וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים חדות

שמואל שוסטר

14.3.2008 / 23:37

המשבר של "בר סטרנס" הוביל את הבורסה בניו יורק לירדות חדות. נאסד"ק נחלש ב-2.3% והדאו ג'ונס איבד 1.6%

השווקים של וול סטריט הצליחו להחזיק מעמד רק מספר דקות בתחילת המסחר, לפני שעברו לירידות שערים חדות בעקבות הודעת בנק ההשקעות בר סטרנס על קשיי נזילות חמורים. המידע על הבעיות בבנק גבר על הנתונים החיוביים בנוגע למדד המחירים בארה"ב שהראו יציבות לעומת חודש שעבר ושלח את השווקים למגמה שלילית. בסיכום שבועי נשארו המדדים כמעט ללא שינוי.

במקביל, לאור אי הוודאות השוררת כיום בשווקים זינק מדד התנודתיות (VIX) הידוע גם בכינויו "מדד הפחד" ב-17% לרמתו הגבוהה זה שבעה שבועות.

מדד הנאסד"ק נחלש ב-2.3% לרמה של 2,212 נקודות ונשאר בדיוק באותו מקום בו נסתיים המסחר בשבוע שעבר, דאו ג'ונס איבד 1.6% לרמה של 11,951 נקודות וסיכם עליה שבועית של 0.5%. מדד S&P 500 ירד ב-2.1% לרמה של 1,288 נקודות, ואיבד 0.4% בסיכום בסיכום שבועי.

בשוק הסולידי נרשמו עליות מחירים באיגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן ירדה ב-0.113% לרמה של 3.421%.

מחיר הנפט ננעל ברמה של 110.21 דולר לחבית. הזינוק במחיר הנפט נבע מהיחלשות הדולר, ומהמשבר בשוקיי ההון אשר משכו משקיעים אל שוק הסחורות כהשקעה אלטרנטיווית. שיעור האינפלציה בארה"ב התמתן מעט בחודש פברואר לעומת חודש ינואר, בשל ירידה קלה במחירי האנרגיה בחודש שעבר.

מדד המחירים לצרכן עלה ב-4% בפברואר לעומת פברואר 2006. בחודש ינואר עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.3%. מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בפברואר לעומת חודש ינואר 2008. אנליסטים צפו עלייה של 0.2% במדד החודשי.

במקביל פירסמה היום האוניברסיטה של מישיגן את מדד אמון הצרכנים בארה"ב שירד לשפל של 16 שנה על רקע המשבר הכלכלי בארה"ב.

על רקע נתוני המקרו מתגברים הסיכויים להורדת ריבית. החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, מעניקים כעת סיכוי של 40% לכך שהבנק הפדרלי יחליט על הורדת ריבית בשיעור של 1% לרמה של 2% בישיבתו בשבוע שהבא. זאת לעומת סיכוי אפסי לכך אתמול. החוזים צופים בוודאות הורדת ריבית של 0.75%.

עיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי נציגים ממיקרוסופט ויאהו נפגשו ביום שני כדי לדון בהצעת הרכש של מיקרוסופט עבור ענקית האינטרנט.

לפי הדיווח, זוהי הפגישה הראשונה בין שתי החברות מאז הגישה מיקרוסופט את ההצעה, ששוויה עומד על 42 מיליארד דולר, ב-31 בינואר. יאהו דחתה את ההצעה בפברואר, וטענה כי "היא אינה ראויה". העיתון דיווח כי הפגישה בין הנציגים משתי החברות לא תוארה כמשא ומתן, וכי בנקאים לא היו מעורבים בה. מניית יאהו יורדת בכ2% ומיקרוסופט נחלשת בכ-2.7%.

ענקית הקמעונות טרגט איבדה 1.5% על רקע מגעים אותם היא מנהלת עם בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן צ'ייס, למכירת פעילות כרטיסי האשראי שלה בתמורה לכ-4 מיליארד דולר.

מניות הפיננסים נשארו בכותרות. מניית בנק ההשקעות בר סטרנס המשיכה לקרוס והתרסקה היום ב-47.4% לאחר שהבנק הודיע כי קיבל סיוע פיננסי מהפדרל ריזרב ומבנק ההשקעות ג'יי פי מורגן. בישראל מחזיק בר סטרנס ב-50% מבית ההשקעות מגדל שוקי הון.

במקביל סבלו מחולשה גם מניותיהן של בנקי ההשקעות האחרים. מניית בנק ההשקעות ליהמן ברדרס נפלה כ-14.6% ומניית מריל לינץ' נחלשה ב-6%.

מניית יצרנית התרופות הגנריות טבע מאבדת 2% על רקע הורדת המלצתו של בנק ההשקעות סיטי למניית החברה ל"החזק". בנק ההשקעות האמריקאי כתב, כי "טבע אמנם ממוקמת טוב לצמיחה בשוק הגנרי, אך מחירי המניה וציפיות גבוהות מותירים אפסייד (סיכוי לעלייה) קטן". בנק ההשקעות מכניס את חברת התרופות הגנריות מיילן תחת טבע: טבע נסחרת במכפיל של 13.7 לעומת מכפיל של 9.6 במיילן לרווחי 2010 - כך שההחלפה בין השתיים שווה את הסיכון. מחיר היעד של מניית טבע ירד ל-50 דולר - 8% מעל מחירה בשוק. סיטי מטיל ספק ביכולתה של טבע לדבוק בתוכנית הצמיחה שלה עד 2012, אם כי מציינים שהיא תצלח רק אם טבע תבצע רכישה מוקדמת של חברה.

מניית יצרנית ציוד התקשורת הלווייני גילת נחלשה היום לאחר שזינקה אמש בכ-8% במהלך המסחר על רקע חזרתן של השמועות על רכישתה הצפויה בידי הקבוצה ברשותו של מאיר שמיר. בשלושת הימים שקדמו לזינוק איבדה המניה כ-10%.

על אף הירידות החדות בלטו מספר מניות שנהנו ממגמה חיובית: מניית חברת איתור הרכבים, איתוראן, זינקה ב-4.9%. מניית יצרנית תוכנות המרכולים ורינט עלתה ב-0.9%; מניית יצרנית השבבים טאואר התחזקה ב-1.2% ומניית יצרנית ציוד התקשורת הסלולרי סרגון הוסיפה עוד 4.5% לערכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully