וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנצח בפריימריז הדמוקרטיים: מקיין

רועי כ"ץ

16.3.2008 / 16:42

קלינטון פיטרה את היועצת, אובמה הדיח את הכומר ושניהם מבזבזים כסף. האם תישאר להם תחמושת למאבק במועמד הרפובליקני?

בדו קרב הדחות המקורבים של השבוע האחרון, קלינטון מנצחת בגדול את אובמה. הצהרותיה של ג'רלדין פרארו, ששימשה כיועצת כלכלית של קלינטון, על כך שהצלחתו של אובמה נעוצה בכך שהוא שחור, מתגמדת מול המבוכה הקשה שנגרמה לאובמה מפרסום עמדותיו של יועצו הרוחני ג'רמי רייט על אחריותה של ארה"ב לפיגוע הטרור במגדלי התאומים.

עיתונאים ישראליים, יהודים ותומכי ישראל יתרכזו אמנם בעמדות הפרו-פלסטיניות של רייט, אבל את האוזן האמריקאית המצויה יתפסו קרוב לוודאי ההצהרות שרואות בהתנהלותה המדינית של אמריקה (הלבנה?) כאחראית לאירועים ב-11 בספטמבר 2001.

קלינטון צמצמה נזקים, נפנפה את פרארו תוך זמן קצר ונראה שהצליחה לשמור מרחק מההתבטאות הספק-גזענית של המועמדת לשעבר לסגנות הנשיאות. אובמה, שאינו מתכחש לקרבה העמוקה לרייט, יתקשה מאוד להסביר בימים הקרובים כיצד קיים קשר דתי ואישי כה עמוק עם מטיף דתי שמאמין ברצינות כי ממשלת ארה"ב חילקה במתכוון סמים לאוכלוסייה השחורה.

קרמטוריום התקציב הדמוקרטי

בראיון שהעניקה לפני כשבועיים הילרי קלינטון לג'ון סטיוארט, ספק שאל-ספק העיר המנחה על כך שהמפלגה הדמוקרטית כבר השיגה את שלה במרוץ לבית הלבן ועשתה היסטוריה. סטיוארט התכוון לכך שלא משנה מה תהיה התוצאה בפריימריז, לראשונה יתמודדו אישה או אפרו-אמריקאי לתפקיד ראש המעצמה החזקה בעולם. אכן היסטוריה. אבל את המבט המבוהל של הסנטורית מניו יורק אי אפשר היה לפספס. קלינטון הבינה מיד את הלך הרוח שסטיוארט מייצג בציבור האמריקני: מרוב התעסקות בבחירות המוקדמות במפלגה הדמוקרטית שכחו כולם את הקרב האמיתי בדרך לשדרות פנסילבניה.

דולרים, זה מה שמניע את הקמפיינים של שני המועמדים. אין כאן גרם של אידיאולוגיה סוחפת או תנופה אמיתית בציבור, רק דולרים והרבה. כל תכתובות הדואר האלקטרוני של קלינטון ואובמה לאזרחים שצירפו את שמם לרשימות התפוצה מתרכזות בגיוס כספים אינסופי וכל סכום מתקבל בברכה.

התוצאות בינתיים, במיוחד בצדו של אובמה, מעוררות השתאות. הניו יורק טיימס דיווח לאחרונה כי הסנטור הצעיר מאילינוי הצליח לגייס בחודש ינואר האחרון יותר מ-36 מיליון דולר מתרומות, שיא חודשי מעורר כבוד בהיסטוריה העקובה מירוקים של הפוליטיקה האמריקנית. בחינה יסודית של מסע התרומות מלמדת גם עד כמה הפך האינטרנט לכלי אפקטיבי עבור הפריימריסטים. מתוך 36 מיליון הדולר שגייס אובמה, לא פחות מ-28 מיליון נתרמו דרך הרשת שבה מקפיד המועמד הדמוקרטי להראות נוכחות ולספק מוצרי תעמולה שונים ומשונים עבור תומכיו.

אבל אובמה, שגייס בחודש ינואר המדובר כמעט פי שלושה מהמתחרה שלו, לא חסך ליום סגריר ושפך כמעט את הכול לתוך מסע הבחירות: יותר משלושים מיליון דולר. במילים פשוטות, אובמה שרף מיליון דולר בכל יום בחודש ינואר, רק במעט יותר מקלינטון. כאמור, את הרכבת הדמוקרטית לבית הלבן מניע קטר זולל מזומנים שספק אם יצליח לסחוב בעליות הקשות בסתיו.

בצד הרפובליקני אפילו לא מנסים להסתיר את שביעות הרצון מקרמטוריום התקציב הדמוקרטי. בזמן שהילרי וברק ימשיכו לגייס ולבזבז, המועמד הרפובליקני מקיין יגיע השבוע לישראל למסע פוטו-אופ בשביל הקהל היהודי. מסתבר שגברים לבנים נוצרים אכן נהנים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully