוא", הגזענות נגד ערביי ישראל נפוצה במקומות עבודה ובמגזר הציבורי. בראש המסיתים: ח"כ אביגדור ליברמן

הרג אזרחים ערבים על ידי כוחות הביטחון, הרג אזרחים ערבים ופגיעה פיזית על ידי אזרחים יהודים, הסתה גזענית של אנשי ציבור כנגד האוכלוסייה הערבית, פעילות פרטית של ארגונים יהודיים כנגד העסקת ערבים, פגיעה במוסדות דת ובחופש הפולחן – אלו חלק מהאירועים שמתעד "דו"ח הגזענות 2008" שמפרסם היום (רביעי) מרכז "מוסאוא" לזכויות האזרחים הערבים בישראל.

בדו"ח הנוכחי מתועדים מאות אירועים שתויגו כאירועים על רקע גזעני, וחלק מהם מטופל במרכז "מוסאוא" בשנים האחרונות. הדו"ח כולל פרקים על אלימות משטרתית ואזרחית כלפי ערבים, תיעוד הטיפול המשפטי בהסתה גזענית, פגיעה בבתי קברות ומסגדים, סלקציה גזענית בנמלי התעופה, אפליה בעבודה, הצעות חוק גזעניות. הדו"ח מרכז בפרק אחד את החקיקה נגד גזענות שאמורה להיאכף בישראל.

הדו"ח קובע כי תופעת הרג האזרחים הערבים לא פסקה אחרי מהומות אוקטובר 2000, אלא נמשכה בכך שנהרגו יותר מ-41 אזרחים ערבים, רובם בידי כוחות הביטחון ומקצתם בידי יהודים וחברות אבטחה. בנוסף לכך, רק בחמישה מקרים בלבד הוגשו כתבי אישום נגד מבצעי הירי. במקרים רבים נסגרו התיקים ואף מספר מעורבים בירי זוכו.

גזענות גם נגד אתיופים ועובדים זרים

נתון מדאיג נוסף שמעלה הדו"ח הוא מקרי הסתה גזענית נגד האזרחים הערבים מפי נבחרי ציבור יהודים. לטענת מחברי הדו"ח, בראש המסיתים עומד ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ש"הצהרותיו הגזעניות נגד האזרחים הערבים הפכו להיות חלק מהנוף הפוליטי היומי בישראל". בנוסף לכך, הדו"ח מציין גם את שרי "קדימה" זאב בוים וגדעון עזרא, ח"כ אפי איתם (מפד"ל), ח"כ צחי הנגבי (קדימה), הרב של צפת ורבנים נוספים אשר התבטאו בגזענות כלפי האזרחים הערבים.

הדו"ח, שהוצג במסיבת עיתונאים שנערכה בנצרת, כולל לראשונה גם פרק שמתייחס לגזענות כלפי יהודים, ובעיקר כלפי אזרחים אתיופים ועובדים זרים אך גם כלפי עולים ממדינות חבר העמים לשעבר. בנוסף הוא כולל פרק על הגזענות במגרשי הספורט, ובעיקר במגרשי הכדורגל.

בדו"ח קוראים מחבריו לראשי הציבור היהודי בארץ לפעול לגדיעת תופעת הגזענות מהשורש. מוסאוא קורא לממשלה ולכנסת לצאת בהצהרה פומבית וברורה המוקיעה את התופעה ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשותם לשים קץ לתופעה ולטפל בגורמים המקדמים אותה. מוסאוא פונה גם למערכת המשפטית ולמערכת החינוך על מנת שיפעלו נגד הגזענות והדעות הקדומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully