וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל האוצר מודה: המשק הישראלי בהאטה

מירב ארלוזרוב

16.3.2008 / 8:51

לדברי ירום אריאב, שיעור הצמיחה צפוי להצטמצם השנה ל-3.5% בלבד. עם זאת, הוא מבהיר כי ישראל לא תיכנס למיתון

גם משרד האוצר מודה כי ישראל מצויה בהאטה כלכלית. מנכ"ל המשרד, ירום אריאב, אמר בראיון בלעדי ל-TheMarker כי ההערכה שהמשק ישראלי יצמח ב-2008 רק ב-3.5% היא הערכה סבירה. מדובר בהורדת תחזית הצמיחה הכלכלית של ישראל בכ-15% לעומת התחזית שעליה התבסס תקציב 2008, שצפה צמיחה של 4.2%. עם זאת, אריאב הדגיש כי מצבה של ישראל עדיין טוב בהרבה מזה של כל מדינות המערב, וכי מדובר בהאטה בצמיחה בלבד - ולא במיתון.

"אין ספק שלאירועים האחרונים תהיה השפעה על הכלכלה בישראל, גם בגלל ירידת שער החליפין, וגם בגלל הצטמצמות שוקי היצוא של ישראל", אומר אריאב. "בנוסף, תהיה השפעה שלילית על הכלכלה בגלל ירידת תיק הנכסים של הציבור, בעקבות הירידות בבורסה, והפגיעה בתחושת העושר. אני מעריך, לכן, שתהיה נסיגה מסוימת בצמיחה ב-2008, אך למרות זאת, חייבים להיכנס לפרופורציה - ישראל צומחת ותמשיך לצמוח".

לדברי אריאב, תחזיתו כי הצמיחה תצטמצם ל-3.5% בלבד היא תחזית אישית, ואינה תחזית רשמית של האוצר. כמו כן, לדבריו, האוצר לא יצא בקרוב עם תחזית רשמית חדשה, כיוון שהוא עורך תחזיות רק לצורך בניית התקציב, והערכת תחזית ההכנסות ממסים. לדבריו, עד כה ההכנסות ממסים אינן נמוכות ממה שנצפה בתקציב. "צמיחה של 3.5% בלבד לא צריכה להשפיע על הוצאות הממשלה", אמר אריאב. "שיעור הצמיחה יכול להשפיע רק על הגירעון בתקציב, אך כרגע אני לא רואה השפעה שלילית על הגירעון - וגם לא על ההכנסות ממסים".

לדברי אריאב, גם אם יתברר כי יש ירידה בהכנסות ממסים, האוצר אינו מתכנן בשלב זה קיצוץ בתקציב, מעבר לקיצוץ הרוחבי בכל משרדי הממשלה בכ-1.5 מיליארד שקל, שנובע מהגידול בהוצאות החזויות של הממשלה בינואר. "הפתרון כרגע אינו קיצוץ" אומר אריאב, "כיוון שאנחנו ממשיכים לצמוח, גם אם בשיעורים נמוכים ממה שהתרגלנו בארבע השנים האחרונות".

"קל מאוד לעשות עלינו סיבוב"

ביחס לסוגיית מחנק האשראי בישראל, לאחר שבנק הפועלים הודה בסוף השבוע כי הפסדיו בסאבפריים גדלו בעוד חצי מיליארד דולר, אמר אריאב כי הוא סבור שהמערכת הפיננסית בישראל יציבה. לדבריו, פרט לייצוא, מנועי הצמיחה החזקים האחרים של ישראל - הצריכה הפרטית, הגידול בהכנסה הפנויה והירידה באבטלה, הן מגמות חיוביות הממשיכות להתקיים בישראל כבעבר.

עם זאת, אריאב לא הסתיר כי הוא מוטרד מהנתונים הקשים של סוף השבוע: נפילת הבורסה, ההפסדים הכבדים של בנק הפועלים בסאב פריים, ובעיקר - צניחת שער הדולר. אריאב נפגש עם נגיד בנק ישראל בעניין זה בשבוע שעבר, ואמר כי "צריך להמשיך ולעקוב אחר הבנק הפדרלי האמריקאי, ולהתאים את עצמנו לפער הריביות בינינו ובינם" - רמז ברור להמשך הורדות הריבית. עם זאת הוא סרב להתנבא לגבי שיעור הפחתת הריבית הצפוי.

אריאב המשיך להשמיע את העמדה המסורתית של האוצר, המתנגדת להתערבות בשוק המט"ח - מאחר שהתערבות כזו נועדה לכישלון, בשל חוסר היכולת של בנק ישראל לעמוד מול ספקולנטי המט"ח. "אי אפשר במדינה קטנה כמו שלנו להתערב במסחר, כי קל מאד לעשות עלינו סיבוב", הוא אומר. יש לציין כי הדברים נאמרו דקות לפני שבנק ישראל התערב במסחר ביום ה' - דבר המחזק את ההערכות כי בכירי האוצר לא ידעו על ההתערבות הצפויה.

לעומת העמדה המסורתית של האוצר, המתנגדת להתערבות בשוק המט"ח, הפתיע אריאב ואמר כי תיתכן התערבות פיסקלית במשק. על השאלה האם יתכן כי גם ישראל תנקוט בחבילת תמריצים ממשלתית, כפי שעשתה ארה"ב, ענה אריאב כי: "יכול להיות שיש מקום לזירוז המשק, כמו למשל בהאצת ההשקעות בהתחום התשתיות, בשיתוף עם הסקטור הפרטי". הוא הזכיר, גם, כי המשק צפוי ליהנות מתמריץ של ירידה בשיעורי המס, בעקבות המשך תוכנית הפחתות המסים של הממשלה, וגם בשל ההשפעות השליליות של ההאטה במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully