וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת על הקיר? המאבק על חוק השילוט

ספי קרופסקי

11.3.2008 / 16:11

בניגוד לעמדת המשטרה וארגונים ירוקים, ממשיך ח"כ מרציאנו לקדם בהתלהבות את חוק שילוט החוצות. מי ינצח בקרב על המרחב הציבורי?

המלחמה על שלטי החוצות, בין הארגונים הירוקים לבין חברות הפרסום הגדולות צפויה בקרוב להעלות הילוך. בשלב זה, הצעת החוק של ח"כ יורם מרציאנו (עבודה) נמצאת לקראת דיון בוועדת הכלכלה לפני הנחתה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. הצעתו של מרציאנו הוגשה בעקבות צו בית משפט שהורה להסיר את שלטי החוצות עד תחילת השנה הנוכחית.

הצעתו של מרציאנו, הנתמך במפרסמים וברשויות המקומיות, אושרה למרות התנגדותם של משרדי התחבורה, הפנים, המשפטים והגנת הסביבה, ובניגוד לעמדה הנחרצת של משטרת ישראל.

"כשאנחנו לא מסתכלים על הדרך יש סכנה", הסביר לפני חודש וחצי בוועדת הכלכלה רפ"ק ערן סדן, מהנדס תנועה ארצי במשטרה. "השלטים לוכדים את העין ומחשבתנו מועתקת מהכביש לשלט. בשתי שניות של חוסר תשומת לב יכול נהג לעבור דרך של 50 מטר". לדעתם של גורמים שונים, החוק יאפשר לרשויות, בעלות אינטרס כלכלי מובהק, להציב שלטים לאורך כמעט כל כביש בארץ.

בנוסף לעמדת המשטרה, במהלך הדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה טענו מומחי תחבורה כי השלטים עלולים להסיח את דעת הנהגים, וכי בנהיגה במהירות של 90 קמ"ש, עובר הנהג 60-70 מטרים בהם מוסחת דעתו מהכביש. ממחקרים עולה, כי העתקת מבט מהדרך למשך זמן ארוך משתי שניות, מכפיל את הסכנה לתאונה או לכמעט תאונה. על פי הערכות, 1% מתאונות הדרכים נגרמות מהסחת דעת הנהגים בגלל שלטי חוצות בכל שנה. כלומר, בישראל נהרגים חמישה נהגים בגלל השלטים בכל שנה.

"אף עובד משרד פרסום לא פוטר"

ואולם למרות שהמחקר בעניין עדיין לא הושלם, אלו התומכים בהצעת החוק מעונינים להעבירו בטרם השלמת המחקר המלא של משרד התחבורה. "אני סבור שכאשר משטרת ישראל טוענת שהתיקון לחוק פוגע בבטיחות ועמדת משרד התחבורה עדיין נמצאת בסימן שאלה, עמדת חברי הכנסת הייתה צריכה להיות התנגדות נחרצת", אמר יו"ר ועדת הכלכלה גלעד ארדן (ליכוד), בדיון האחרון שנערך בעניין.

בשלב זה, המאבק בין הגופים מתמקד סביב התאריך בו ייערך הדיון הבא בוועדה – המתנגדים מעונינים להמתין ואילו חברות הפרסום לוחצות לדחוף את החוק עוד בטרם השלמת המחקר.

מרציאנו, הנלחם מלחמת חורמה למען העברת החוק בתמיכת המפרסמים ונציגי הרשויות המקומיות, אומר להגנתו, כי המשטרה לא הצליחה להוכיח שהשילוט גורם לסכנה בדרכים. "התנהגותו של קצין המשטרה שהשתתף בדיון בוועדת הכלכלה תמוהה, וצריך לבדוק את זה", אמר בתגובה לטיעוניו של רפ"ק סדן. כמו כן מחזיק מרציאנו בטיעון כי ללא הצעת החוק, צפויים לאבד את מקום עבודתם עובדים רבים בתחום הפרסום. לטענת חברות הפרסום, מדובר ב-5,000 עובדים מתעשיית שלטי החוצות. ואולם שלטי החוצות באיילון כבר הוסרו, ועדיין לא דווח על פיטורים המוניים.

העיתונאית והמוזיקאית שרון קנטור, ממובילי המאבק בהצעתו של מרציאנו טוענת כי מדובר בסעיף אחד מתוך מאבק כולל על המרחב הציבורי בישראל. "האופן שבו ההחלטה הזו התקבלה מוכיחה עד כמה הפוליטיקה הישראלית לא מתנהלת באזורים ערכיים", מסבירה קנטור בשיחה עם וואלה! חדשות. באשר לסיבות שהביאו את מרציאנו לתמוך בחוק, קנטור טוענת כי "יש המון שאלות שלא קיבלתי עליהם תשובה". עם זאת, היא רומזת כי "המאבק הוא כנגד שלטון ההון שגוזל עוד ועוד נתחים ממה ששייך לציבור".

"כרגע בישראל יש עוד כמה וכמה מאבקים כאלו", ממשיכה קנטור ומונה בין השאר את המאבק על חוף פלמחים, כמו גם המאבק באתר תמנע בדרום. "המשותף לכולם הוא האינטרס הפוליטי שעומד מאחורי היוזמות לצמצם את המרחב הציבורי". בעגמומיות היא מסכמת כי "אנשים לא שמים לב שגונבים להם את המדינה ואת הדעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully