וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצות ועדת גרונאו

מה יש בהמלצות הדו"ח של ועדת גרונאו למדיניות שוק התקשורת בישראל? בדקנו את הדו"ח

הדו"ח של ועדת גרונאו, עליו דובר רבות בשבועות האחרונים, הוגש לשר התקשורת אריאל אטיאס. הועדה גובשה על מנת לגבש המלצות רגולטוריות ארוכות טווח בכל הנוגע לשוק התקשורת בישראל – הן לשוק הטלפוניה, הן לטלוויזיה והן לאינטרנט.

עיקרי הממצאים מצביעים על כך שהמחירים של שירותי התקשורת בישראל הם מהנמוכים בעולם, ולא היו מביישים מדינות אירופאיות. ההסתייגויות בסעיף הזה הם שירותי הטלוויזיה, שמחיריהם גבוהים ביחס למדינות אחרות, ושירותי האינטרנט, שמתאפיינים אמנם במחירים נמוכים אך גם מספקים רוחב פס נמוך מאוד – מהנמוכים במדינות העולם המתקדמות.

בשנים האחרונות, כך על פי הדו"ח חלה האטה בתחרות בין החברות בתחום, שמתבטאת בעליות מחירים בתחומים השונים, למעט תחום התקשורת הנייחת בה הפיקוח והתחרות גורמים להמשך ירידת המחירים. עם זאת, הוט ובזק נמנעו מלהשקיע בשדרוג הרשתות שלהן לרמה הנהוגה באירופה – אחת הסיבות לבעיית רוחב הפס בארץ. הבעיה הזו גם מונעת הכנסת טלוויזיה אינטרנטית (IPTV) ומפחיתה את התחרות בענף שירותי הטלוויזיה. בנוסף, מספר המתחרים בתחומי התקשורת נמוך מדי, ומונע תחרות.

טריפל ליס, גמישות תעריפים

המלצות הוועדה כוללות, בין השאר, שינויים מבניים שיאפשרו גם לספקים נטולי תשתיות להתחרות בשווקי התקשורת השונים. מדובר בחיוב הספקים הקיימים למכור ולהחכיר מקטעי גישה למתחריהם. מעבר לכך, וכפי שכבר דווח, חברות הבת של בזק יוכלו לספק שירותי טריפל (טלוויזיה, אינטרנט, טלפון) בדומה למה שקורה כיום אצל הוט.

נצחון נוסף לבזק הוא בתחום גמישות התעריפים. אמנם כל עוד נתח השוק של הקבוצה גבוה מ-60% יימשך הפיקוח על התעריפים, ככל שנתח השוק ייקטן – תוכל החברה להוריד את מחיריה יותר. כעת, הדבר לא מתאפשר בשביל לאפשר תחרות בין בזק לבין מפעילי הטלפוניה הקטנים יותר.

קידום תוכניות

במגזר הנייד, מייחסת הוועדה חשיבות רבה לקידום נושא ה-WiMax – תשתית אלחוטית מתקדמת. בנוסף, היא מבקשת לאפשר למפעילים נוספים מבוססי תשתיות להיכנס לתחום. בשורה משמחת לנוסעים לחו"ל היא ההמלצה להגיע להסכם עם רשויות האיחוד האירופי בשביל להוריד את תעריפי הנדידה, וכמו כן לפעול בנושא עם מדינות פרטניות בהן מרבים הישראלים לבקר.

בנושא הטלוויזיה הרב-ערוצית, ממליצה הוועדה להציע חבילת ערוצים בסיסית צרה הכוללת 5-10 ערוצי מפתח בשביל אנשים שלא מעוניינים בריבוי ערוצים. במקביל, מבקשת הועדה לחתור לביטול חבילת הערוצים האנלוגית תוך 3 שנים. כמו כן, ממליצים הם להסיר את המגבלות בתחום התוכן ומספר הערוצים שיכולים לשדר בעלי רישיונות מיוחדים הפועלים על תשתיות של אחרים.

גם על תחום הצרכנות דובר בדו"ח. אחת ההמלצות שלו מבקשת לאסור על ספקים לשנות את התעריפים במהלך הסכמי ההתקשרות עם הלקוח, וכמו כן לא להעלותם מעבר ל-18-24 חודשים. על ההסכם גם לכלול בשפה ברורה ומובנת את עיקריו, כולל תאריך התפוגה, מחיר המכשיר, תעריפי השירות השונים, ההטבה קנס השבירה וכל שאר המרכיבים הכספיים. המלצה נוספת היא לא לכרוך בין רכישת מכשיר לבין רכישת שירותים.

בזק מאוכזבת

מבזק נמסרה התגובה הבאה: "בזק קיבלה את המלצות וועדת גרונאו באכזבה רבה. המטרה המרכזית שעמדה בבסיס הקמת הוועדה היתה להגדיר כללים מקלים ככל שרמת התחרות עולה. במקום זה, ולמרות התמורות הדרמטיות שחלו בתחרות בשוק התקשורת הנייח שהביאה לירידה גדולה בנתח השוק של בזק, הדו"ח מקשיח את הכללים ומשמר את המצב שבו החברה לא יכולה להתחרות ולכן לקוחותיה נפגעים. ללא ספק מדובר בדו"ח שמשקף תפישת עולם של תכנון מרכזי של השוק ולא הסדרה ליברלית בתנאי תחרות חופשית, התורמת לשיפור מצבו של הצרכן, כפי שמקובל בעולם ובענפים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully