וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב: מרפאת הפליטים תיסגר בשבוע הבא

גיל קדרון

16.3.2008 / 14:16

עמותת "רופאים לזכויות אדם" : "המרפאה קרסה משום שמשרד הבריאות מפנה אלינו חולים במקום לטפל בהם בעצמו"

בצעד מפתיע הודיעה היום (ראשון) עמותת "רופאים למען זכויות אדם", כי תפסיק את פעילות המרפאה הפתוחה בתל אביב החל מהשבוע הבא. המרפאה הפתוחה היא מוקד עלייה לרגל עבור עובדים זרים ופליטים אפריקאים, שאינם מקבלים טיפול, או אפילו יחס, מאף גורם רשמי. בארגון מצביעים על עלייה של 350% בחלקם היחסי של פליטים ומבקשי מקלט בקרב מקבלי הטיפול, וכן עלייה במספר הילדים. לאותם פליטים אין אמצעים כספיים לדאוג ולו לבעיות הרפואיות הבסיסיות ביותר.

ההודעה נמסרה במכתב לשר הבריאות יעקב בן יזרי, בו נכתב, בין היתר, כי "המרפאה קרסה משום שמשרד הבריאות באופן אבסורדי מפנה אלינו חולים במקום לטפל בהם בעצמו".

ב-2007 ביקרו יותר מ-500 חולים בחודש, לעומת כ-300 בשנת 2006. "בשבועות האחרונים פוקדים את המרפאה כ-100 חולים מדי ערב", סיפרה לוואלה! חדשות נועה קאופמן, מנהלת המרפאה הפתוחה. "הרופאים שלנו קורסים תחת העומס, ואנחנו מצליחים לטפל רק בכחצי מהפונים, כך שכל יום שבים הביתה עשרות חולים שלא זכו להישמע. ייתכן שביניהם יש החולים במחלות רציניות".

הרופאים מדגישים, כי אינם מוכנים להיות "עלה התאנה" של משרד הבריאות, שהסיר מעצמו אחריות לבריאותם של אלפי פליטים, שעליהם הוא מחויב להגן מתוקף אמנת האו"ם להגנה על פליטים, עליה חתמה ישראל בשנת 1951.

"זה שבוע מביך להיות בו ישראלי"

"מרפאה של מתנדבים, בתקציב דל, אינה יכולה, אינה רוצה ולא ראוי שתהווה תחליף למענה ממלכתי הולם", מסביר הארגון במכתב למשרד הבריאות, "אין בידינו לספק אבחון וטיפול הולמים, ואין בידינו לספק טיפול, המצוי בבתי החולים בלבד. מעבר לצורך בלקיחת אחריות ציבורית, הרי שהפעלתה של המרפאה הפתוחה בימים אלה, בהם מאות פליטים ומבקשי מקלט מתדפקים על דלתותינו, גובלת בחוסר אחריות מצידנו. אין זה מתפקידנו להוות חלופה לאחריות המדינה".

"זה שבוע מביך להיות בו ישראלי", מלינה קאופמן. "כמו כל הישראלים, גם אני התחנכתי על האדרתם של חסידי אומות העולם שסיכנו את חייהם למען יהודים. אנחנו לא מבקשים מאף אחד להסתכן, אלא שהמדינה, כפי שהתיימרה כל השנים האלה, תטפל באלה שנרדפים ונמלטו ממלחמות. מי שהגיע לכאן לא צריך למות ממחלות".

בארגון מתכוננים לחלק דפי הסבר לפליטים ולמבקשי המקלט, ויסבירו להם כיצד והיכן לגשת לקבלת טיפול רפואי בחדרי המיון של המרכזים הרפואיים באזור המרכז. "המצב בו משרד הבריאות רואה בנו שותף בכיר במניעת התפרצות מחלות בקרב הפליטים איננו מתקבל על הדעת", אומרת מנכ"ל רל"א, הדס זיו. "כולי תקווה שסגירת המרפאה, שהיא פועל יוצא של קריסתה מחד, וצעד מחאה מאידך, תעיר את שר הבריאות משנתו ויגרום לו לקחת אחריות על בריאותם של הפליטים".

בכל אופן, הפליטים ימשיכו לנהור אל המרפאה. "אנחנו לא המדינה, לא נסגור את הדלתות ונתעלם מקיומם", מבטיחה קאופמן. "הפליטים יוכלו להיכנס, ונשתמש בכלים שלנו כדי שיקבלו טיפול ממי שאחראי על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully