וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטו אופ: 5 שנים למלחמה בעירק

שי אילן

15.3.2008 / 19:23

המלחמה בעירק פרצה ב-29 במארס 2003. כעבור 5 שנים המדינה קרועה בין פלגים דתיים ונקודת האור היחידה היא גביע אסיה בכדורגל

זוכרים את סדאם -

חמש שנים חלפו מאז נתן ג'ורג' בוש את הפקודה לכוחות האמריקאים לפלוש לעירק, ב-20 במארס 2003. במקום סדאם חוסיין, שהוצא להורג לפני למעלה משנה, קיבלו התושבים בעירק מלחמת אזרחים בין שיעים, סונים וכורדים, מכוניות תופת מעשה יום ביומו וממשלה חסרת אונים השואבת את כוחה מנוכחות צבא זר. השיעים מייחלים לשלטון איסלמי בנוסח אירני ואילו הסונים, מתגעגעים לסדאם. היה שווה? (כתב: שי אילן)

מלחמת אזרחים -

חלק ניכר מהעימותים האלימים בעירק היום הם בין שיעים, סונים וכורדים. בשנת 2006 פוצצו מורדים סונים את כיפת הזהב של מסגד אל עסכרי בעיר סמרה, אחד המקומות המקודשים ביותר לשיעים. מאות בני אדם נהרגו בגל האלימות ששטף את עירק בעקבות הפיגוע. ביוני השנה הותקף המסגד שוב ושאריתו נהרסה.

מכוניות תופת -

מזה חמש שנים נשטפים רחובות עירק בדם בעקבות פיגועים של מכוניות תופת. לעתים מדובר ביותר ממכונית אחת ביום, מלכודות מוות לאזרחים בשווקים וברחובות. פעמים אחרות אלה משאיות הקוטלות מאות בני אדם. בשנה האחרונה הפכו המחסומים של הצבא האמריקאי שחבר למתנדבים עירקים למטרות פופולריות. במקרה אחד התפוצצה מכונית תופת בלוויה של קורבנות מכונית תופת אחרת והרגה מעל 20 בני אדם.

המקוננות -

על פי מחקר אחד שבוצע בבריטניה, מתו מתחילת המלחמה קרוב למיליון עירקים מסיבות הקשורות ללחימה. יתכן שהמספר מופרז ויתכן גם שהדיווחים המתקבלים במערב הם חסרים. כך או כך, מספר ההרוגים בעירק מדי יום הוא דימיוני. חלק נקלעים לקרבות יריות, אחרים נחטפים וגופותיהם נמצאות ברחובות כשהם כפותים, אחרי שעברו עינויים. לנשים העירקיות לא חסרות סיבות לקונן.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

חוזרים בארון -

קרוב ל-4,000 חיילים אמריקאים נהרגו בעירק מתחילת המלחמה. בית הנבחרים האמריקאי, שבו רוב דמוקרטי ניסה לסמן לג'ורג' בוש להחזיר את החיילים הביתה, אבל הוא דווקא החליט להגדיל את הכוח האמריקאי בעירק ב-30 אלף חיילים. בוש משאיר את עירק כירושה למי שיבוא אחריו, בלי תאריך נסיגה.

משחקי מלחמה -

סבלם של הילדים כתוצאה מהמלחמה בעירק הוא מהגדולים ביותר. אין אומדן מדויק של מספר הילדים שנהרגו, אבל מדובר באלפים רבים. חלקם מתים מתת תזונה, אחרים בגלל מחסור בתרופות ובציוד רפואי. לפעמים מדובר בפריטים טריוויאליים, כמו מסכות חמצן או ויטמינים. אלה שניצלים ממוות ומפציעה נפגעים על ידי הטראומה הקשה של חיים בצל התקפות יום יומיות.

ביקור האדריכל -

נשיא ארצות הברית היוצא דווקא מרוצה מפועלו בעירק השנה. הוא מינה מפקד חדש לכוחות האמריקאים, את ג'ורג' פטראוס, והגדיל את הכוח ב-30 אלף חיילים. מספר הפיגועים פחת ואחיזתו של ארגון אל קאעדה התרופפה. עם זאת, אפילו בוש מודה שהממשלה המקומית חלשה מדי ולא תוכל למנוע שואה בלי נוכחות הצבא האמריקאי.

ביקור חניכה -

אחד הדברים הראשונים שעשה גורדון בראון כראש ממשלה היה לבקר בעירק. בראון אינו מקורב לבוש כמו קודמו, טוני בלייר, וניכר שאינו משוכנע בנחיצות הכוח הבריטי בעירק. למרות ההסתייגות האמריקאית, הוא הוציא את מרבית החיילים הבריטים מדרום המדינה, לתוך בסיס בשדה תעופה באזור העיר בצרה.

ביקור היסטורי -

שנים רבות לא ביקר נשיא אירני בעירק. אחרי המלחמה בין שתי המדינות שגבתה מעל מיליון הרוגים נותרה עוינות בולטת בין שתי המדינות. הדומיננטיות השיעית בממשלה פתחה ערוץ בין שתי המדינות שאיפשר את ביקורו של אחמדינג'ד. ארצות הברית אינה שבעת רצון מפריחת היחסים, אם כי היא מקיימת מדי פעם פגישות עם אירן סביב הניסיון להביא לרגיעה פנימית בתוך עירק.

נקודת אור -

ניסינו למצוא משהו אופטימי כדי לסיים את הסאגה העירקית ונזכרנו שעירק זכתה השנה בגביע אסיה בכדורגל. גם השמחה הזאת נגועה בצער: אחרי הניצחון בחצי הגמר ביצעו מורדים פיגוע שהרג חמישים מהחוגגים. למרות זאת, הגמר עבר יחסית בשלום וה"אריות של שני הנהרות" ניצחו את ערב הסעודית וזכו להניף גביע היסטורי, שהביא מעט שמחה למדינה המדממת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully