וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השוטר שהגיע ראשון לישיבה כשל"

19.3.2008 / 10:33

ניצב אהרן פרנקו סקר בפני ועדת הפנים של הכנסת את תחקיר המשטרה לפיגוע ב"מרכז הרב". לדבריו, "הבחירה בישיבה לא היתה מקרית"

נטע גרנות

(צילום: נטע גרנות, עריכת וידאו: ענת ברק)

השוטר הראשון שהגיע לזירת הפיגוע בישיבת מרכז הרב בירושלים כשל. כך עולה מדבריו של מפקד מחוז ירושלים אהרן פרנקו, שסקר את תחקיר האירוע בפני ועדת הפנים של הכנסת היום (רביעי). "השוטר הראשון בזירה הגיע לסיטואציה מסויימת וניסה ללמוד את האירוע. הוא לא השיב למקור האש שנפתחה לעברו, מפני שחשש לפגוע בחפים מפשע. עם זאת, אני מצפה מכל איש משטרה להגיב באירוע של ירי, אפילו ללא חתירה למגע". לדברי פרנקו, "עצם ביצוע הירי מסיט את כיוון החשיבה של המפגע. כשביקש לירות כבר הגיע קצין משטרה שטיפל בעצמו באירוע". בפיגוע ב"מרכז הרב" נהרגו 8 מתלמידי הישיבה ו-12 נוספים נפצעו.

פרנקו סקר בפני חברי הוועדה את השתלשלות האירועים בערב הפיגוע. לדבריו, לדברי סמוך לשעה 20:30 חדר המחבל לישיבה והחל במסע ההרג. ב20:36 התקבלו הפניות הראשונות במוקד 100 של המשטרה ובמד"א. בסך הכל התקבלו לא פחות מ-1,200 פניות בנושא. הניידת הקרובה ביותר נסעה ברחוב הרצל בירושלים. השוטר והשוטרת שנסעו בה קיבלו את הקריאה ב-20:38 וב-20:40 הגיעו לישיבה. 6 דקות לאחר מכן נוטרל המחבל על ידי תלמיד הישיבה יצחק דדון, קצין צנחנים דוד שפירא ושני בלשי משטרה.

השומר בפנימייה לא השיב אש

פרנקו הוסיף כי "לפי הערכת המשטרה, המחבל אסף מידע מוקדם על ישיבת "מרכז הרב" והבחירה בה לא היתה מקרית. עד לפני שנתיים עסק המחבל בפלילים באזור חברון ואז החל לחזור בתשובה".

לדברי פרנקו, בישיבה לא היה שומר, אך גם לא היה הכרח לכך. "השומר בישיבה של הצעירים היה בכניסה לפנימייה, שתי קומות מעל האירוע. כשתלמידים אמרו לו שיש פיגוע, הוא חשב בתחילה שמדובר בקפצונים, אך לא זז ממקומו ולא השיב באש גם לאחר מכן". עם זאת ציין כי לא בטוח שיכול היה לסייע עם ההכשרה שלו.

המחבל הגיע לישיבה כשהוא חמוש ברובה קלצ'ניקוב עם תשע מחסניות, מתוכן השתמש בשש. היו לו גם שני אקדחים וסכין קומנדו. בחקירת המשטרה אמרה משפחתו שלא ידעה על המעשה ואף גינתה אותו. ביום הפיגוע ביצע המחבל הסעות של בני נוער יהודים עד השעה 18:00 ובערב יצא מביתו לישיבה. לטענת פרנקו ניהול הארוע בידי הארבעה שניטרלו את המחבל, הסיט את הירי לכיוונם ומנע פגיעה נוספת בחיי אדם. "כך הוא לא הספיק להגיע לחדרים נוספים, בהם נעלו עצמם תלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully