וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגלמות החמלה

ירון שוורץ

17.3.2008 / 11:42

השישי היה שיכור משוטט, התשיעי מת במסתוריות והנוכחי בחר במאבק לא אלים אבל גם לא יעיל בכיבוש הסיני - הדלאי לאמה, הלקסיקון

דלאי לאמה

הוא קיבל מיליוני דולרים מסוכנות הביון האמריקאית, הוא תומך במלחמות ככלי לדמוקרטיה, אבל לא בנשק גרעיני. הוא מאמין בעליונות גילויי המדע על האמיתות הדתיות, אבל תומך באיסור נגד הפלות. הוא בעל השקפה ליברלית בכל הנוגע לזנות, מכיר בזכויותיהם של הומוסקסואלים ולסביות ולצערם של צמחונים רבים, ידוע כאוכל בשר (מסיבות רפואיות). אין אלו קווים לדמותו של מתמודד ליברלי במירוץ לנשיאות האמריקאית, אלא מקבץ מדעותיו הייחודיות של המנהיג הטיבטי הגולה טנזין גיאצו, הדלאי לאמה ה-14.

שרשרת ההנהגה הרוחנית של טיבט החלה במאה ה-12, אך רק במאה ה-16, הוכתר סונאם גיאטסו בתואר ה"דלאי לאמה" (אוקיינוס החוכמה). התואר ניתן לו דווקא במונגוליה ולא בטיבט, על ידי החאן השליט, כהוקרה על הפיכת המונגולים לבודהיסטים. כל דלאי לאמה נבחר בהתאם לשורה של סימנים, מעשי חיזוי ומבחנים שמוודאים כי הוא אכן הגלגול של קודמו. הדאלי לאמה החמישי במספר, היה זה שאיחד את טיבט וביסס את המסורת לפיה כל דלאי לאמה הוא התגלמות הבודהה של החמלה בבן אדם.

השישי לעומתו, היה שיכור שבילה את חייו בשוטטות ובבתי מרזח ונרצח על ידי שמרנים. הגלגולים התשיעי ועד ה-12, לא זכו לעבור את גיל 21 וכולם מתו בנסיבות מסתוריות. הגלגול ה-13 היה זה שהביא את המודרניזציה לטיבט בדמות דואר ורדיו. הוא הנהיג עצמאות, חיבר את ההמנון הלאומי, הקים משטרה, צבא ובית ספר לאנגלית.

הדלאי לאמה הנוכחי, הוכתר כבר בגיל 15 כראש מדינת טיבט, אך לאחר משא ומתן כושל וניסיון התנקשות, הוא נאלץ להימלט להודו יחד עם עשרות אלפי פליטים. במשך השנים זכה לתהילה עולמית על בחירתו במאבק דיפלומטי שאינו אלים כנגד הכיבוש הסיני של טיבט ואף קיבל פרס נובל לשלום ב-1989. כיום, ישנן קבוצות קיצוניות בקרב הטיבטים הטוענות כי מחאתו הפצפיסטית של הדלאי לאמה לא הוכיחה את עצמה ולכן יש להעביר את המאבק לפסים אלימים, שמתרחשים בימים אלו בטיבט.

מאידך, ישנן קבוצות אינטלקטואליות הקוראות לשחרור משלטון היחיד של הדלאי לאמה ולמעבר לשלטון דמוקרטי אמיתי בטיבט ללא התערבותם של אנשי דת. בכל מקרה, מבחינת הסינים, נחשב הדלאי לאמה הנוכחי לאדם מסוכן והחזקת תמונותיו, כתביו או סרטים הקשורים אליו, נחשבת לעבירה פלילית חמורה. גיאטסו מצידו אינו מתרגש מדברים אלו וגם בגיל 73, למרות המחאות הבוערות בטיבט שהסינים מדכאים ביד רמה, הוא אינו נושא את דגל האלימות כדרך לשחרור טיבט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully