וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים וונדר וומן בהודית?

ירון שוורץ

11.3.2008 / 11:38

היה מי שחתך את לשונו למענה ואחר נקבר חי מתחת לאדמה. האלה דורגה מרובת הידיים היא החלום הרטוב של הגבר ההודי - הלקסיקון

דורגה

האידיאל הפמיניסטי לא מדבר על מהפך בתפקידים ועליונות האישה על הגבר, אלא על שוויון זכויות ובעיקר שוויון הזדמנויות מלא לנשים ולגברים מכל העדות והמעמדות החברתיים. בקרב תפישות עכשוויות של פמיניזם, נוהגות לוחמות השוויון לציין, כי מעמד האישה בכל מדינה ומדינה ביחס לגבר הוא שונה.

למשל, בישראל חיות הנשים תחת משטר דמוקרטי, בעל מאפיינים שוויוניים ואי-שוויוניים מסוימים שמושפעים ישירות מהדת היהודית ומהאמונה באל (לרוב נתפש כזכר) אחד. בהודו, המצב נשמע יותר שוויוני, לכל אל יש בת זוג ולאלה הגדולה דורגה מיוחס כוח יחיד ומיוחד במינו.

אחת האגדות מספרת, כי בעת שהיו האלים ההודים תחת איום של השמדה טוטאלית, הם לקחו שאיפה עמוקה ובנשיפה המשותפת נוצרה דורגה, אלה נשית בעלת כוח השמדה שיכול להרוס גם את הנורא שבאויבים. הם העניקו לה מעל לשמונה ידיים, שבכל אחת תוכל להחזיק בכלי נשק שונה. לרגליה ניצבים נמר ואריה, עליהם תוכל להגיע בזריזות לכל מקום. בפרשנות פמיניסטית אפשר להבין שחלומו של הגבר ההודי מאז ומתמיד היה אישה-אלה בעלת כוח אינסופי (לטפל בו ובבעיותיו) ומרובת ידיים.

הגברים ההודים סוגדים לדורגה. בשנים האחרונות, פורסם על מאמינים שבחרו בפעולות קיצוניות כדי להדגיש את הערצתם לאלה הכל יכולה. היו כאלו שחתכו איברים מגופם, כולל הלשון, אחרים נקברו חיים מתחת לאדמה. סופרים הודים הסתכנו במאסר וכתבו על חלומם לענג אותה בלשונם הפילוסופית. הפרסומות נתנו בזרועותיה מטאטא, שואב אבק, טלפונים סלולאריים ושאר אביזרים לטיפוח הגוף והבית. היא נחשבה ונחשבת עדיין לאידיאל הנשי המושלם.

האם עזר מעמדה הרם של האלה דורגה ליצירת שוויון הזדמנויות בין הגבר לאישה בהודו המודרנית? חיי מעמדות, נישואים כפויים בגיל צעיר, אנלפבתיות, אלימות, רצח תינוקות בנות ושריפת נשים על המוקד - כל אלו מעידים שלא. כדי לתקן את מצב האישה, הנשים יצטרכו לעשות זאת בעצמן ולא לחכות לחסדי האלים והאלות שבשמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully