וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל בכנסת: "יש להפסיק את הקסאמים"

פנחס וולף

18.3.2008 / 17:15

קאנצלרית גרמניה פתחה את נאומה בעברית. על הגרעין האירני: ”אם אירן לא תקבל את דברי העולם, גרמניה תחליט על החרפת הסנקציות”

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

"אני נרגשת שניתן לי לדבר בבית זה, זה כבוד גדול עבורי", כך אמרה בעברית קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפתח נאומה במליאת הכנסת היום (שלישי). את המשך הנאום נושאה הקאנצלרית בשפתה, גרמנית. חברי כנסת רבים מחו על ההחלטה לאפשר למרקל לדבר בשפה זו, וכמה מהם נעדרו בהפגנתיות מהנאום.

"השואה ממלאת אותנו הגרמנים בבושה", אמרה מרקל. "אני מרכינה ראש בפני הקורבנות ובפני כל אלה שסייעו להם לשרוד. המשבר האנושי, שאין דבר שישווה לו, הותיר פצע פעור עד היום. תחילה נראה שיחסים בין ישארל לגרמניה אינם אפשריים. לקח יותר מ-40 שנה עד שגרמניה כולה הכירה באחריות. רק אם תכיר באחריות לתמיד היא תוכל לבנות את עתידה בצורה אנושית. האנושות צומחת מתוך אחריות לעבר. היום שוררים יחסים יחידים במינם. שנאת זרים ואנטישמיות - אין להן מקום בגרמניה ובאירופה".

מרקל התייחסה בנאומה לסכסוך עם הפלסטינים: "ישראלים רבים חיים תחת איום הקסאמים והרקטות, ויש להפסיקו. הטרור מאיים על חיי ישראלים רבים, והוא אינו תורם לפתרון הסכסוך. גרמניה מצדדת בחזון שתי המדינות תוך שמירה על זכויות שני העמים. לכן אנו תומכים בכל מאמץ, בעיקר האמריקאי, להפיכת חזון אנאפוליס למציאות".

בנוגע לסוגית הגרעין האירני, הצהירה מרקל כי "אם אירן לא תקבל את דברי העולם, גרמניה תחליט על החרפת הסנקציות". לדבריה, סיבה לדאגה היא נאומי אחמדיניג'ד. "הגידופים והנאצות בשילוב הגרעין הם סכנה לביטחון ישראל. אם יהיה לאירן גרעין, יהיו לכך השלכות חמורות בראש ובראשונה על ישראל ואחר כך על העולם כולו. ערכי הדמוקרטיה יהיו בסכנה. אין זה מחובתו של העולם להוכיח שאירן בונה פצצה, אלא על אירן לשכנע שאינה רוצה בפצצה".

לדבריה, גם המצב בלבנון אינו תורם ליציבות: "על סוריה לפעול בצורה יעילה לפתרון המשבר. אני פונה לסוריה בדרישה לעשות כן".

בסיום דבריה בירכה את מדינת ישראל בעברית: "בברכת חגיגות 60 שנה לישראל - שלום"

"מקווה שהעולם יצטרף לגרמניה"

בדברים שקדמו לנאומה של הקאנצלרית, אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט כי "המחוייבות המשותפת לזכור ולהיאבק בהכחשה היא המסד עליו הושתתו יחסינו. כך אנו יכולים לדון במכלול הנושאים הדו צדדים בין ישראל לגרמניה, ובייחוד בסוגיית הגרעין האירני והחיילים החטופים, בה אנשיך משקיעים מאמצים ראויים להערכה", אמר אולמרט.

וחתירתה לנשק גרעיני. מכחיש השואה העומד בראשה פוגע בעצב רגיש מאוד של עמנו וחשובה לנו עמדת גרמניה התקיפה בנושא. ישראל היא כבר לא חסרת אונים והיא תדע להגן על עצמה. עם זאת, הבעיה האירנית מהווה סכנה חמורה לשלום המזרח התיכון והעולם. נדרשים עדיין מאמצים רבים כדי שמדינות רבות נוספות יצטרפו לגרמניה כדי להניא את אירן ממגמותיה המסוכנות".

"החברה הגרמנית נאבקת בתופעות של אנטישמיות וניאו נאציזם, אבל צלקות העבר עמוקות מאוד ואינן מתרפאות בשנות דור אחד, אם בכלל", כך אמר יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בנאומו, קודם נאומה של הקאנצלרית. "עם זאת, אין בינינו איש שיודע שקמה גרמניה אחרת". נתניהו התייחס לחברי הכנסת שנעדרו מהמליאה, ואמר כי "אפשר להבינם, אך אין זאת התרסה אישית נגדך או נגד מדינתך".

קודם לכן, אמרה מרקל בנאום באולם שאגאל במשכן הכנסת, כי גרמניה תעשה כמיטב יכולתה על מנת לסייע להשבת החיילים החטופים הביתה ולתרום לקידום תהליך השלום. "אסייע ככל יכולתי לישראל להשיבם הביתה", אמרה. באולם נכחו בין היתר גם משפחות החטופים.

מרקל הוסיפה: "ניתן להרגיש ולחוש עד כמה ההיסטוריה של מדינת ישראל קשה אך גם מוצלחת. נס ההיסטוריה הוא שאנו יכולים להיות היום ביחד. הדבר הזה צריך להעניק לנו כוח גם להתגבר על בעיות שנראות בלתי ניתנות לפתרון. נעשה גם כמיטב יכולתנו כדי לתרום לתהליך השלום". הקאנצלרית סיימה את דבריה בברכת "חגיגות 60 של שלום ושמחה".

מוקדם יותר העבירה מיקי גולדווסר, אמו של החייל החטוף אהוד גולדווסר, מכתב למרקל, ובו הודתה לקאנצלרית על הניסיון לקידום נושא החטופים. "לא ייתכן שמדינות כמו גרמניה, איטליה ושוויץ עומדות מנגד, בעוד שמדינות כאלו מבזות את אמנות זכויות האדם שהמדינות החופשיות חיות לפיהן", כתבה. "אם לא יעצרו עכשיו את המגמה הזו, נחזור לחשכת ימי הביניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully