וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט המדינה: "המערכת נגועה בשחיתות"

פנחס וולף

10.3.2008 / 10:47

משה לדור סקר את הפשיעה בישראל והתריע מפני הדרדרות המערכות. "העבריינות משתכללת ומסכנת יותר את החברה"

פרקליט המדינה משה לדור השתתף היום (שני) בפגישת היכרות בוועדת החוקה של הכנסת. בפגישה הציג לדור תמונת מצב קשה של הפשיעה בישראל. "כנראה כמו כל חברה בעולם אנחנו נתקלים בתופעות קשות בחברה הישראלית", אמר. "הייתי רוצה לחשוב שמדובר בתופעות שנמצאות בקו ירידה, אך אני לא בטוח בכך. בחלק מהתחומים תחושת הציבור היא שהעבריינות אינה פוחתת ואולי אפילו משתכללת ומסכנת יותר את החברה".

לדור פירט את תחומי הפשע הבעייתיים בישראל. "תחומים כאלה כוללים למשל עבירות אלימות ועבירות מין. אני יכול להזכיר את תאונות הדרכים ששוחקות אותנו בכל יום. עבירות קשות בתחום המקרקעין שאולי הציבור לא שומע עליהם די... המערכת עוד לא גילתה את היכולות המתאימים כדי להרתיע אנשים מלבנות ולכער ולפגוע באיכות החיים שלנו בדרך של בנייה לא חוקית".

"פשע מאורגן הוא גם מציאות הולכת ומקשה עלינו", המשיך לדור. "בתחום הזה אנחנו ממש רואים עד כמה החברה חשופה לסיכונים. האזרח הישראלי שמעת לעת נפגע מתופעות הכוחנות שמרימות ראש ומאתגרות את מערכת האכיפה".

לדור לא חסך ביקורת גם מעובדי המערכת הציבורית. "למרבה הצער החברה שלנו והמערכת הציבורית נגועים בשחיתות של עובדי ציבור ונבחרי ציבור", טען לדור. "צריך להלחם בתופעות האלה על מנת להרתיע את עובדי ונבחרי הציבור כך שימלאו את תפקידם כנאמניו של הציבור, ולא יפגעו בבסיס שעליו החברה בנויה ונותנת בו אמון".

על מערכת אכיפת החוק אמר לדור כי "היכולת של המערכת מוגבלות. ככל שהתופעות הקשות מתרחבות כך ראוי היה שיוקצו משאבים משמעותיים יותר לרשותה של מערכת האכיפה ובכלל של הפרקליטות. בלי משאבים לא ניתן לנהל מלחמה ראויה ואפקטיבית".

מערכת אנושית משובחת

לדור הוסיף כי יש להתאים את המשאבים לשינויים שעברו על החברה. "היום אנחנו נתקלים בנטל עבודה שמלווה את העשייה בתחום הפלילי שהוא משמעותי יותר מבעבר", טען. "התיקים עתירי חומרים, אנו נתקלים במציאות שבה נפח גדול מאוד מהמערכה מול נאשמים ועורכי הדין שמלווים אותם הוא עשייה מחוץ לאולם בית המשפט, שבה צריך הפרקליט להתמודד על טענות על נקיון הדרך ועל חומרים שאין בינם ובין הראיות כמעט ולא כלום, כך שהזירה היא הרבה יותר רחבה מבעבר".

לדור החמיא למערכת ואמר כי "בדרך כלל מדובר במערכת אנושית יוצאת מן הכלל ברמה גבוהה מאוד בפרקליטות. יחד עם זאת, אנחנו איננו מערכת שנקייה מפגמים ותקלות. אני מנחש שאין מערכת שהיא חסינה ממשגים. החוכמה היא לבדוק את ההחלטות שמתקבלות, את הפקת הלקחים. מדובר במערכת משובחת ממש של אנשים יוצאים מן הכלל".

יו"ר הוועדה, ח"כ מנחם בן ששון, אמר ללדור כי הוועדה בראשותו מבקשת לבחון לעומק את עניין הסדרי הטיעון. לדבריו, הוועדה חושבת שיש מקום להתערבות בחקיקה כדי להסדיר את הנושא, שהיום התחושה היא שאין בו עקביות ואין אחידות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully