וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "צריך לשבור את הקיפאון הגזעי"

שי אילן

18.3.2008 / 17:43

בנאום בחירות מגנה אובמה את דרשותיו של הכומר שלו, ג'רמיה רייט, שתקף את ישראל וארה"ב, אבל לא מוכן להתנער ממנו לחלוטין

המתמודד על מועמדות מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב ברק אובמה נשא היום (שלישי) נאום בו ניסה להתמודד עם ההאשמות כלפיו, כמי ששייך לקהילה של הכומר ג'רמייה רייט. באמצעי התקשורת הופצו בשבוע שעבר דרשות של רייט, בהן הוא מאשים את ארצות הברית באחריות לפיגועי 11 בספטמבר ואת ישראל במדיניות אכזרית כלפי הפלסטינים.

אובמה פתח את נאומו באזכור של הכרזת העצמאות האמריקאית, שהעלתה על נס ערכים של חופש ושוויון אבל לא מנעה את העבדות. הוא סיפר על משפחתו שיש בה לבנים ושחורים המפוזרים על פני שלוש יבשות, כדי להדגיש את מוצאו המעורב ואת נאמנותו לערכים האוניברסליים מתוך כך.

לדבריו, עמדותיו של הכומר רייט פוגעות בצדק בשחורים ולבנים כאחד. הוא אומר שהוא גינה את העמדות הללו בלי כחל וסרק. " "הדברים שיצרו את הסערה לא היו רק שנויים במחלוקת, לא סתם יציאה של מנהיג דתי נגד אי צדק. הם משקפים ראייה מעוותת של המדינה הזאת, שרואה את כל הלבנים כגזענים ושמעלה את מה שרע באמריקה מעל מה שטוב בה", אמר אובמה. לדבריו, "צריך לשבור את הקיפאון הגזעי". הוא הוסיף: "לפי גישתו, הסכסוך במזרח התיכון נגרם בעיקר על ידי בנות ברית נאמנות כמו ישראל, ולא על ידי אידיאולוגיות מעוותות ומלאות שנאה כמו האיסלם הקיצוני".

אובמה וסבתו הלבנה והגזענית

עם זאת, אומר אובמה, הוא אינו יכול לנתק את עצמו מרייט ולהצטרף לכנסייה אחרת. לדבריו, האיש אותו פגש לפני עשרים שנה הוא זה שהציג בפניו את האמונה הנוצרית ולימד אותו על המחויבות של בני אדם לאהוב איש את רעהו, לעזור לחלשים ולרומם את העניים. רייט, מספר אובמה, עושה את עבודת האל עלי אדמות בכך שהוא מספק דיור לחסרי הבית, דואג למלגות לחלשים ומטפל בחולי איידס.

על המיסה הראשונה בה השתתף בכנסייתו של רייט הוא מספר: "דמיינתי את סיפוריהם של שחורים פשוטים מתמזגים עם סיפוריהם של דוד וגוליית, משה ופרעה והנוצרים בגוב האריות. סיפורים אלה, של השרדות ותקווה היו לסיפור שלנו, הסיפור שלי". בכנסייה שלו, שרוב באיה הם שחורים, יש על פי הנאום צחוק ודמע, ריקודים, מחיאות כפיים, אהבה וגם מרירות ודעה קדומה שהם חלק מהחוויה השחורה בארצות הברית.

על כן, לדברי אובמה, הוא לא יכול להתנער מרייט, כמו שהוא לא יכול להתנער מהקהילה השחורה, או מהסבתא הלבנה שלו, שגידלה אותו והקריבה למענו רבות. אותה סבתא, שעל פי סיפורו, התוודתה לא פעם על פחדה מגברים שחורים, והייתה נגועה בסטריאוטיפים גזעיים ואתניים שגרמו לו, לדבריו, להתכווץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully