וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מסע הבחירות של קלינטון קרס?

שי אילן

12.3.2008 / 15:04

אחרי הניצחון של אובמה במיסיסיפי, להילרי קלינטון יהיה קשה מאוד למחוק את היתרון הגדול של אובמה, גם באמצעות מניפולציות

בלי להסתכן בהתנבאות, אפשר לומר במידה לא מבוטלת של ביטחון שלהילרי קלינטון לא נותרו הרבה סיכויים לזכות במינוי הדמוקרטי לנשיאות. הניצחון של ברק אובמה אמש (שלישי) במיסיסיפי אמנם לא הוסיף הרבה צירים לסנטור מאילינוי, אבל ההפרש, של יותר מעשרה אחוזים לטובת אובמה, הוא ניצחון מורלי חשוב מבחינתו. המומנטום המחודש שצברה הילרי קלינטון בשבוע שעבר, כשניצחה באוהיו ובטקסס, נעצר אצל השחורים בפאתי הדרום.

אבל גם התנופה הזו היא בעצם מומנטום לכאורה בלבד. בשלב הנוכחי מוביל ברק אובמה ב-158 צירים נבחרים על הילרי קלינטון. הסיכוי של קלינטון למחוק את ההפרש בפריימריז שנותרו הוא קלוש ביותר, וידרוש ממנה לגבור עליו בכל ההצבעות שנותרו בהפרש של יותר מעשרה אחוזים.

קלינטון תולה תקוות רבות בפריימריז בפנסילבניה, והיא אכן מובילה בסקרים במדינה ב-12 אחוזים בערך. אבל אובמה, מנגד, מנצח בהפרש גדול בצפון קרוליינה, עוד מדינה עתירת נציגים. למעשה, דווקא מה שנראה כניצחון באוהיו ובטקסס, היה למעשה אחד המכות הגדולות למסע הבחירות שלה. קלינטון אמנם ניצחה, אבל בהפרש בלתי מספיק בהחלט. אם ההפרש מעיד על ההתמודדויות העתידיות במדינות בהן לקלינטון יש יתרון, הרי שהקיץ הקץ על משאלות הנשיאות שלה.

צירי העל לא יקרעו את המפלגה

לקלינטון, אם כן, נותרה בעיקר תקווה שכמה מניפולציות שלה יצליחו. הראשונה בהן היא ההסתמכות על "צירי העל", אותם פונקציונרים מפלגתיים שלהם מקומות משוריינים בוועידה הדמוקרטית. הצירים, 796 במספר, נוטים להעדיף את קלינטון והיו יכולים, תיאורטית, להכריע את המערכה לטובתה. אולם ראשית, גם במקרה זה המספרים אינם כה מזהירים כפי שקלינטון הייתה רוצה שיחשבו. אחרי חישוב הצירים המיוחסים, עדיין מוביל אובמה ב-122 צירים. מעבר לזה, לדעת פרשנים, צירי העל לא יעזו להכריע לטובת קלינטון אם בוחרי המפלגה יעניקו רוב לאובמה.

משמעות צעד כזה תהיה לקרוע את המפלגה הדמוקרטית וליצור חיץ בין פעילי השטח לבין הנבחרים, פגיעה אנושה שצירי העל לא מעונינים בה. גם העובדה שהמועמד הרפובליקני הוא ג'ון מקיין משפיעה על צירי העל: מקיין ידוע כדמות פופולרית בקרב הקולות הצפים והבוחרים הבלתי מזדהים מפלגתית. ברק אובמה חביב בדיוק על אותו סוג של קהל, גם בגלל עמדותיו וגם בגלל שאינו מזוהה עם המנגנון המפלגתי כמו הילרי קלינטון. אם צירי העל יטו את הכף לטובת הילרי קלינטון באופן מלאכותי, זה עלול לגרום להצבעת מחאה למקיין של מי שנטו לטובת אובמה ולמפלה בבחירות.

פעולות הייאוש של קלינטון

גם הסיכוי לקבוע עובדות בדיעבד ולהכליל את פלורידה ומישיגן בפריימריז נראה לא מבטיח בשלב זה. לקלינטון יתרון בשתי המדינות עתירות הנציגים, אבל הדרישה כעת לבטל את הפסיקה נגד שליחת צירים ממדינות אלה נראית מניפולטיבית במופגן. כעת אין גם הסכמה על דרך לבצע הצבעה מחודשת כזאת. אובמה מסכים לחלוקה שווה בשווה של הצירים, מה שכמובן לא מקובל על קלינטון כלל. קבלת התוצאות הקיימות כרשמיות עושה חסד עם קלינטון ואינה הוגנת ואילו הצבעה מחודשת תהיה מסובכת ויקרה.

אפשר, אם כן, לראות במה שנעשה במסגרת מסע הבחירות של הילרי קלינטון פעולות של ייאוש. יש להניח שהיא תמשיך לנסות להשתמש בהאשמות אישיות נגד אובמה במקום להדגיש את יתרונה. היא אינה אומרת זאת במפורש, כמובן, אבל תחושת הכישלון כבר מהדהדת בחדרי יועציה ומנהלי הקמפיין שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully